Men jag kan öht inte förstå hur man kan råda till något utan att vara veterinär
Ska vi börja med en ny marknad, buke- råd istället för veterinär
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja du kan ju börja med att fråga dig själv om din rollEller läggs det in råd i trådar som denna för att det ska bli diskussioner? För diskussionens skull ?
Förstår inte....
Det kan vara svårt att se vissa typer av frakturer, och även andra skador, om det sitter i hoven.
En häst som knappt stödjer på benet måste ha en mycket allvarlig skada, hur svårt är det att förstå?? Vilken mycket allvarlig skada föreställer du dig ska läka mirakulöst vid att ha hästen ute?? Spelar ingen roll att rörelse ger tillfällig symptomlindring, skadan riskeras att förvärras.
Och det är som sagt inte alls säkert att det är stå stilla som är problemet men att LIGGA.
Att rida den är också helt åt skogen. Bara för att ni inte hittat skadan än så betyder det inte att den inte har en skada!
Om hästen var 1 grad halt precis när den gick ut av boxen så visst, då kanske det skulle kunna härledas till åldersstelhet pga artros och då kanske det kan vara bra med lösdrift, men denna häst är extremt halt. Den har med andra ord extremt ONT. Det har de inte om det inte ligger en allvarlig skada bakom, det är ju helt solklart!
Att släppa den lös är att sticka huvudet i sanden. Och kvävas.
Framför allt finns det inga nypon, gurkmeja etc etc som öht läker en skada ... Därav reaktioner på rådet i tråden att "släpp ut på lösdrift och ge xxx örtpreparat " .....Folk tjatar om nypon men utan att precisera vilken typ av nypon de menar.
Det är inte alla typer av nypon som har någon dokumenterad effekt, det som avgör är hur de tillverkas.
Det går inte att bara köpa vilka nypon som helst.
Detta nyponpulver har effekt....
http://www.hippovitae.se/produkterbutik/litovet-hast---rorlighet/fakta-sortiment
Det verkar tyvärr vara vardagsmat för många att konsultera sociala media och dessutom ta till dig råden gällande medicinska skador/diagnoser på häst .Men jag kan öht inte förstå hur man kan råda till något utan att vara veterinär
Jag menade lång hagvistelse, ge nypon och samtidigt se till att hästen utreds. Jag tror inte någon tror att nypon eller annat kan läka en skada. Ingen hoppas jag förordar att bara strunta i hästens hälsostatus. För mig är det självklart att den ska stå på box så lite som möjligt då boxvilandet framkallar hältan. Logik!Framför allt finns det inga nypon, gurkmeja etc etc som öht läker en skada ... Därav reaktioner på rådet i tråden att "släpp ut på lösdrift och ge xxx örtpreparat " .....
Hur vet du att hältan inte orsakas av utevistelsen ?Jag menade lång hagvistelse, ge nypon och samtidigt se till att hästen utreds. Jag tror inte någon tror att nypon eller annat kan läka en skada. Ingen hoppas jag förordar att bara strunta i hästens hälsostatus. För mig är det självklart att den ska stå på box så lite som möjligt då boxvilandet framkallar hältan. Logik!
Hu
Hur vet du att hältan inte orsakas av utevistelsen ?
Logik !!
Hältan kommer på morgonen efter boxvistelse.Hu
Hur vet du att hältan inte orsakas av utevistelsen ?
Logik !!
Fast det är relativt ologiskt tänk också. Bara för att en hälta värmer ur så betyder det inte att den inte finns där. Förmodligen så är hästen halt även under dagen men det är otroligt svårt att se småhältor, speciellt på bakben.Hältan kommer på morgonen efter boxvistelse.
Jag hade inte låtit hästen stå på box för många timmar om det är boxvistelsen som framkallar hältan.
Jag hade låtit hästen gå ute långa dagar där den bevisligen inte har hälta samtidigt som jag låtit utreda varför hästen har hälta. Att stänga in en på boxvila är ologiskt i den situationen enligt mig
Hältan kommer på morgonen efter boxvistelse.
Jag hade inte låtit hästen stå på box för många timmar om det är boxvistelsen som framkallar hältan.
Jag hade låtit hästen gå ute långa dagar där den bevisligen inte har hälta samtidigt som jag låtit utreda varför hästen har hälta. Att stänga in en på boxvila är ologiskt i den situationen enligt mig
Är det någon som föreslagit att man ska hindra hästen från att vila? Eller att den ska arbeta?Givetvis ska hästen vila och rörelsebegränsas tills man vet vad som är fel! Jag har en knäskada, om jag håller igång mycket en dag så är jag jäkligt stel och har ont på morgonen efter när jag legat stilla hela natten, men det är ju inte vilan som gjort mig stel utan aktiviteten dagen innan. Om någon skulle hindra mig från att vila och säga åt mig att hålla igång dygnet runt, då skulle inte knäet må bra alls...