Muskelskada - Konsekvenser?

Filifjonkan_

Trådstartare
Ja, vad får det för följder om en häst får en mindre muskelskada?

Jag vet inte om jag är den enda som tycker att hästen verkar lika fräsch som vanligt, kanske lite stel och så, men inte mer. Är jag korkad och har inte insett hur allvarlig en muskelskada (okänd uppkomst) är?
Kommer hästen öht. gå att rida inom ett år?

Jag har funderat ett bra tag på det här, är jag en sån usel ryttare att jag inte känner när hästen "går på tre ben" som en person sa till mig idag, eller är hästen helt enkelt inte halt? :crazy:

Jag fattar ingenting.

Sv: Muskelskada - Konsekvenser?

Jag förstår inte riktigt vad det är du frågar?
Men om du undrar vad t ex en muskelbristning leder till så läker den oftast snabbt och bra och utan komplikationer. Hästen kan få en "grop" i den trasiga muskeln men det påverkar oftast inte funktionen. Om du misstänker att din häst är halt så åk till klinik, folk har oftast en väldig massa åsikter som man inte blir varken klokare eller lyckligare av att lyssna på.

Jag menade just det, hästen har en muskelskada som inte påverkar den märkbart (ET har tittat och behandlat hästen, sa att igångsättning drygt tre veckor efter var helt okej)
MEN nu får jag höra att hästen tydligen är blockhalt på det bakbenet och inte kommer gå att ridas normalt på MINST ett år.

Är jag inte uppmärksam, som kan rida en blockhalt häst en timme utan att känna någon somhelst förändring i hästens rörelsemönster, eller är det personen som påpekade hältan som överdriver?

man SER väl om en häst går på tre ben!?
OCH känner!

Plus att en skada som sitter i muskeln knappast kan uttrycka sig i en "tvågradig hälta"!??

De allvarligare muskelskador jag varit med om på häst har orsakat rörelsestörningar, framför allt på böjt spår, men ingen belastningshälta.

Hästar kan vara jäkligt duktiga på att kompensera vid hältor så känner du dig osäker tycker jag absolut du ska låta en vet titta på hästen. Hade du vet ute innan ET:n?

Nej, ägarna trodde att bäckenet var snett för hon gick aningens orent, och valde då att ta ut et därför att "vet kan inte se om bäckenet är snett".

Vidare så sa ET att hästen inte var direkt halt, utan gjorde en slags sväng med det drabbade bakbenet för att slippa använda den onda muskeln. Hon gjorde en rörelse utåt liksom, men hon gick fortfarande på benet. Hur hästen då kan ha blivit så halt att "den hoppar på tre ben" är mig en gåta. Speciellt med tanke på att hon inte rört sig på ex antal veckor, och nu sätts igång försiktigt med skritturer varannan dag, och vila varannan.

Själv tycker jag det verkar som om det sitter i huvudet på personen som gjorde dessa uttalanden.

Tycker inte man ska gå på om att hästen minsann är skithalt och nog ska vila några veckor till. Jag tycker att man alltid ska göra en hältutredning om man tycker hästen är halt, och speciellt om hon "går på tre ben", för då lär det ju vara nåt allvarligare än en lättare muskelskada. Eller har jag fel?

Du skriver lite otydligt, har svårt att förstår vad du egt menar?? :crazy:

Men iaf, ja en muskelskada KAN vara riktigt allvarligt. Min gammling skadade sin v. bog upprepade ggr och är nu kronisk stel/halt på det benet. Muskeln har blivit förkortad och stel, märks mest på morgonen när han har stått still.

Men i dom allra flesta fall så läker en muskelskada av sig själv bara hästen får ta det lite lugnt. :)

vad jag menar är att jag tycker det verkar löjligt att hästen skulle vara så halt. Speciellt som jag aldrig kan se hältan. Men om det finns en möjlighet att den skulle kunna vara så pass halt, så kanske man förstår personens resonemang. Då är det lättare att förstå om hon inbillar sig.

må vara så att du tycker det. men du kanske borde fundera på vad du skriver när du vet att hästens ägare (och deras kompisar) läser på buke mer än vad du gör. det enda jag kan tipsa om är att du litar på cicas ägare och litar på att de har koll. jag känner dem och känner dem som de mest överpedantiska tjejerna som finns när det kommer till hästar. de har nog pratat med ET och fått tips och råd av henne/honom så hör med dem ist :idea:

no hard feelings

/ Helen

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 898
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 681
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18