Muskelruptur - erfarenheter?

Alexandra_W

Trådstartare
Undrar om någon har någon erfarenhet av muskelruptur på häst? Inte fullständig ruptur utan partiell, men omfattande ruptur av bröstmuskeln på ena sidan.

Herrn tappade en skonatten till måndag, blir väldigt ömfotad och aj av det. Var så även den här gången naturligtvis. Fick på sig easyboot och gå ut i hagen igår kväll då han är lugn i hagen och det är mjukt. Linkade lite men inte alls mycket. I förmiddags stod han med bara tån i på tappskofoten (höger). Var kraftigt halt på väg in, stödde bara tån. Klämde igenom hela honom men inget nånstans, utom varm och svullen lågt, upp till halva skenan, på det benet. Ganska väntat. Mycket mer komfortabel på mjuk spånbädd i box och stödde på hoven normalt. Bestämmer han får stå inne tills hovis kommer imorgon em.

Fyra h senare skulle jag fjäska lite och rykta och gulla. Han vill INTE gå ut boxen. Med lite uppmuntran går han ut, men mer halt. Knasigt? Känner igenom honom igen, och när jag lägger handen på bringan rycker hela hästen till och drar sig undan. Och inte undra på, bröstmuskeln ser helt kajko ut, är en stor bulle (knytnävsstor, mansknytnäve) och kantig. Ser ut som en klassisk muskelskada. Temp också (antagligen pga smärtan), och mycket ömklig häst. Ont, ont, och han är INTE den som är pipig - alls.

Vet kommer ut akut, och konstaterar som muskelruptur. Mest troligt har det inte med när han tappade skon att göra (den försvann någon gång under natten till söndag) iom att svullnaden inte kom förrän nu, utan troligen har det 'hänt något' under natten i hagen. Vad är okänt men vet var bestämt av åsikten att det inte är våld utifrån utan att hästen själv på något höger översträckt och slitit av. Hursom, det spelar ju eg ingen roll.. Och att det mest troligt var muskelskadan som gjorde att han var så halt in i morse, och att svullnaden syntes nu tidig em iom att det helt enkelt inte finns plats att svullna mer runt muskeln utan det måste ut under huden.

Tack och lov att det inte är mer än 'bara' muskelskada. Missförstå inte, är ju inte så bara, men i jämförelse.

Minst 2 veckor boxvila, 5 - 10 dagar metacam. Små, små promenader när/om han kan, sen utöka dem succesivt. I bästa fall så om två veckor börja skritta mer och gå i liten hage, och sen smyyyga igång honom samtidigt som hagen utökas succesivt. I bästa fall borta en månad alltså innan börja trava försiktig, i värsta fall ta tiiid..

Och han får all tid i världen, och många ggr hellre en muskelskada än skelettskada, senskada osv. Men nu är jag natutrligvis nyfiken och frågvis om ni som har erfarenheter? Haft en muskelskada förr, men då en krosskada och på en lårmuskel, så inte riktigt samma sak.

Sv: Muskelruptur - erfarenheter?

min gamla hingst rupterade sin a ryggmuskler under sin första rehabilitering,och det rejält.

han fick sedvanlig vila och smärtstilland eoch har idag inga problem

HUr lång tid det och gjorde ni något 'speciellt' under läkningen?

Prognosen är ju utmärkt, så jag är inte så orolig han inte ska bli bra. Utan mer nyfiken hur lång tid det tagit, om det blivit några ev bakslag (känns som största risken), och om det gjorts ngt 'extra'. Vet tyckte ju att hade det varit annan lokalisation hade han rek vääärme sen när den akuta fasen är över, men lite trixigt 'specialvärma' det området. Möjligen med BoT täcke då men det äger jag inte ngt dessvärre.

Fick (allmän fråga, inte bara ang din herre) hästen några 'överbelastnings'problem i 'övriga' kroppen av att avlasta den skadade muskeln/kroppsdelen? Jag har equiatikern bokad på standardtid tills nästa vecka, men den tiden får vi ju stryka, han (equiatrikern) kommer inte vilja ta med tång ens i herrn sålänge han står på antiinflammatoriskt och har en akut muskelskada. Men sen känns det ju som att så snart det är lämpligt få ut eq, för att lossa de följdspänningar som borde bli?

min gammling har en skada i bogmuskulaturen. den blev bra, gick upp, blev bra, gick upp. det slutade med att muskeln blev stel och förkortad och hästen fick inleda ett välförtjänt pensionärsliv.... så nej, jag har ingen bra erfarenhet av större muskelskador. :crazy:

problemet är ju att hästen måste röra sig men ändå inte röra sig för mkt... räcker med att dom hoppar till lite eller halkar så drar dom upp skadan igen. enligt min engelska bok om skador så har muskelskador prognosen "guarded" just för att dom så lätt fläks upp.

så jag skulle råda dig att vara ytterst försktig! det läker kanske bättre på en yngre häst.:)

Mm, det sa ju veterinären med, att om man för snabbt tror att 'nu är det grönt' så är det lätt de slås upp. Därav den smyyyygande igångsättningen, och succesivt större hage parallellt. SÅ det inte blir 'skritt i snöre' och liten hage och sen stor hage och ev busgalopp. Utan att han smygits igång i trav under ryttare och är helt ren och obesvärad av det, innan det blir några ev springturer i hage.

Och samma anledning ang ganska strixt boxvila nu. Teoretiskt är så mkt skritt hästen tycker är okej bara bra (just NU ska han dock inte tvingas att röra sig), så gå i hagen och strosa hela dygnet är optimalt. Men just som du säger sa vet - ett skutt räcker, att slinta ett steg räcker. Och det är ju inte helt 'ohalt' nu under regnperiod. Så därav box följt av liten hage, och snörpromenader. 10 - 15 minuter i början bara dock (början = när han inte är lika tokhalt, och vill röra sig själv. Just nu har han ju väldigt ont, och vill helst inte göra annat än stå i boxen och käka hösilge, vill inte ens ut på stallgången om han slipper, och är med stort besvär han stapplade ut. Skadan tycks förresten påverka/störa ffa i framförandet av benet. Lyfta det (som för att kratsa t ex) går utmärkt, och ingen reaktion när vet tog lyft ben utåt heller. Men man ser när han går att föra/ta fram det är svårt och gör ont)

Men som jag fattade så när/om man får det att läka, och det är 'helt färdigläkt' så är risken för att de ska slå upp den inte så stor? (Vet pratade också om att det kan bli så att det blir en grop där skadan är, en atrofi, men att det inte brukar innebära problem, men det KAN det..). Vet var dock överlag väldigt positiv om än beklagande (han bad i princip om ursäkt för det, nästan komiskt) att det kan ta tiiid. Men tid har jag gott om. Men han menade på att det var en hyfsat 'bra' lokalisering (om än inte den bästa), och nämnde faktiskt att var det bogmuskulatur kunde det vara lite knepigare, han utv det inte, men det är ju mer rörliga muskler, kanske därför?

Yngre, så han är ju inte 'ung' direkt, men ingen 'gamling' heller (han är 14). Vad som är väldigt positivt och ju talar för läkning är att det (till skillnad från flera av tidigare förmågor..harkel) en mycket lugn och sansad herre, som dels inte stressar upp sig av att stå inne (inte kortare perioder iaf, ska inte svära ang två v men tror det kommer gå som en dans), och inte är den som brukar härja överdrivet i hagen på eget bevåg heller. Brukar leka med ponnyn men då 'stillastående' lekar mest som bita-slita-dra och stå på bakbenen och brottas. Sällan massor med bock och skutt och grejer (men visst,d et händer). Så jag har mycket gott hopp om att han ska vara en skötsam A-patient och följa 'doktorns order' hela konvalescensen. Dock är årstiden skit, geggamoja och liten hage blir liksom mer geggamoja, men bara försöka hantera. Finns ju mat ute, och förhoppningsvis får han komma ut i liten hage innan betessäsongen är över.

Senast ändrad:

nej det är ju positivt att han är lugn. min gjorde massa krumspring när jag skulle leda honom på promenader... var väl runt 20 då men det märktes inte direkt.:p

Hehe, känner igen typen. Och som sagt, jag ska inte svära på det, kan få äta upp det med besked. Men han är väldigt lik min arabvalack, dvs tycks inte bli stissig av vila alls, och tar boxvila/stå stilla med jämnmod, är en gentleman vid promenader. Även om han kan vara väldigt taggad och mkt nerv i andra lägen.

Men, jag har aldrig behövt ha honom på box i två veckor, så det återstår ju att se. Men VÄLDIGT skönt ändå att inte ha det som fbldamen var t ex. Som gick i total spinn och började bocka och fnatta i boxen efter några dygn, och som inte gick att promenera kontrollerat ens med tung sedering och inspänning. (hon gick fint och lugnt, fint och lugnt och så PANG stod det tilt i pannan och det kokade över och hon exploderade in absurdum.. )

Hade en passhäst (travare) en gång i tiden som hade en muskelbristning i "baklåret". Syntes inte för blotta ögat men kändes tydligt med fingrarna (det var alltså inte i akuta skedet utan efter ca 6 mån rehab hemma hos mkt duktig ET). Tyvärr hade hon besvär av den, blev halt efter hårdare jobb, och kom aldrig till start.
ET som skött rehaben var ute regelbundet och hon ordinerade försiktig massage med arnika som har värmande och läkande effekt.
Hon behandlade också skadan med laser.

Jag skulle massera med arnika ("massera" = försiktigt gnida över huden för att få upp lite värme, inga hårda tag).
Back on track är ju oxå kanon. Du kan inte ta på ett bogskydd (sånt man har under täcken) och lägga en vanlig BoT-pad i den över skadan? Så länge han har boxvila och står still borde det ju kunna gå iaf ett par timmar om dan...

Än så länge så går ingenting i den vägen, inte ens ett fleecetäcke. Han är extremt beröringsöm över skadan iom att den är så ny. Bara man lägger handen på så gör det ooooont. Utan det är sen när icke-akuta skedet är. Funderat på olika lösningar med ryggstycket, inkl den med bogskydd och stoppa under det eller padd. Men jag vet inte om det är så bra att göra något som övh minskar bogfriheten mer än ett 'vanligt täcke gör? Iom att han säkert kommer ha - även efter akuta fasen - vissa känningar när han för fram benet, och att då, om än så lite som med ett bogskydd, inverka på rörelsefriheten?

Vet inte hur mkt ett BoT-täcke skulle värma aktuellt st'lle (bringan) med heller, men det restrikterar ju mindre iaf.

Nåja, har ju en stund att fundera, just nu går det inte ens ha ett vanligt fleecetäcke som sagt =/

Vart exakt sitter skadan? Ett täcke värmar ju inte om det inte ligger an ordentligt. Ang rörelsefriheten så är det klart som du säger men samtidigt, ett par tre timmar om dan kanske är värt det sett till fördelarna. Sätt dit det när han står inne och äter hö t ex, då rör han sig väl knappast jättemkt ändå... Jag skulle iaf försöka, värme är såpass viktigt för läkningen..

Edit: såg nu att det var bringan, där tror jag inte ett täcke gör stor nytta tyvärr

Nä, förutom kanske med ett BoT så gör nog täcke inte så mkt varken till eller från där nej. Som sagt himla knepigt ställe att 'värma'.

Men soms agt, få se om jag kan vara lite uppfinningsrik och klura ut ngt, men just NU kan han inte ens ha täcke, så..

Det är ju konstigt att veterinären ordinerade boxvila? Hör med ngn annan vet. också tycker jag. När min kompis slet av en muskel bak ner mot ändan vid benet, fick hon som val att antingen operera eller fortsätta att röra sig så mycket hon kunde för att det skulle läka ihop och hålla sedan. Skulle hon vara i stillhet skulle muskeln läka ihop men ej tåla senare belastning. Utan långsamma rörelser och mycket var bästa metoden. Det tog lång tid innan hon blev helt bra men det gick vägen.

Det är ju konstigt att det skiljer sig så mycket mellan human och häst medicin. Hästar är ju i ännu större grad gjorda för att röra sig mycket.

För att inte tala om allt annat som lider för en häst att stå på box, då främst matsmältning osv. fast det är ju samma som för oss- där iallafall...

Jag finner det faktiskt inte speciellt konstigt. Som jag skrev i tidigare inlägg:

det sa ju veterinären med, att om man för snabbt tror att 'nu är det grönt' så är det lätt de slås upp. Därav den smyyyygande igångsättningen, och succesivt större hage parallellt. SÅ det inte blir 'skritt i snöre' och liten hage och sen stor hage och ev busgalopp. Utan att han smygits igång i trav under ryttare och är helt ren och obesvärad av det, innan det blir några ev springturer i hage.

Och samma anledning ang ganska strixt boxvila nu. Teoretiskt är så mkt skritt hästen tycker är okej bara bra (just NU ska han dock inte tvingas att röra sig), så gå i hagen och strosa hela dygnet är optimalt. Men just som du säger sa vet - ett skutt räcker, att slinta ett steg räcker. Och det är ju inte helt 'ohalt' nu under regnperiod. Så därav box följt av liten hage, och snörpromenader. 10 - 15 minuter i början bara dock (början = när han inte är lika tokhalt, och vill röra sig själv. Just nu har han ju väldigt ont, och vill helst inte göra annat än stå i boxen och käka hösilge, vill inte ens ut på stallgången om han slipper, och är med stort besvär han stapplade ut. Skadan tycks förresten påverka/störa ffa i framförandet av benet. Lyfta det (som för att kratsa t ex) går utmärkt, och ingen reaktion när vet tog lyft ben utåt heller. Men man ser när han går att föra/ta fram det är svårt och gör ont)

Just nu-nu i det akuta skedet har han ju för ont, han skulle inte röra sig i hage heller, och han vill helst inte gå alls. Men såfort han 'mår lite bättre' ska han ju promeneras, och sen succesivt ökas på.

Du jmf hästar och människor. Det braiga med människor är ju att man kan säga åt dem att de 'INTE får ditt eller datt'. Kunde vi säga åt hästar på samma sätt att 'nu ska du skritta, så mycket som möjligt, men absolut inte trava, göra någora skutt eller något annat, i minst två veckor', så vore det ju perfekt. Tyvärr kan man inte tala om för hästar att de bara ska skritta i hagen.

Speciellt inte om de är smärtstillade (ytterligare en fördel människa, där kan man smärtstilla och säga till 'och bara för det inte gör ont nu ska du inte tro det är bra, utan du ska ta det lugnt minst två veckor')

Så, i en idealisk värld där man kunde tala om för hästen och garantera att den åtlydde det så - stor hage dygnet runt där hästen fint strosar runt. Men i brist på en idealisk värld får man ju ta det näst bästa, men säkrare alternativet. Restriktioner för rörelsefrihet för att eliminera alt minimera (beroende på häst) risken för att det blir för mycket, och kontrollera rörelsen istället (dvs skrittpromenader etc, vad det nu må vara).

Sen vet jag inte om man rakt av kan jmf muskelruptur och muskelruptur? Var din kompis häst väldigt halt t ex? När jag hade muskelskadan på K var det ju boxvila i akut fast när hon fick smärtis, men fritt med skrittpromander, och sen stor hage, rörelse. Men K var inte ens i närheten så halt som den här stackarn, men så var det dels en helt annan muskel, och annan typ av skada (krosskada).

Jag skulle kunna tänka mig att man i det här fallet riskerar en total ruptur också, om det blir för mycket/för häftig rörelse för fort?

Herrn kommer få stå i boxhage så snart han tycker det är okej att förflytta sig ut till den, inte för boxhage ger mer rörelse, men väl mer stimulans. I övrigt får vi ju ta det i den takt som medges. Googlat lite, och laser verkar ju kunna ha ganska positiv effekt på muskelskador. Ska slå klinikvet en pling imorgon, kliniken har laser nämligen, och höra vad de tror/anser om det, om det är en bra ide i ett lite senare skede när det inte är akut längre.

Senast ändrad:

Vad jag har märkt med hästar är att de blir mycket haltare om de får stå inne. Du gjorde ju det med din häst i all välmening då du trodde att den var hovöm. Jag menar naturligtvis inte att man ska ge hästen smärtstillande om den ska gå ute i en hage, då måste den känna att det gör ont och den måste ha kompisar som inte jagar den - det är ju självklart. Vad jag reagerade på var strikt boxvila.

Ja, min kompis var jättehalt och hon fick plåga sig för att öht röra sig.

Hur som helst - hoppas allt går vägen nu iallafall! Laser är nog bra då känner man iallafall att man gör ngt.

Lycka till och det går nog bra (men om jag vore du skulle jag gå promenader med hästen så ofta jag kunde- korta men ofta...när vet. har gett klartecken...)

Det var ju inte kul:( han måste ha sprungit ordentligt, inte får han sån skada "bara" av att dra av en sko:confused: Har han inte fått en spark på muskeln? Annars måste det ha gått vilt till?

Jag har sett en sån allvarlig skada senaste åren men det var en hingst som gått i frimärkshagar och inte var igång alls sen många år, enbart i avel. Den fick lite glädjefnatt av att få gå i större hage och totalt otränad som den var fick en allvarlig muskelskada i ett baklår (muskeln gick av :crazy:)Det var fruktansvärt smärtsamt (kunde knappt stå, svettades, feber, skakade osv) och tog tid att läka, dock går ju andra muskler in så med tiden blev han helt återställd. Är ju inte ridhäst nu heller utan pensionär dock. Det syns nån grop men märks inte alls f ö.

Jag minns inte om han hade strikt boxvila eller om vi ledde honom korta stunder direkt, i alla fall leddes han väldigt snart har jag för mej, korta stunder, för att röra på kroppen, det hade något med att göra att kroppen också ska ta kand om den döda muskeln, om jag inte minns fel? Men inte allra först när han svettades av smärtan förstås, minns dock inte tiden.

En kompis häst fick en liknande skada av en olycklig spark i hagen, det tog mycket lång tid att läka, det dröjde länge innnan den var igång igen. Som jag minns det märktes med av skadan även när den verkade läkt, under rätt lång tid, vet inte hur länge. Det kan ha berott på att det var en spark som var orsaken förstås.

Hoppas det går bra för er! Det var ju en trist historia.

Senast ändrad av en moderator:

Inte sprungit alls, inte samband med skoavdragningen, och enligt vet ingen spark eller trauma utifrån. vad han exakt gjort är ju höljt i dunkel, men mest troligt fläkt, halkat eller liknande, dvs kraftigt översträckt muskeln så den slets sönder. Hur/var/när är som sagt en gåta, kanske skuttat över ett av minidikena och hamnat snett, eller trampat ner i det knasigt.

Så ironiskt nog inte vilt alls. (och ja jag kan garantera det, hagdelen är ny, det är mjukt så hovspår syns utmärkt väl. Dessutom syns det på benen om de sprungit). Spark kändes ju långsökt iom att ponnyn aldrig nånsin ens lättat i bak, men jag frågade vet om det kunde vara en spark, men vet avfärdade det helt och var mkt bestämd ang att det här är att han sträck/slintit/liknande. Inte spark, inte sprungit in i något. Och inte gått omkull kan jag lägga till, han var ren.

Och jo, den här herrn ska ju också promenera så fort som möjligt. Han svettades och skakade ju inte av smärta sålänge man inte var där och klämde, men smärtfeber och mycket, mycket ont. Vill/e inte röra sig. Därav inga regelrätta promenader än. Än går (gå och gå, stappla) in och ut ur boxen. Han ska få gå lös i stallet när jag mockar får han välja om han vill stå still eller strosa lite. Sen när han rör sig lite bättre var det ju 5 min promenader, och utöka, men bara 5 - 15 minuter (tid beroende på dagsform) nu i akuta fasen när han har så ont och får smärtis.

STår de stilla när de läker så är risken stor muskeln blir för kort och 'stum', och då är risken han permanent blir kort och stel i steget på det benet, det är ju också en anledning att man måste promenera. Men först ska han bli i lite bättre skick.

SMS:ade klinikvet och bad henne ringa när hon hade tid, så ska jag höra om laser och vad hon tror om det (kliniken har ju laser). Men det är ju också det 'lite senare', ställer inte stackarn på ett släp i nuläget om det inte är kris. Men förhoppningsvis mår han markant bättre mot slutet av veckan i alla fall.

Vad jag har märkt med hästar är att de blir mycket haltare om de får stå inne. Du gjorde ju det med din häst i all välmening då du trodde att den var hovöm. Jag menar naturligtvis inte att man ska ge hästen smärtstillande om den ska gå ute i en hage, då måste den känna att det gör ont och den måste ha kompisar som inte jagar den - det är ju självklart. Vad jag reagerade på var strikt boxvila.

Ja, min kompis var jättehalt och hon fick plåga sig för att öht röra sig.

Hur som helst - hoppas allt går vägen nu iallafall! Laser är nog bra då känner man iallafall att man gör ngt.

Lycka till och det går nog bra (men om jag vore du skulle jag gå promenader med hästen så ofta jag kunde- korta men ofta...när vet. har gett klartecken...)

Fast när han togs in fanns ju redan muskelskadan, även om den inte syntes. Han gick ju ut på måndagskvällen, öm och linkade lite trots tappsko, och på morgonen var han mycket mera halt. Och han skulle stå lika pinstill ute i hagen som han gör nu inne (jag vet ju hur han stod i måndags). Men ffa så är det snudd på djurplågeri att be honom gå in/ut från hagen. Den sträcka som normalt tar 2 minuter tog alltså 20 minuter i måndags. Så ingen vinst alls med hage nu jmf med boxvila. Och sen när han mår bättre finns ju risken att han slår upp den om/när han rör mer.

Jag är ju inte den som har på boxvila om det inte behövs, och har de gärna - med veterinärens gdk - ute i hage av diverse storlek. Men här förstår jag exakt varför vet inte vill se hage. För visst är det trist för dem att stå på boxvila två - tre veckor, men om han går ute och förvärrar/slår upp skadan blir det ju i långa loppet ännu mer boxvila.

Och jag ska ju gå promenader, inte bara med vets klartecken utan enligt vets ordination, så snart hästen är i skick för det. Men just nu har han alltså så ont, trots metacam, att det är en pina för honom bara. Men om några dagar mår han förhoppningsvis bättre så vi kan börja gå små korta femminuterspromissar. Han valde tidpunkten väl ur ett perspektiv i alla fall - mattes jobbschema ;) Nätter hela den här veckan, blott två kvällar och resten ledigt nästa. Dvs jag kan ägna nästan hela dagarna åt att med jämna mellanrum ta små korta prommisar.

Vår galoppör fick en muskelskada strax nedanför manken förra året.(antagligen överansträngde han sig i ett löp, vilket är ganska ovanligt för honom:crazy:)Jätteömt och hela han blev stel. Behandlades med laser och fick gå i skrittmaskin, fit for fight efter några veckor, startat igen, inga som helst problem. Men det tog ett bra tag innan vi ens fick borsta honom över det aktuella stället.

Jo jag vet att den måste läka under rörelse så att säga för att inte bli för stum, men även att kroppen ska ta hand om resterna av den gamla avslitna har jag för mej. Nån veterinär vet väl mer om det.

Det bör ju läka bra, som det låter, i alla fall:bow:

Jo, vet nämnde inget om det, men borde ju vara som med andra skador, att slaggprodukter ska bort och så?

Pratade med snälla klinikvet, som misstänker jag nog hade semester ändå (jag skickade ju ett sms iom att jag inte visste, och skrev just att jag hoppas att jag inte störde mitt i semestern, då kunde hon bortse från messet bara). Hon sms:ade tillbaka att jag kunde ringa efter klockan XX för då hade hon ridit klart'. Så hon var ju inte på jobbet iaf. Snäll hon.

Iaf, i sammandrag vad hon sa:

Box och promenader utefter vad han klarar sålänge han har såhär ont och får smärtis. La till att hon inte hade valt metacam utan hellre finadyne, då hon anser metacam är för 'svagt'. Och att om han inte verkade svara bra på metacamet så gärna byta till finadyne.

I övrigt så frågade jag ju om laser och hon tyckte att japps det är bra. Allt som ökar blodgenomströmningen är finemang. Laser, ultraljud, massage, värme etc. Klinikens laser är 'starkare' än de som equiterapeuter etc har, men i början skulle det iaf inte vara så starkt så kunde lika gärna ta ut ngn som att åka dit. Jag var välkommen att lasra där om jag ville, bara att ringa.

Laser etc kan påbörjas såsnart ömheten gett sig såpass att han accepterar det. Men vänta med massage tills helt oöm. Såfort jag fick stryka med handen/han tolererar att ha ngt emot så kunde jag börja med värmesalva, back on track, vad man nu väljer.

Samma åsikt som DV ang prommisar. Börja försiktigt men gå gärna många korta redan från början, och sen promenera ihjäl mig. Lyssna på hästen, så länge han tycker det är okej kan det inte blir för mkt skritt. Hon tyckte (hon känner ju hästen lite mer) att såsnart han är av smärtstillande och antiinflammtoriskt, så borde jag kunna låta honom få gå i hage, fast inte fullstor och själv då givetvis. Men 'hålla lite koll'. Poängterade också det som jag redan ser som ett problem - underlaget just nu. Inte slipprigt eller tunt underlag. Hoho haha.. Nåja, vi får väl se var vädret tar vägen.

Och när mer oöm gärna stretcha frambenet framåt (diåt det tar emot och gör ont nu, dvs sträcka muskeln)

Jag undrade lite om man kan lita på hur det ser ut. Alltså om/när han är ohalt, oöm och osvullen, törs man 'öka på' då eller är det som med senskador att symptomen försvinner långt innan det tål belastning. Men hon menade att sålänge man talar vanlig igångsättning (skritt, trav och galopp på rakt spår, succesivt ökandes) så är det ingen fara, musklerna 'tål' mer även skadade än senor. Man kunde även kolla läkningen med ultraljud om man ville. Det tyckte hon dock var ganska dålig vits med nu, däremot om det gått 5 - 6 veckor och han inte var symptomfri, då var det absolut läge att ultraljuda muskeln och kolla. Men tills dess - precis som DV sa, tid, kontrollerad rörelse, skritt i massor, värme och tid (igen).

Så när symptomen är borta, sätt igång honom 'som om han vore behandlad i en led'.

Gärna ge B-vitamin i högdos, gick bra med oralt, behövde inte ge spruta.

Och så påpekade hon ungefär fem ggr att det tyvärr brukar ta lååång tid sånt här. Att det inte var ovanligt med att det tog 2 -3 månader. Jag har 'räknat bort' honom resten av året dock redan, så..

Ang hage skulle jag ju helst ha honom på klöver btw, men ditut är det ett minidike man måste över och det tycker jag inte känns okej även om han oftast går över det, men ibland skuttar han.

Han har nu på em (hovis var här och slog på tappskon vid lunch) stå i sjukruta på stallplanen. Så han skulle få lite frisk luft, men ffa så ponnyn fick röra sig lite, han har fått en liten hage bredvid. (Herrn är cool själv med, men kan ropa och snurra några varv precis när man tar ut kompisen, och det vill jag inte ha nu). STår med ett stort berg liad klöver under näsan och filosoferar över hur livet kunde ta den här vändningen ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 743
Senast: Nevermind
·
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 687
Senast: Toudi
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 982
Senast: Tussemaja
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 939
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden