Muskelfrågor och bäckenfrågor m.m.. (Alex har hunnit fundera ;))

Alexandra_W

Trådstartare
Sådär, nu har jag hunnit smälta och fundera sen klinikbesöket igår och har då - naturligtvis - skaffat mig lite följdfrågor. Och tänker terrorisera vet med dem på ÅB om det är aktuellt med frågorna då med, men ser ingen anledning att 'störa' henne med dem nu (sen är det fasligt svårt att få tag på en vet i andra änden av telefonen sen de satte Ultunas växelhäxa i växeln *morr*). Men det finns ju ett gäng väldigt muskelkunniga på Buke så jag frågar här, dessutom finns det kanske flera olika åsikter här?

Nåväl, här är resultatet av 'Amatörer spekulerar' :devil:

*När det göller muskelatrofi så som JAG fattat det (muskler är INTE min starka sida, vilket tydligen Kele snappat upp och tagit på sig ansvaret att se till att jag lär mig mer om) så är det en tillfällig sak oftast. Dvs att musklerna när de används rätt återbildas/tillbakabildas eller vad man nu ska kalla det? Men en muskelatrofi måste ju kunna bli kronisk med, att musklerna aldrig repar sig? Vad är det då som gör den ena eller andra typen? Dvs när/hur blir det kroniskt?

*Vad HÄNDER i muskeln (förklara gärna med termer så en idiot fattar) vid atrofi? Den tillbakabildas för den inte används, men vad händer med själva muskeln under denna 'tillbakabildning'?

*När det gäller Kele specifikt så är jag lite brydd över att om det nu är så att hon vurpat, men inte fått några skelettskador, hur kan det då ändå så envist hängt kvar ÄVEN när hon inte gått och spänt sig i hagen? Jag kan köpa att det blir en ond cirkel om hon spänner sig i hagen när det är halt, men borde inte halkfritt underlag ge en ganska klar förbättring om det håller i sig ett tag?

*Kele ska ju promeneras på bra underlag (hoho, får väl se om Kung Bore tänker jävlas med mig igen) 30 min per dag vecka 1 och 60 min per dag vecka två. Jag frågade vet om det skulle vara i ett svep eller uppdelat på t ex 4 * 15 minuter? Vet tyckte att det spelade inte så stor roll utan jag kunde göra som passade bäst. Men att det ju var bra om jag kunde gå flera gånger. Jag kan se både för och nackdelar med båda. En lång promenad på säg 60 minuter borde ju dra igång genomblödning och cirkulation bättre än 4 promenader på 15 minuter? Samtidigt så blir det ju mer utspritt över dagen och lite mer kontinuerlig om man går 4 promenader a 15 min/gång. Vad anser ni är det optimala? (Jag har stallet hemma och är sjukskriven just nu så det är fullt möjligt att promenera femtioelva ggr per dag om så är)
Sen, om hon promeneras 15 minuter och tio av dem spänner hon sig (av gammal vana eller vad som helst) och 5 slappnar hon av så är det ändå bättre hons lappnar av 2*5 resp 4*5 ggr/dag än att hons lappnar av 1*20 resp 1*50 minuter/dag?

*Vet tyckte ju först att hon tyckte Kele var lite sned i bäckenet, att det var sas lite slagsida på bakdelen. Och därför ville hon ju rektalisera och se så det inte fanns tecken på fraktur på bäckenet. Men hittade inget sånt och sen pratades det inte mer om bäckenet. Kan det vara så att det var 'bara' musklingen som gav illusionen att det var snett eller kan det vara snett utan att vara ömt etc?

*Vilka muskler involveras/påverkas vid högt böjprov på bakbenen?

*Den här iliosacralleden (stavning?), kan den ha något med det hela att göra?

*Värme är ju bra. Damen är utan undantag täckad ute, och så ofta det passar sig med back on track ryggvärmare på. Inne är jag kluven dock. Jag har kallstall, men damen har pääls och hon FÄLLER kopiöst. Dvs det blir kliiiiigt me täcke dygnet runt säger hon. Så t ex idag när det är 2-3 grader plus på termometern ute men snålblåst så var hon rejält täckad ute men jag drog av alla täcken när jag tog in. Hur dumt eller inte dumt är det? Jag kna ju lägga på täcket och låta det vara kliigt från nattfodring (då står hon utan täcke typ 3-4 timmar per dygn milda dagar) till insläpp. Eller så låter jag täcket vara av inne under natten, mend et då blir kallare? Det blir ju ändå en skillnad från att komma in varm och gosig under täcket och så slits det av. Hon har fri tillgång på mat och fryser absolut inte oavsett vad tempen står på.

Så, nu är jag nog klar med frågebombningen..för stunden ;)

Sv: Muskelfrågor och bäckenfrågor m.m.. (Alex har hunnit fundera ;))

Det jag har klart för mig angående muskler är ju att atrofi = förtvining av muskeln.

För att muskeln ska återbildas behöver blodtillströmningen komma igång. Vilket kan vara svårt om muskeln hela tiden står i ett "kramptillstånd" eller om det blivit en inflammation i muskeln.

Vanligast är ju de karaktäristiska "groparna" som många hästar har på båda sidor av sin manke, vilket är ett tecken på en för trång sadel. En trång sadel stryper blodtillförseln och muskelatrofi bildas till sist och groparna skapas.

Musklerna kan alltså återbildas OM INTE atrofin har gått för långt. Ibland återbildas muskeln fullt ut, och ibland bara en del. Har det samtidigt bildats t ex nervskador så är det mycket svårare för muskeln att återbildas. Tyvärr kan en atrofi bli permanent, beror som sagt alldeles på hur allvarlig skadan är.

Jag har erfarenhet från ett rent personlig perspektiv. Har en muskelatrofi på utsidan av låret på ena benet. Har en avlång smal grop där det egentligen ska vara en muskel. Jag går på sjukgymnastikträning för att träna upp just den specifika muskeln plus att komma tillrätta med mit snea bäcken, eftersom jag snedbelastat till det friska benet. Nu har jag även en nervskada efter ett diskbråck som försvårar det hela för mig. Kommer aldrig få upp liksidig muskelstyrka i benen.

Nu är ju din häst ung - så du borde få ordning på hennes muskelatrofi. Det svåra med en häst är ju sjukgymnastikträningen... :D Kan ju inte dirigera Kele till ett specifik träningsprogram, svårt att ställa henne i en dragapparat.. :angel: . Men jag tror att veterinärens ordinationer är på rätt väg. För att bygga upp musklerna måste man också belasta musklerna. Massage och värme gör ju också att blodgenomströmningen kommer igång.

Vet inte om du blir klokare av mitt svamleri...

/Lizzie

Jodå ;) men jag är inte så snabb för jag gör flera saker samtidigt...

Alexandra_W skrev:
Sådär, nu har jag hunnit smälta och fundera sen klinikbesöket igår och har då - naturligtvis - skaffat mig lite följdfrågor. Och tänker terrorisera vet med dem på ÅB om det är aktuellt med frågorna då med, men ser ingen anledning att 'störa' henne med dem nu (sen är det fasligt svårt att få tag på en vet i andra änden av telefonen sen de satte Ultunas växelhäxa i växeln *morr*). Men det finns ju ett gäng väldigt muskelkunniga på Buke så jag frågar här, dessutom finns det kanske flera olika åsikter här?
Jag kan bidra med lite åsikter och kunskaper - (tur att du frågar om lite intressanta saker så jag får slippa ifrån det jag egentligen borde göra.. skriva... :angel: )

Nåväl, här är resultatet av 'Amatörer spekulerar' :devil:

*När det göller muskelatrofi så som JAG fattat det (muskler är INTE min starka sida, vilket tydligen Kele snappat upp och tagit på sig ansvaret att se till att jag lär mig mer om) så är det en tillfällig sak oftast. Dvs att musklerna när de används rätt återbildas/tillbakabildas eller vad man nu ska kalla det? Men en muskelatrofi måste ju kunna bli kronisk med, att musklerna aldrig repar sig? Vad är det då som gör den ena eller andra typen? Dvs när/hur blir det kroniskt?
Ja, en muskelatrofi kan bli kronisk - om muskeln inte används i sin fulla kapacitet. Det kan bero på olika saker såsom skadad innervering (tex efter bäckenfraktur eller annat trauma) eller tex svullnad finns som trycker på nerver och minskar "trafiken" i dessa, smärta (behöver inte vara från muskeln i sig, men om det gör ont när muskeln används så kompenserar kroppen och andra muskler används i stället), eller vid kronisk hälta.

Man kan ha mindre grad av atrofi när hästens rörelsemönster är inskränkt till följd av minskat rörelseomfång av kroppens leder, eller pga inaktivitet eller felaktig träning.

*Vad HÄNDER i muskeln (förklara gärna med termer så en idiot fattar) vid atrofi? Den tillbakabildas för den inte används, men vad händer med själva muskeln under denna 'tillbakabildning'?
Jag försöker med en kort förklaring - om mer detalj önskas, så säg till. Skelettmuskeln är uppbyggd av muskelfibrer, som är muskelns celler. De är långa och har flera cellkärnor. De ligger i buntar med bindväv runt, och flera såna buntar med ett ytterligare yttre bindvävsskikt utgör en muskel. Bindväven bildar i varje ände senor för infästning i skelettet.
Vi återgår till muskelfibern. Den innehåller de små enheter som gör att muskeln kan kontraheras. De kallas myofilament. I en muskel som används produceras fler och nya sådana, och tvärsnittsytan av varje muskelcell blir större. När en muskel inte används blir det färre filament, och ytan minskar. Det blir alltså inte färre muskelfibrer utan varje fiber innehåller färre enheter som kan kontrahera muskeln och därmed blir tvärsnittsytan mindre.

*När det gäller Kele specifikt så är jag lite brydd över att om det nu är så att hon vurpat, men inte fått några skelettskador, hur kan det då ändå så envist hängt kvar ÄVEN när hon inte gått och spänt sig i hagen? Jag kan köpa att det blir en ond cirkel om hon spänner sig i hagen när det är halt, men borde inte halkfritt underlag ge en ganska klar förbättring om det håller i sig ett tag?
Det finns andra skador som kan ha uppkommit, till exempel mindre muskelbristningar med blödning eller töjningar av ligament. Upprepade mindre skador kan leda till bindvävsinväxt i muskulaturen och adherenser med rörelseinskränkning som följd. Kroppen kompenserar även kraftigt vid tex ett fall eller plötslig halka (jämför när du bränner dig på spisplattan - din rörelse när du drar bort handen är väldigt överdriven, det skulle ju räcka att höja handen en decimeter för att undvika faran). Denna kompensation kan, förutom att vara en stor påfrestning i sig, leda till en mer kronisk spasm i muskler som använts för att minska skadan vid fallet. Det kan ta tid att få tillbaka full funktion, och här är ofta osteopati/eqiterapeuter/fysioterapi etc. av stor nytta för att få kroppen tillbaka i fullgod funktion.

*Kele ska ju promeneras på bra underlag (hoho, får väl se om Kung Bore tänker jävlas med mig igen) 30 min per dag vecka 1 och 60 min per dag vecka två. Jag frågade vet om det skulle vara i ett svep eller uppdelat på t ex 4 * 15 minuter? Vet tyckte att det spelade inte så stor roll utan jag kunde göra som passade bäst. Men att det ju var bra om jag kunde gå flera gånger. Jag kan se både för och nackdelar med båda. En lång promenad på säg 60 minuter borde ju dra igång genomblödning och cirkulation bättre än 4 promenader på 15 minuter? Samtidigt så blir det ju mer utspritt över dagen och lite mer kontinuerlig om man går 4 promenader a 15 min/gång. Vad anser ni är det optimala? (Jag har stallet hemma och är sjukskriven just nu så det är fullt möjligt att promenera femtioelva ggr per dag om så är)
Sen, om hon promeneras 15 minuter och tio av dem spänner hon sig (av gammal vana eller vad som helst) och 5 slappnar hon av så är det ändå bättre hons lappnar av 2*5 resp 4*5 ggr/dag än att hons lappnar av 1*20 resp 1*50 minuter/dag?
Det tar ungefär 20 minuter för att få igång musklerna bra, så för musklernas skull är det bra om hon får gå minst denna tid. Men jag tror också att flera gånger är bättre än en gång.
*Vet tyckte ju först att hon tyckte Kele var lite sned i bäckenet, att det var sas lite slagsida på bakdelen. Och därför ville hon ju rektalisera och se så det inte fanns tecken på fraktur på bäckenet. Men hittade inget sånt och sen pratades det inte mer om bäckenet. Kan det vara så att det var 'bara' musklingen som gav illusionen att det var snett eller kan det vara snett utan att vara ömt etc?
Ja det kan det. Vara snett utan att vara ömt alltså och utan skelettskada. Ofta uppkommer en sådan snedhet pga de kompensationsmekanismer jag beskrev ovan.

*Vilka muskler involveras/påverkas vid högt böjprov på bakbenen?
Alla muskler som är involverade i böjning av bakdelens övre leder - dvs en hel drös ;) kan ta fram bild om du vill.
Viktigt att komma ihåg är att det kan tyda på flera saker - ligament/led/skelett/muskel skada om man har böjprovsreaktion. Hästar med ryggproblem reagerar också ofta med hälta vid hög böjning bak.
*Den här iliosacralleden (stavning?), kan den ha något med det hela att göra?
Kan inte uteslutas. Mycket svårt att ställa diagnosen, dock. Men en "förskjutning" i denna led kan uppkomma vid fall tex.
*Värme är ju bra. Damen är utan undantag täckad ute, och så ofta det passar sig med back on track ryggvärmare på. Inne är jag kluven dock. Jag har kallstall, men damen har pääls och hon FÄLLER kopiöst. Dvs det blir kliiiiigt me täcke dygnet runt säger hon. Så t ex idag när det är 2-3 grader plus på termometern ute men snålblåst så var hon rejält täckad ute men jag drog av alla täcken när jag tog in. Hur dumt eller inte dumt är det? Jag kna ju lägga på täcket och låta det vara kliigt från nattfodring (då står hon utan täcke typ 3-4 timmar per dygn milda dagar) till insläpp. Eller så låter jag täcket vara av inne under natten, mend et då blir kallare? Det blir ju ändå en skillnad från att komma in varm och gosig under täcket och så slits det av. Hon har fri tillgång på mat och fryser absolut inte oavsett vad tempen står på.

Så, nu är jag nog klar med frågebombningen..för stunden ;)
Värm så mycket hon tillåter, om hon är för "kliig" så låt henne hellre lufta, hennes allmänna välmående är också viktigt för avslappning.

Jättetack för alla svar. Ska se om jag fattat det rätt och så har jag lite mer frågor :devil:

Men om jag fattat era svar rätt (svarar båda) så kan Keles problem ENDERA vara av sådan sort att atrofin beror på ett ihållande, längre kramptillstånd i musklerna. Och det minskat både genomblödningen och muskelrörelserna (dvs t ex i form av ett kortat steg så musklerna inte används full ut, och så får man ännu mer atrofi). Om att det då finns en god chans att genom att lossa spänningen och få igång genomblödningen av musklerna igen samt få henne att använda musklerna fullt ut igen så kommer hennes muskler bli alldeles normala igen. Dvs en god prognos (generellt sett) och vi talar egentligen bara om TID?

Eller Å ANDRA SIDAN kan det vara så att hennes problem med musklerna kommer av något djupare, till exempel en skada som involverar nerver eller bäcken eller liknande. Och då är muskelproblemen symptom och inte grundorsak och då är det betydligt knepigare att komma tillrätta med det och det kan vara betydligt sämre prognos?

Har jag fattat rätt nu? Det skulle om jag fattat rätta förklara den TOTALA avsaknaden av PROGNOS från veterinären och att jag eg inte kände att det just nu finns några SVAR på vad GRUNDORSAKEN är? Det var ju lite 'kaosartat' i mitt huvud på kliniken. Först insikten om att hon de facto visade sig vara sämre än någon inledningsvis kunde ana, sämre än då innan jul och att hon var rejält halt på böjprov. Samt att veterinären befarade bäckenskada. Dessutom gick det (för en gång skull) på 'löpande band' på kliniken, från vi kom in tills vi åkte hem, inga väntetider för rtg etc där man hinner 'tänka efter'. Så när jag fick veta plåtarna var rena så hann jag bara tänka 'vad skönt', följt av 'jävla skit, tänk om det är bäckenfraktur' för att fem minuter senare få höra att det finns inga tecken på bäckenfraktur och få rek att åka hem, ge hög dos finadyne, promenera och komma tillbaka om två veckor (och fortsätta med allt jag hitills gjort i form av värme, b-vit, massage etc). Där och då var jag för mitt i för att fundera på vad det som sas eg innebar men sen dagen efter så slog det ju mig att jag inte fick några svar på VAD det är som orsakar problemet eg, bara vad det INTE är som orsakar det. Och ingen prognos.

Men det kan ju förklaras om jag fattat rätt, för veterinären har antagligen inte mer svar heller på om det här är pga en ond cirkel av spänningar eller om det ligger djupare än så. Och säger därför nada om prognos eller vad det beror på utan vill se vad som händer om vi kan medicinera bort smärtan, få bort så mkt som möjligt av spänningen och samtidigt se till att hon använder musklern alite mer (dvs antiinflammatoriskt, smärtstillande och promenader). Och att veterinären gör detta för att få mer svar själv.

Dvs är hon bättre på ÅB så är det antagligen en ond cirkel med spänningar och jag får en prognos, är hon inte bättre så (förutsatt att jag gjort det jag skulle etc) så tja.. då är det värre?

Är jag ute och cyklar eller låter det rimligt och har jag fattat?

Sen kommer ju följdfrågorna.. Kan hon ha t ex en fissur (spricka) i bäckenet som inte märks med ömhet för palpering via ändtarmen och klämmande utifrån?

Kan bäckenet utan att ha drabbats av skelettskada ligga snett, och hur rättar man då det? (jo jag har hört vad jag kallar för 'modediagnosen' roterat bäcken/snett bäcken som ställts på sjuttioelva hästar av sjuttioelva kiropraktorer och därav en stor del av min skepsis mot just kiropraktorer). Oms å är borde inte då min equiatriker reagerat på det den 20 dec? (Vilket hon inte gjorde, fast om musklerna ger illusionen att bäckenet är snett så kan det ju kommit under den dryga månad som gått).

veterinären, som är just veterinär och inte muskelexpert men ändock mer än genomsnittskunnig på muskler för att vara veterinär, ansåg att Kele inte ömmar för plapering i ryggmusklerna. Min equiatriker ansåg över telefon (kommer ju ut om en vecka) att det är oannolikt att inte ryggmuskulatuen är kraftigt påverkad utefter det jag berättade vi hittat på klinik. Och jag ser hur jag snart kommer träffa på det intressanta fenomenet med krockande diagnoser ;) Och en rätt fair chans att ha de bästa förutsättningar för att gå vilse i djungeln. Jag litar på min equiatriker, hon har haft rätt så många gånger förr. Men jag litar också på min veterinär som haft rätt förr. Och jag är generellt inte *så* sugen på att tex jaga rätt på en kiropraktor t ex och få en ev TREDJE åsikt. Även om jag såklart inser att ALLA har sina begränsningar, och jag eg skiter i vem som har rätt eller fel bara 'Det lille eländet' (kele) blir bra i slutändan.

Vet man hur lång tid det tar för en muskelatrofi att bli kronisk?

Du uppfattar saken rätt. Så länge man inte vet orsaken till muskelatrofin så kan man inte heller säga något om prognos. Om man inte heller vet om det är några "nervskador" med i spelet eller inte så går det inte heller att säga något om prognos. Det är nog med hästar som med människor - individen reagerar olika på behandling/träning.

Om jag vorde du så skulle jag avvakta till återbesöket hos veterinären. Är det så att h*n inte hittar orsaken till muskelatrofin så är det dags att gå vidare till ET.

Det är som med människor. Ska man komma tillrätta med problem i muskulatur, vilket ofta är problemet vid smärta i t ex, så är man mer hjälpt av en sjukgymnast än av en läkare.

Har ingen aning om hur lång tid det tar för en muskelatrofi att bygga upp sig igen. Vet att jag tränat nu 9 månader för sjukgymnast och först nu fått beskedet om att inte blir bättre än det status jag har nu. Måste dock fortsätta träna, lägger jag av så tappar jag den lilla muskulatur jag byggt upp, direkt. Går mycket fortare att tappa än att bygga upp :crazy:

Lycka till!

/Lizzie

lizzie skrev:
Om jag vorde du så skulle jag avvakta till återbesöket hos veterinären. Är det så att h*n inte hittar orsaken till muskelatrofin så är det dags att gå vidare till ET.

Fast jag slänger heller in equiatrikern nu (om en vecka) än väntar en extra vecka, åker på ÅB och sen tar ut henne. Varför skulle jag vänta med henne tycker du? *nyfiken*

Alexandra_W skrev:
Fast jag slänger heller in equiatrikern nu (om en vecka) än väntar en extra vecka, åker på ÅB och sen tar ut henne. Varför skulle jag vänta med henne tycker du? *nyfiken*

Min ET vill inte behandla under den tiden som hästen står på medicinsk behandling typ Finadyn. H*n anser att hästens kroppa har fullt upp ändå, utan även "belasta" med ytterligare behandling.

För du skulle ge Kele Finadyl, eller hur? Men kolla med din ET, h*n kanske är av annan åsikt... ;)

/Lizzie

lizzie skrev:
Min ET vill inte behandla under den tiden som hästen står på medicinsk behandling typ Finadyn. H*n anser att hästens kroppa har fullt upp ändå, utan även "belasta" med ytterligare behandling.

För du skulle ge Kele Finadyl, eller hur? Men kolla med din ET, h*n kanske är av annan åsikt... ;)

/Lizzie

Redan pratat med Equiatrikern och hon kommer som sagt på onsdag. Och hon vet Kele står på finadyne. Men det det handlar om är ju försiktig massage för att släppa muskelspänningar, inte regelrätt annan behandling.

Jag vill hon ska se Kele igen med, hons åg henne den 20 dec och jag vill gärna veta vilket håll hon tycker det gått åt (bättre, sämre, oförändrat). Och jag vill gärna veta det så jag kan tala om det för vet på ÅB.

Däremot vill jag inte ha hit equiatrikern för nära ÅB (nu blir det en vecka innan) eftersom jag inte vill man ska se en skenbar förbättring på ÅB som är enbart temporär.

Alexandra_W skrev:
Redan pratat med Equiatrikern och hon kommer som sagt på onsdag. Och hon vet Kele står på finadyne. Men det det handlar om är ju försiktig massage för att släppa muskelspänningar, inte regelrätt annan behandling.

Jag vill hon ska se Kele igen med, hons åg henne den 20 dec och jag vill gärna veta vilket håll hon tycker det gått åt (bättre, sämre, oförändrat). Och jag vill gärna veta det så jag kan tala om det för vet på ÅB.

Däremot vill jag inte ha hit equiatrikern för nära ÅB (nu blir det en vecka innan) eftersom jag inte vill man ska se en skenbar förbättring på ÅB som är enbart temporär.

Oki! Förstår ditt resonemang!

/Lizzie

Är jag ute och cyklar eller låter det rimligt och har jag fattat?
Det låter i stort rimligt.
Sen kommer ju följdfrågorna.. Kan hon ha t ex en fissur (spricka) i bäckenet som inte märks med ömhet för palpering via ändtarmen och klämmande utifrån?
Kan och kan - möjligt är det men inte troligt att det skulle vara nå´t så stort att det skulle spela någon roll för fortsatta behandlingsrekommendationen. Svårt att undersöka bäckenet dock, man kan ju inte röntga utan att lägga omkull hästen och det vill man ju inte göra. Ultraljud kan användas på tex tuber coxae eller rektalt, och scint kan användas, scint kan vara svårt pga att det finns så mycket muskler i området att upptag på intressanta ställen kan döljas. En liten fissur på svåråtkomligt ställe som inte har någon större rörlighet i sig torde vara omöjlig att upptäcka.

Kan bäckenet utan att ha drabbats av skelettskada ligga snett, och hur rättar man då det? (jo jag har hört vad jag kallar för 'modediagnosen' roterat bäcken/snett bäcken som ställts på sjuttioelva hästar av sjuttioelva kiropraktorer och därav en stor del av min skepsis mot just kiropraktorer). Oms å är borde inte då min equiatriker reagerat på det den 20 dec? (Vilket hon inte gjorde, fast om musklerna ger illusionen att bäckenet är snett så kan det ju kommit under den dryga månad som gått).
Ja, det kan det. Av de orsaker (blockeringar/muskelspasm) som jag förklarade i tidigare inlägg. En subluxation ("förskjutning") av SI-leden kan också ge assymetri, främst som en förskjutning av tuber sacrale i förhållande till korsbenet. Obs att en sådan subluxation är betraktad som ovanlig.
Det är synd med dessa "modediagnoser", det finns hästar som har problem av detta slag och kan bli hjälpta -jag föredrar mjuk manipulation för att minska muskelspänning och återfå rörligheten (tex osteopati, fysioterapi)- men det innebär ju inte att det är bra att manipulera alla hästars bäcken :crazy: .
Det är bra att din equiterapeut kommer ut igen, så får du se vad hon säger.

veterinären, som är just veterinär och inte muskelexpert men ändock mer än genomsnittskunnig på muskler för att vara veterinär,
Ehumm... :mad: Måste påpeka att de jag känner med största muskelkunnandet är veterinärer och att det är de som har den största och mest omfattande utbildningen på området - det finns massor av experter! Visst är det väl så att en veterinär som jobbar med många djurslag och inte är specialutbildad på häst har glömt detta till stor del (liksom inte alla vet. opererar in nya höfter på hundar, men alla får lära sig hur operationen går till!) Många veterinärer har ett stort intresse på muskelområdet, och utbildning saknas inte heller.
Däremot är det en annan sak att via fysioterapi etc. ägna sig åt att avhjälpa muskulära problem - där finns det andra med annan utbildning som kan sin sak mycket bättre.

ansåg att Kele inte ömmar för plapering i ryggmusklerna. Min equiatriker ansåg över telefon (kommer ju ut om en vecka) att det är oannolikt att inte ryggmuskulatuen är kraftigt påverkad utefter det jag berättade vi hittat på klinik. Och jag ser hur jag snart kommer träffa på det intressanta fenomenet med krockande diagnoser Och en rätt fair chans att ha de bästa förutsättningar för att gå vilse i djungeln. Jag litar på min equiatriker, hon har haft rätt så många gånger förr. Men jag litar också på min veterinär som haft rätt förr. Och jag är generellt inte *så* sugen på att tex jaga rätt på en kiropraktor t ex och få en ev TREDJE åsikt. Även om jag såklart inser att ALLA har sina begränsningar, och jag eg skiter i vem som har rätt eller fel bara 'Det lille eländet' (kele) blir bra i slutändan
. Jag tror att det kan röra sig om olika saker här. För att en veterinär ska bedöma det som att hästen är palpationsöm krävs att den visar smärtreaktion vid tryck efter en noggrann palpation efter varje veterinärs eget "schema". Det är mycket lätt att få hästen att "knäa" under händerna bara man vet var man ska trycka, utan att det är en smärtreaktion. (Jag har sett många oseriösa behandlare använda sig av detta - de tar hästen över ryggen, trycker på dessa punkter, hästen knäar och ojojoj säger de, vad den har ooont, måste behandlas - dyrt dyrt = parentes ;) ).

En rygg kan dock vara påverkad och ansträngd utan att vara palpationsöm på det sättet vet. menar. Efter vad jag har hört om hästen så tror jag också att hennes ryggmuskler är påverkade - trötta och eventuellt blockerade nå´nstans. Och visst kan det hända att equiterapeuten uppfattar henne som öm utan att veterinären gör det (han reagerar på sjukligt öm, hästen kan dock ömma men det betraktas av vet. som fysiologiskt - dvs ribban för sjukligt ligger lite högre) svammel svammel, eller förstår du resonemanget ;) ?

Vet man hur lång tid det tar för en muskelatrofi att bli kronisk?
Mer intressant är egentligen om skadan som ligger bakom muskelatrofin är kronisk eller akut. Får muskeln möjlighet till fullt arbete med god blod- och nervförsörjning så återgår den oftast till full storlek och funktion om den i sig själv är oskadd.

Ehumm... :mad: Måste påpeka att de jag känner med största muskelkunnandet är veterinärer och att det är de som har den största och mest omfattande utbildningen på området - det finns massor av experter! Visst är det väl så att en veterinär som jobbar med många djurslag och inte är specialutbildad på häst har glömt detta till stor del (liksom inte alla vet. opererar in nya höfter på hundar, men alla får lära sig hur operationen går till!) Många veterinärer har ett stort intresse på muskelområdet, och utbildning saknas inte heller.
Däremot är det en annan sak att via fysioterapi etc. ägna sig åt att avhjälpa muskulära problem - där finns det andra med annan utbildning som kan sin sak mycket bättre.

Min erfarenhet är tyvärr att veterinärer är just bra på att upptäcka smärta i muskler men inte SPÄNDHET alla gånger. Muskulärt UA för en vet och muskulärt UA för en equiatriker t ex är ju inte riktigt samma sak (på samma sätt som muskulärt UA för en läkare och för en naprapat är olika).

. Jag tror att det kan röra sig om olika saker här. För att en veterinär ska bedöma det som att hästen är palpationsöm krävs att den visar smärtreaktion vid tryck efter en noggrann palpation efter varje veterinärs eget "schema". Det är mycket lätt att få hästen att "knäa" under händerna bara man vet var man ska trycka, utan att det är en smärtreaktion. (Jag har sett många oseriösa behandlare använda sig av detta - de tar hästen över ryggen, trycker på dessa punkter, hästen knäar och ojojoj säger de, vad den har ooont, måste behandlas - dyrt dyrt = parentes ;) ).

Där är jag helt med och överens med dig och ÖMMA muskler är jag helt säker på att de kommer vara rätt överens om var det är, men att equiatrikern kommer tycka det finns mer spända muskler än vet (dvs muskler som inte är som de ska),

En rygg kan dock vara påverkad och ansträngd utan att vara palpationsöm på det sättet vet. menar. Efter vad jag har hört om hästen så tror jag också att hennes ryggmuskler är påverkade - trötta och eventuellt blockerade nå´nstans. Och visst kan det hända att equiterapeuten uppfattar henne som öm utan att veterinären gör det (han reagerar på sjukligt öm, hästen kan dock ömma men det betraktas av vet. som fysiologiskt - dvs ribban för sjukligt ligger lite högre) svammel svammel, eller förstår du resonemanget ;) ?

Helt med som sagt =)

Mer intressant är egentligen om skadan som ligger bakom muskelatrofin är kronisk eller akut. Får muskeln möjlighet till fullt arbete med god blod- och nervförsörjning så återgår den oftast till full storlek och funktion om den i sig själv är oskadd

okej, jag for efter hur länge man kan vara hyfsat 'lugn' över att hon fortfarande har atrofi och när man ska börja noja ;)

Tack för svaren ang bäcken med, låter bra att det inte är så troligt att det finns något skelettrelaterat där etc! =)

Alexandra_W skrev:
Min erfarenhet är tyvärr att veterinärer är just bra på att upptäcka smärta i muskler men inte SPÄNDHET alla gånger. Muskulärt UA för en vet och muskulärt UA för en equiatriker t ex är ju inte riktigt samma sak (på samma sätt som muskulärt UA för en läkare och för en naprapat är olika).
Kanske för att de inte letar efter spändhet lika detaljerat ;) då det i sig inte är patologiskt. Sen finns det ju alltid undantag bland veterinärer också :angel: ...

okej, jag for efter hur länge man kan vara hyfsat 'lugn' över att hon fortfarande har atrofi och när man ska börja noja ;)
För att våga gissa prognos så måste man ha trolig diagnos :crazy: och det är svårt att säga nå´t än tycker jag. Efter kuren - om hon blir hältfri och inget annat hittas så bör det börja hända saker stegvis åt rätt håll på nå´n månad. Fotografera henne gärna nu från alla möjliga vinklar så du kan jämföra :idea: .

Noja tycker jag att du gott kan vänta med tills du vet mer :D .

zesel skrev:
Kanske för att de inte letar efter spändhet lika detaljerat ;) då det i sig inte är patologiskt. Sen finns det ju alltid undantag bland veterinärer också :angel: ...

För att våga gissa prognos så måste man ha trolig diagnos :crazy: och det är svårt att säga nå´t än tycker jag. Efter kuren - om hon blir hältfri och inget annat hittas så bör det börja hända saker stegvis åt rätt håll på nå´n månad. Fotografera henne gärna nu från alla möjliga vinklar så du kan jämföra :idea: .

Noja tycker jag att du gott kan vänta med tills du vet mer :D .

Bra ide med kort, även om tja, någon annan nog ska bedömma den. Jag kan INTE se muskelatrofin när Kele står rakt upp och ner hur mkt jag än stirrar och hur mycket vet än visar. Jag ser den dock tydligt när jag ser henne i skritt bakifrån.

Ang nojighet och när oroa sig så får jag väl vänta med att noja då, men vet såg bekymrad ut när hon hörde hur länge det varit så att säga =/

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 072
Senast: Lazio
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Niceperson
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 290
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka