Muskelbyggnad

Jazzper

Trådstartare
Hejhej!! Min häst har varit konvalecent i ca två månader nu men har hållts igång någorlunda med longering och promenader. Nu är hon frisk men innan jag får börja rida måste jag bygga upp hennes muskulatur med tömkörning bla.

Vad kan jag ge för foder för att det ska kunna gå "snabbare" att bygga upp henne? Det finns ju massor av olika fodermedel, har ni egna erfarenheter åsikter om något särskilt foder?

Sv: Muskelbyggnad

Hejhej!! Min häst har varit konvalecent i ca två månader nu men har hållts igång någorlunda med longering och promenader. Nu är hon frisk men innan jag får börja rida måste jag bygga upp hennes muskulatur med tömkörning bla.

Vad kan jag ge för foder för att det ska kunna gå "snabbare" att bygga upp henne? Det finns ju massor av olika fodermedel, har ni egna erfarenheter åsikter om något särskilt foder?

Först och främst måste hennes proteinbehov vara uppfyllt, kvoten mellan protein och energi bör vara ganska hög (gärna högre än 6). Proteiner är musklernas byggstenar och de behövs för musklernars återuppbyggnad. Sedan kan det vara en god idé att ge lite extra E -vitamin, det hjälper också till! Sedan jag började ge min gamling E - vitamin med selen har han fått kalasfina muskler! :banana: Även selen är viktigt för musklerna, fast man får inte överdosera, är giftigt i större mängd. Det är viktigt att komma ihåg att musklerna byggs bäst i skritt, tömkör mkt i skritt (även andra gångarter om hon klarar det för sin skada) , gärna i skogen! Tömkörning över bommar bygger också muskler. Longera gärna med en lös inspänning så att hon jobbar med ryggen. Det viktigaste är att gå lugnt fram, sätter man igång för fort kommer skadan tillbaka som ett brev på posten.
Men 2 mån. är ju inte särskilt mkt om hon hållits igång någorlunda så musklerna och kondisen borde återhämta sig ganska fort! lycka till!

För att spinna vidare på Clancys råd om e-vit. Tokosel innehåller både e-vitaminer och selen. Finnns receptfritt på apoteket, fodras med 1 gång/vecka och är på det viset väldigt drygt, men det är bra för muskeluppbyggnaden. Och protein som ju Clancy också nämnde.

Ok tack så mkt för tipset... Nej två månader är ju inte jättelänge men det är en "ryggskada" hon haft och därför måste jag bygga upp hennes rygg ordentligt nu från början.

Om du inte gör analys på grovfodret utan ska fodra med ögat så skulle jag ge krafft grov 125. Ger du annat kraftfoder så skulle jag lägga till lucern som är det vänligaste av proteinfodren eftersom att det mer räknas till grovfoder än kraftfoder. Men det är just proteinet som du behöver höja (men bäst resultat får du av att räkna ut foderstat efter att analys gjorts).

Men sök på gamla trådar här om proteinrika fodermedel. Finns hur mga som helst.

de behöver ju protein för att kunna bygga muskler.. så om de ser bra ut i hull o så nu kankse man kan lägga på lite mer protein så dom har lite att bygga muskler av. Men det viktigaste är ju ändå att man tar det lugnt, ut i skogen så de får lyfta på benen, och gå i lite upp och ner förs backar (inte så branta i början). Och att man tänker på att man tränar varierat och att häsetn får vilodag ibland eller att man tränar olika muskler, för annars hinner inte musklerna vila och bli starkare.

Jag kom på en fråga sen... Vi gav henne groov 90 innan men tyckte inte att det blev någon märkbar skillnad, och är det inte farligt om de får för mkt protein för 125:an är väl väldigt mkt?

det är bara 35 g mer, 125 är inte så mkt, det är inte farligt med proteinöverskott så länge det kommer från grovofder. Du kan tex prova lusern i sånna fall för lusern räknas som grovfoder, fast tror kraffts lusern ligger på 105 g SmRp/kg.

För att spinna vidare på Clancys råd om e-vit. Tokosel innehåller både e-vitaminer och selen. Finnns receptfritt på apoteket, fodras med 1 gång/vecka och är på det viset väldigt drygt, men det är bra för muskeluppbyggnaden. Och protein som ju Clancy också nämnde.

Hej
Undrar lite över tokosel som du nämde.Har en 4-åring som efter sommaren ska börja träna mer regelbundet,och för att hon ska börja sätta mer muskler,kan jag bara börja ge det här tokosel då?Är det något man måste vänja in försiktig eller är det bara att börja ge?Hur vet man om det är något man behöver ge överhuvudtaget?

Tokosel är inget man ger mer av så hästen sätter mer muskler, däremot kan de omöjligt sätta muskler om de har brist på selen och e-vitamin.

Det enklast sättet att kolla om det behövs är att kolla på ditt mineralpaket som du ger av idag. Normalt dagsbehov är 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt och dag, dvs en häst på 500 kg ska ha i sig 0.2*5= 1 mg selen om dagen. Kolla hur mycket selen ditt minerlafoder innehåller, och räkna ut hur mycket hästen får i sig per dag. Ger du tex krafft blå pellets mineraler och ger 100 g per dag får hästen i sig 1,5 mg per dag, och inget tillskott behövs.

Äter den mineraler med selen i men du är osäker på om det blir tillräckligt kan det vara en bra idé att ge en halv dos tokosel i veckan (½ mått). :)

Selen finns inte idag i nästan något svenskt foder eller grovfoder, bara i de sorter man lagt till det på konstgjord väg.

När det gäller e-vitamin kan man möjligen ge extra tillskott vid uppbyggnad, finns preparat att köpa. :) Överdosera inte, det måste man titta lite på när det gäller alla fettlösliga vitaminer.

Tokosel är inget man ger mer av så hästen sätter mer muskler, däremot kan de omöjligt sätta muskler om de har brist på selen och e-vitamin.

Det enklast sättet att kolla om det behövs är att kolla på ditt mineralpaket som du ger av idag. Normalt dagsbehov är 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt och dag, dvs en häst på 500 kg ska ha i sig 0.2*5= 1 mg selen om dagen. Kolla hur mycket selen ditt minerlafoder innehåller, och räkna ut hur mycket hästen får i sig per dag. Ger du tex krafft blå pellets mineraler och ger 100 g per dag får hästen i sig 1,5 mg per dag, och inget tillskott behövs.

Äter den mineraler med selen i men du är osäker på om det blir tillräckligt kan det vara en bra idé att ge en halv dos tokosel i veckan (½ mått). :)

Selen finns inte idag i nästan något svenskt foder eller grovfoder, bara i de sorter man lagt till det på konstgjord väg.

När det gäller e-vitamin kan man möjligen ge extra tillskott vid uppbyggnad, finns preparat att köpa. :) Överdosera inte, det måste man titta lite på när det gäller alla fettlösliga vitaminer.

Kollade på kraffts hemsida.Miner blå pellets innehåller 15 mg selen/kg.Hur räknar man på att det räcker då?

Det var precis kraffts blå mineraler jag räknade exemplet på.

Vad väger din häst?

Om vi tar ett exempel på 500 kg: 5*0,2= 1 mg per dag. (400 kg ger behovet 4*0.2=0.8 mg osv, om du förstår:))

Då behövs minst 1/15 kilo mineraler, då ett kilo innehåller 15 mg, dvs 67 gram för att täcka selenbehovet. Ger du precis en giva däromkring 60-70 gram kan en halv dos tokosel vara lämpligt eftersom alla behov är lite individuella och det kan gå åt aningen mer hos din häst. Ger du uppåt 80-100 g eller mer redan som det är behöver du knappast mer selen.

Okej..då förstår jag.Tack för det.Jag ger min ca 100 g/dag.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 644
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka