Muskelbristning

Anna-Bella

Trådstartare
Hej,
Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma bakben som har krånglat mycket innan och nu är hon ganska halt. Har varit på klinik (med sjukgymnast) och har återbesök bokat så jag har veterinärkontakt ☺️ Det jag undrar är hur lång tid det har tagit att läka för andra (om det har läkt), om något har blivit bestående och om man lyckats få hästen liksidigt musklad igen?

Min ena häst har en ganska kraftig gammal muskelbristning i stora lårmuskeln höger bak som dessutom sträcker sig bakåt och uppåt. Han hade den när jag fick honom så vet inte hur halt han var i akuta skedet eller hur lång tid den tog att läka. Har haft honom i snart fyra år och han var ojämn I rörelsemönstret första två åren lite beroende på hans egen spänning. Med hjälp av väldigt kunnig osteopat fick vi honom rak i kroppen och han har hela tiden musklat sig jämnt.

Numera syns det nästan bara i skritten att höger bak har ett lite kortare steg. Det blir dock bättre och bättre hela tiden.

Min ena häst har en ganska kraftig gammal muskelbristning i stora lårmuskeln höger bak som dessutom sträcker sig bakåt och uppåt. Han hade den när jag fick honom så vet inte hur halt han var i akuta skedet eller hur lång tid den tog att läka. Har haft honom i snart fyra år och han var ojämn I rörelsemönstret första två åren lite beroende på hans egen spänning. Med hjälp av väldigt kunnig osteopat fick vi honom rak i kroppen och han har hela tiden musklat sig jämnt.

Numera syns det nästan bara i skritten att höger bak har ett lite kortare steg. Det blir dock bättre och bättre hela tiden.
Tack så mycket för svaret 🙏🏻

Hej,
Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma bakben som har krånglat mycket innan och nu är hon ganska halt. Har varit på klinik (med sjukgymnast) och har återbesök bokat så jag har veterinärkontakt ☺️ Det jag undrar är hur lång tid det har tagit att läka för andra (om det har läkt), om något har blivit bestående och om man lyckats få hästen liksidigt musklad igen?
Det tar lång tid att läka, det är viktigt också med rätt rehab så det inte stelnar till och så att hästen rör sig rätt. Dom jag vet om har haft kvar en viss stelhet efter stillastående men annars fungerat fint.

Det tar lång tid att läka, det är viktigt också med rätt rehab så det inte stelnar till och så att hästen rör sig rätt. Dom jag vet om har haft kvar en viss stelhet efter stillastående men annars fungerat fint.
Tack! Har rehabplan som jag följer ☺️ Skönt att höra om andra som fungerat bra!

Spännande. Fick bekräftat av kiropraktor (hippofys) att min troligen har samma vid sadelläget. Atrofi trodde hon. Eller är en bit nedanför sadelläget. Min sadel ligger inte an där alls och hon är musklat bra annars. Fick kollat nyligen och även sadelutprovaren tyckte det var märkligt att det inte bildas muskler där. Har tänkt att vi nog tar en second opinion ändå. Men eftersom sadel inte är på det området och hon har haft det hela tiden så känns det nog som en möjlighet. 🤔 kan man göra något åt sånt eller är det bara kört? Hästen är inte öm i ryggen iaf. Det kontrollerade hon noggrant.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 744
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka