Muskel sättning?

G

Gumzan_NF

Jag har ett c- ponny sto på 16 år. (och man märker inte att hon är äldre). Jag har haft lite problem med hennes muskel sättning. Jag ger henne 2 -3 kg hö, 1 skopa havre 5 dl Hippo baltic4 morötter, 3- 5 äpplen och 1/2 dl vitaminer/Mineraler efter ridtur. Jag började med Hippo Baltic, för 4 dagar sedan. Hon har inte super dårlig kondis men muskler behöver hon... hon är ganska smal/tunn.

Vad är en bra träning för att sätta muskler i bringan, bakpartiet, halsen, ryggen samt frambenen? :confused:

Skal man öka eller minska fodret´, hö?

Någon som vill hjälpa mig med detta skulle vara super gulliga... :banana:

Sv: Muskel sättning?

Menar du att du ger henne 2-3kg hö per dag eller per fodergiva?
Hur stor är en skopa havre? 1 kg? Utan att veta mer exakt vad hon äter är det svårt att bedömma om det kan vara i underkant.

Bygga muskler gör man bäst genom allsidigt arbete, ridning i skog och mark, kuperad terräng, dressyrarbete, osv. Hur brukar du rida?

Om du är osäker på att du ger rätt foder, be någon räkna ut foderstaten åt dig och se till att ha bra hö med kollade värden!

klistrar ifrån en annan tråd jag precis svarade i som även ville ha tips på hur man musklar upp en häst.
Att tänka på är átt du vill muskla HELA hästen, inte bara några få muskler, utan du vill ha en jämn, smidig häst!
(och även om det står att det handlar om att muskla ryggen på hästen i trådarna, så är det ofta bra övningar som musklar klart fler ställen på hästen samtidigt!)

tråd 1 tråd 2 tråd 3 tråd 4 tråd 5 tråd 6 tråd 7 tråd 8 tråd 9

Senast ändrad av en moderator:

Ger du 2-3 kg hö per giva eller dag??

Äter hon gräs under tiden hon går i hage eller hur fodras hon?
Då hon är tunn får du väl öka givan. Hö kan du öka relativt snabbt förutsatt att hon är van vid höet och se till att hon har fri tillgång till vatten. Kraftfoder får du öka succesivt.

Ge henne 2-3 kg extra hö fördelat på dagen och se om hon äter upp. Vet du analysvärdena på ditt hö? Det är svårt att säga om hon borde klara sig på hö + det vad du redan ger henne nu.

Prata med tidigare ägare hur mycket hon brukade äta (om hon var välmusklad då)

Hej
Öka på höet. Kan hon inte få fri tillgång? :d
Hd/Lena

Hej

Öka till fri tillgång på hö + mer havre under uppbyggnadsfasen, men inte för mycket så att hon blir het eller dum. Testa att öka på lite i taget. Höet kan du öka direkt.

Öka träningen succesivt.
Rid ut och på banan i alla gångarter olika rörelser och vägar för smidighet. Ut och klättra en eller två gånger i veckan. Gör långa skrittpromenader. Skritta fram ordenligt varje dag och ge henne skrittpauser om hon blir trött.

Se till att du täcker henne eller låter henne torka om hon blir svettig, innan du släpper ut henne i hagen igen efter ett pass.

Ge henne en vilodag emellanåt. Jag brukar rida två eller tre dagar, sen vila en dag osv. Det är bra för återhämtning av muskulaturen och minskar skaderisken, samt minskar risken för överansträngning.

Hej då/Lena

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 964
Senast: bollen__
·
Hästhantering Hej! Jag sitter och planerar transporten ned till Öland som vi ska göra i sommar. Har sommarland där (vi bor i Stockholm) och resan är...
2
Svar
37
· Visningar
2 914
Senast: SarmirBebis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår