Muskel och seninflamation

Illuzter

Trådstartare
Hej

Har en häst som fick dignosen inflamation i sena och muskel i bogen. Jag undrar hur prognosen för inflamtion i senor och muskel är, är det möjligt att det blir bra?

//Olivia

Sv: Muskel och seninflamation

Vad har du fått för ordination av veterinär?

Senor tar väldigt lång tid på sig att läka (och när man tror det läkt och sätter igång hästen kan det komma tillbaka eftersom det fanns små spår kvar av skadan), muskler däremot går ganska snabbt.

Han ska vila i tre veckor, tio minuters promenad per dag, insmörjning av orudis på bogen i tio dagar. Sedan ska vi tillbaka till kliniken och se hur det ser ut. Då skulle vi veta bättre.

Ville bara veta om det överhuvudtaget finns nån chans, hans mamma har precis fått en senskada i hagen och var tvungen att avliva hans storebror när han var två månader. Vill ju gärna slippa avliva honom.

//Olivia

Inflammationen kan ju vara olika besvärande också.

Avliva honom tror jag då inte, men så vet jag ju inte hela veterinärens utlåtande.

Vet du vad inflammationen kommit av?
En akut skada, eller en långsamt smygande inflammation som beror på hans rörelsemönster?

Han har troligen fått en smäll eller spark på bogen. Sedan kom hältan smygande och han musklade sig olika i bogarna och städjer inte lika mycket på båda benen.

Ok, det knepiga när de haft en skada länge är ju att smärtminnet finns kvar även om skadan är borta. Det kan göra att hästen fortsätter avlasta och vara rädd att det ska göra ont och då ge andra skador.

När inflammationen är borta behöver han alltså långsamt lära sig att det inte gör ont. En sjukgymnast för häst kan hjälpa dig med det, att utarbeta ett program för att få tillbaka rörligheten (finns dock inte så många utbildade än, så en equiterapeut eller equitriker kan kanske hjälpa dig om du inte hittar någon). Räkna med en lång konvalecens iaf, eftersom han för det första måste lära sig något nytt, men även för att han måste muskla om sig helt och hållet.

Att det är både biceps och triceps är ju inte konstigt (eftersom de jobbar ihop/mot varandra), och frågan är om ursprungsskadan är borta eller fortf ligger och retar?

Jag som själv har inflammation i ett par muskler (har nog de flesta fastän de inte riktigt vet om det, vi går ju alla med spänningar i kroppen och ibland blossar de upp till små inflammationer) vet att enbart Orudis inte hjälper när spänningen funnits där länge ;)

Många gånger så är inflammationerna svåra att få bukt med. Lasern är ett utmärkt hjälp medel att behandla muskler o senor, vare sig det gäller spända muskler eller inflammerade.

Kan nämna att det finns olika sorters lasrar vissa bättre på muskler, medans andra på senor osv....

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka