Musik att rida till

Polly_Mulle

Trådstartare
Jag rider väldigt gärna till musik, det gör mig lugn och koncentrerad. MEN, vad rider man till för mussik? När jag tränat för JB har han haft musik på som jag trivt bra med. Något liknande skulle jag gärna ha hemma också.
Vad rider ni till för musik?

Sv: Musik att rida till

Oj, nån sån koll har jag inte. Jag har några klassiska skivor men jag har inte ens koll på vems verk det är eller vem som framför. Får ta och kika på det.

Jag gillar vissa av Bryan Adams, JB har haft en del bryan adams, iallafall då jag ridit!

Bryan Adams - Here i am
Bryan Adams - I do it for you
Bryan Adams - Heaven
Bryan Adams - I´m ready
Bryan Adams - I´ll be right here waiting for you
Bryan Adams - I will always return
Enya - Book of days
Enya - Anywhere Is
Mariah Carey - Hero
Mariah Carey - I'll be there
Mariah Carey - My all
Natalie Imbruglia - Torn
Smokie - Living Next Door To Alice
Lejonkungen - Love Will Find A Way
Lejonkungen - En värld full av liv
Lejonkungen - Vårt land
Pearl Harbor - Tennessee
Theme - Armageddon
Theme - Top gun
Allison Moorer - Best That I Can Do
Michael Jackson - Hold me
Tim Mcgraw & Faith Hill - It's Your Love
Suzy Bogguss - Other Side Of The Hill
Nanci Griffith, John - Speed Of The Sound Of Lonliness -
Diamond Rio - One More Day

Nu orkar jag inte mer :p Vet inte om de va va du sökte, men de brukar jag använda! :idea:

radion :-) ja i ridhuset alltså.

älskar att ha radion på eller musik.
känns så avkopplande när man rider.
vad det är kvittar....

När jag var nere med pålle i Holland nu hade ena tränaren där en skiva som var riktigt härlig att rida och arbeta till. Jag fick en kopia och minns jag inte helt fel heter han som gjort skivan Chris Spears/Speers eller liknande. Typ modernt medeltida/keltiskt/spanskt, instrumentalt det mesta.

Annars är keltiskt underbart att rida till. "The old ways" med Loreena McKennitt ska jag se till att rida till så småningom (så som jag vill rida till den kan vi inte göra än och då vill jag inte försöka :p ). Annat med henne funkar mycket bra det med :)

Flamenco. Eller snarare "ny" flamenco, men den är inte så ny längre förstås;
Willie and Lobo
Ottmar Liebert
Jesse Cook
Har gjort fin svängig musik.
Paco de Lucia lite granna också.

Glömde, filmmusiken till den franska filmen Amelie de Montmartre -
som är den svenska titeln:
Amelie Poulain på franska. Poulain betyder fölunge. Där finns några skitfina låtar.

pampig musik med ordentlig beat så man kommer i rätt sving.

så det blir hårdrock eller nått progessive ev trance. -80tals klassiker brukar fungera bra oxå, de har bra beat. mainstream funkar oxå, det som känns bra för tillfället. soundtrack är udnerbart ex pirates of the... star wars...

inkubus sukkubus, Nightwish, Juno reactor, diablo swing orchestra, system of a down, mfl...,tysk medeltidsmusik (kommer inte på vad de heter just nu)

lugnare musik: loreena Mk, Whitin tempation, helena josefsson, blackmore's night, Enya

Senast ändrad:

Hmm, det är en djungel. Men några klassiska tips är Albinoni, Mendelsson, Bach - förstås, Beethoven, Schubert. Kan fråga min mamma. Hon är 72 år och pluggar klassisk musik på musikhögskolan i Malmö. Hon har järnkoll. Och eftersom hon älskar mina hästar så kan hon nog förstå ens behov. PM´a mig om ni vill ha ett speciellt musikstycke till er häst.

Senast ändrad av en moderator:

Great, tack för alla underbara tips från alla som svarat! Jag kommer ha att göra länge och tipset om Abba påm inde mig på något underligtvis om att jag länge planerat att rida till bond -007 musik, der är lagom tryck i för att få liv i min häst.

Har dessutom just blivit ägare till en underbar färdigmixad skiva med ridmusik, nu ska här njutas!

Ja visst är Blackmoore´s Night underbar ridmusik! (Roligt att se att det finns fler som lyssnar på dem. De flesta har aldrig hört talas om dem.)

Själv rider jag till Big Broovaz, Rock Classics och en favorit Smurfhits!:banana:

Men kan mycket väl tänka mig Bryan Adams, det jag letar efter är takt... Ska testa U2 här någon dag också... Tror inte klassiskt skulle fungera för mig.
Jag tror förresten att musik är speciellt är bra på unga och/eller outbildade hästar. Omedvetet hjälper musiken en med takten, så att man kan hjälpa hästen.

Tror ni jag har kommit på nått eller kommit på vilovägar?

Hälsningar
LillaDamen

JAg tycker klassisk musik ar for stressigt att rida till, jag gillar inte de kraftiga hoppen med intensitet, tackt och ljudvolym,, ajg blir alltid stressad..

Men jag alskar portugisisk och spansk klassisk gittar,, Carmen,, underbart..

Enya är annars ett hett tips från mej. Lugnt och harmoniskt men ändå med takt och tempo. Prova, du kommer inte bli besviken :)

Jag rider till scooter eller något liknande med mina flegmatiska hästar! Funkar strålande med techno!

Marie

Tycker oxå att det skulle vara trevligt att rida till musik,men har inte provat än. Jo för länge sen...Men är det någon som vet vad hästen tycker om musik?Har hört att de inte gillar det, kan det verkligen stämma? :confused::confused:
Själv skulle jag kunna tänka mig att rida till något lugnt typ indianmusik eller enigma :smirk:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar