Mus i mitt hus!!

C

Chappe_

Nu sitter jag här, hyperventilerandes och med världens panik!

Jag har TVÅ stora fobier, och då menar jag verkligen fobier, den första är ormar och den andra är möss (både levande och döda).

Häromdagen upptäckte jag muspluttar under min diskbänk, tänkte att jag måste köpa en råttfälla och ställa dit, thats it. Men sen började jag fundera lite närmare:¨

Ta i musen skulle aldrig falla mig in, även om den vore död, avskyr döda möss också. Och om musen inte dör ordentligen vill jag inte döda den, inte för att jag har svårt att döda skadade djur, utan för att jag blir panikslagen när jag ser en mus.

Sen kom jag på att det finns fällor man fångar musen i och sen släpper ut den. Men då insåg jag att jag faktiskt skulle behöva se musen på nära håll!! Ännu mer panikartat.

Nu ikväll, för kanske tio minuter sedan, hörde jag att musen var under diskbänken, jag får då en snilleblixt! Så jag hämtar min stora, feta, modiga (trodde jag, ja) katt. Öppnar luckan, ser musen sitta i papperskorgen. Blir förstenad i två sekunder, dom två ynka sekunderna som musen ser mig i ögonen, hinner min "modiga" katt få syn på musen och när jag slänger in katten under diskbänken så vänder hon på en femöring och rusar ut igen, i vild panik! Musen stirrar mig fortfarande rätt in i ögonen och börjar till min förfäran GÅ MOT MIG!

Ungefär här slänger jag igen luckan allt jag kan och springer skrikandes ut ur rummet.

Vad fan ska jag göra för att bli kvitt mushelvete!? Jag törs inte slänga sopor längre!!! Och katten var tydligen inte nått att lita på heller, hon ligger gömd under sängen. Jag sitter här och har panik och den som blev minst rädd i sällskapet var musen, som fortfarande sitter och kalasar på mina sopor!

Hjäääälp :cry:
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Varför inte be någon om hjälp att släppa ut musen? Fånga den och be någon släppa ut den långt bort. Då behöver du ju inte ens se den.
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Ska du släppa ut en infångad mus behöver det ske minst en kilometer hemifrån har jag för mig, annars hittar den tillbaka igen.

Sluta mata den feta katten så kanske desperationen övervinner rädslan för möss....! :angel:

Råttgift då? Fast det kanske inte är så kul att lägga ut i huset.

Men jag har för mig att jag sett musfällor där musen fångas och dödas inne en låda, när man tömmer så drar man i en.... mekanism (öppnar botten på lådan) och bara tömmer den. Blunda och skaka...
 
Sv: Mus i mitt hus!!

en sån skulle nog vara min räddning!!! Finns dom att köpa på lantmännen tro?
 
Sv: Mus i mitt hus!!

oj! va smart! men vad tycker katterna om de då tro? flyttar den även fast de är vinter?
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Katterna/hundar påverkas inte av den. Googla på "musskrämma"/"råttskrämma" så kommer det upp lite mer info:D.
 
Sv: Mus i mitt hus!!

jag har svaret på dina musproblem, för vi hade samma:)

granngården har börjat sälja en superfälla, supercat heter den om du googlar på bilder ser du hur den ser ut...
uppladdningsbar fälla, dvs du behöver inte preparera den som traditionella musfällor, dessutom är det bara att öppna den igen när den slagit igen, det sitter en dosa i med luktpreparat som mössen dras till, den håller en hel säsong innan du behöver byta doftbricka. barn kan inte skada sig och det bästa är att du behöver inte ta i själva musen för att få bort den, du öppnar den precis som en klädnypa:) kostar en 50-lapp för 2 fällor...

det var en fälla som smällt igen utan mus i och musen försökte gnaga sig in till den här luktbrickan som sitter i.. då är det effektivt!
vi har tagit varenda mus i huset inom loppet av max 2h varje gång vi behövt ladda dem...

lycka till:banana:
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Jag och sambon försökte fånga en liten rackare i vårt hus häromnatten. Vi gav upp efter en timme (vi ville inte behöva döda den egentligen, men klockan var 01:30...) och jag gick ut och ropade på vår ena katt, det tog honom ungefär tre sekunder. Så skaffa dig en bättre katt :)
Hoppas det löser sig, är ganska irriterande att ha dom inne...
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Min kompis hör dom som ett tinnituspip hela tiden... Och hon är inte ensam om det.

Sen fungerar de nog ganska tillfredsställande men jag vet inte m jag inte valt en fälla istället.
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Kl

Jag har massa möss, dock är jag inte så brydd men att se dom döda så jag köpte bra fällor på jula, svarta kostade 29kr (tror jag) för 2st.

Dom funkar skit bra och slår ihjäl dom på en gång, inget klet eller nåt.
Jag laddar med choklad och jag har alltid fulla fällor när jag laddat.

Tips för att förebygga att fler flyttar in där du väl blivit av med de/den du har är att lägga enris runt huset, tömma sop hinken ofta och sätta potensiellt "byggmaterial" i en tät låda eller dyl.
Letar inte mössen mat så söker dom sånt de kan bygga bon av för de flyttar ofta.
Hos mig har de ätit disktrasor och disksvampar jag haft nya liggande under diskbänken.
Prova också att täta hål o skrymseln runt tex avlopp i skåpet där de tar sig in. De behöver bara 3-4mm för att knö sig in! Fogskum är bra att täta med, latex fog gillar dom :devil:

//QuickStar - som ser mus fångadet som sin nya favorit sport och ler djävulskt och skrattar högt när fällorna slår igen... :angel:
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Det gjorde jag också en gång tills musen bara smällt fällan utan att själv fastna i den, tagit hela betet och lallade runt inne i garderoben som om inget hade hänt :devil: Det blev till att hämta intet ont anande sovande katt på köksbordet och så fick hon en livsuppgift igen :D
 
Sv: Mus i mitt hus!!

kl

ska nog köpa en såndär supercat! Trodde ju jag hade en supercat här hemma men så var inte fallet, hon har inte vågat gå ut i köket sen musincidenten igår :devil:

Men dör alltså musen i denhär supercaten eller måste jag ta den i bilen och släppa ut den?
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Jag ringer till Nomor, så kommer det en kille och lägger ut giftdosor lite här och var och VIPS så är mössen borta. Det ingår i min villaförsäkring.
 
Sv: Mus i mitt hus!!

En sådan musskrämma har vi på vinden; fungerar inte här tyvärr..

Själv hade jag satt en musfälla i sadelkammaren, inget annat hände än att katten åt upp betet jag laddat med :p :rofl:
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Jag köpte två st supercat igår - i morse satt det en mus i varje + en mus i annan fälla jag köpt tidigare. Alla möss var stendöda, men de hade ju legat några timmar. Dock var nästan allt bete bortslickat i supercat-fällorna så jag får nog köpa mer bete i nästa vecka. Det var min man som tömde fällorna så jag vet inte hur lätt det var att ta loss dem från supercat-fällorna, men det såg enkelt ut på bilderna.

Vi har en mus som äter upp allt bete som sitter i fällorna, men lyckas klara sig från att slå igen fällorna, jag hoppas att det var en av de tre möss som strök med i natt. Vad gör man annars åt en sån smart mus?

Det fanns ganska många olika sorters musfällor på Granngården så jag får väl fortsätta att testa fällor om betet fortsätter att försvinna utan att det sitter en mus i fällan.
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Vi har en mus som äter upp allt bete som sitter i fällorna, men lyckas klara sig från att slå igen fällorna, jag hoppas att det var en av de tre möss som strök med i natt. Vad gör man annars åt en sån smart mus?

Skaffar katt? :idea: Alternativt lånar en katt. Eller lurar musen katter också?
 
Sv: Mus i mitt hus!!

Vi har en mus som äter upp allt bete som sitter i fällorna, men lyckas klara sig från att slå igen fällorna, jag hoppas att det var en av de tre möss som strök med i natt. Vad gör man annars åt en sån smart mus?

Bäva månne mänskligheten om en sådan mus överlever och förökar sig.
Tänk er tusentals supersmarta möss......:crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 499
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Som vissa redan vet så tog jag för några veckor sedan hem en herrelös stallkatt som blivit dräktig. Hon har nu lärt sig att gå på låda...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: Generalen
·
Övr. Katt Vi har två stall/gårdskatter. Det är meningen att de ska jaga möss! De får lov att komma in, men de har ingen kisslåda inne utan ska...
2
Svar
28
· Visningar
2 860
Senast: Nussikan
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 169
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp