Mus eller råtta i bilen...

Ja, den var riktigt envis jäkel. Gick inte i en enda fälla och traskade runt här inne som om den ägde stället. Inte ens hunden vågade ge sig på den. Vi pratar MINST 20 cm råtta + svans.

Anticimex trodde inte på mig när jag berättade om storleken på råttorna, fram tills jag visade bild på en som jag knäppte kort på efter den gått i fällan. Han blev eld och lågor och bad mig skicka över bilden till han så han kunde visa kollegorna. Tydligen så var majoriteten v inringda råttproblem endast möss, vilket han var beredd på här också. När han kom en tredje gång så berättade han att en äldre gubbe på jobbet visste att just i detta område var det råttinvasion för länge länge sen, så pass illa att kommunen fick ställa ut massa massa fällor nere i avloppen här för att få bort dom.
Förstår inte vad dom gjorde här, matar varken fåglar, har något mat framme, och alla sopor slängs i tunnor med lock, osv.

Riktigt vidrigt var det, men nu har jag som sagt varken känt, hört eller sett en råtta sen i sommras.

Inland dyker se upp fast man inte begriper varför. Här kom de när grannen rörde i höt i ladan som legat där sen 60 talet.

Inland dyker se upp fast man inte begriper varför. Här kom de när grannen rörde i höt i ladan som legat där sen 60 talet.

Nej, jag förstår inte, jag har verkligen INGENTING som lockar... Vi matade fåglar första vintern 2014, men då hade vi massa möss inne som sprang i sophinken, skaffade då lock till den, sen så det slutade vi med fågelmat. Hundmat ligget i tunnor. 2015/2016 började råttorna komma. Har ingen lantgård/stall i närheten.

Senast ändrad:
Vi hittade en "smällfälla" i ett förråd, den gillrades i bilen med en ostbit på. Musen gick i fällan...
Vi lägger ut den ett par nätter till, så får vi se om där finns fler eller om problemet är ur världen..
(jag hittade i alla fall en tuggad godisbit och en McDonalds-saltpåse uppepå min necessär som ligger i handskfacket. Helt säker på att det inte är jag själv som lagt dem där... :angel:)

(Jag har en "nödnecessär" där med stomimaterial, för att alltid ha tillgängligt när jag åker hemifrån, om jag skulle råka lyckas lämna huvudet och vardagsnecessären blir kvar hemma - sånt har hänt...)

Vi jagade storråttor här hemma men dom gick inte på något alls förutom Anticimex smakligaste gift. Mössen är lättare att lura och vi tog 3-5 om dagen på just dumle under ett par veckor.

Storråttan (som jag döpte till Ragnar) gick runt i huset som en hund, inte rädd alls för varken hund eller människa och stog 40 cm ifrån mig och stirrade när jag la in ved i kakelugnen. Kompisen tyckte tillslut att vi skulle fira hans namnsdag. O_o Jag fick hjälp att täta runt murstocken (där han klättrade) och då började han ta trappen upp. Mötte han en mörk morgon, hör hur jag möter något i trappen, jag bär då 2-åringen på armen, stelnar till och får panik när Ragnar närmar sig, tillslut skriker jag ett illvrål varpå Ragnar reagerar med att tvärvända, gör en bakåtkullerbytta ner för halva trappen, ungen kollar på mig med darrande underläpp och är alldeles stel innan han börjar hysterigråta, Ragnar försöker ta sig upp när han väl landat på parkettgolvet nedanför trappen men han står mest och spinner på samma ställe, när han tillslut får fäste och drar iväg. Dagen efter hittade mamma Ragnar död innanför ytterdörren när hon skulle lämna in sin hund. :nailbiting: Vet inte om upplevelsen i trappen blev för mycket för ett litet råtthjärta? :confused:

Resten som höll sig under diskbänken fick Anticimex som sagt ta tag i. Fyra stycken dog inomhus (ca 1 månads likdoft per råtta.:yuck:) och 2 gick i fälla som vi gömde under bänkskåpen. En small en dag när vi satt och åt i köket och den hade en riktig kamp där inne, skrek och dunkade, sen blev det tyst, både råtta och fälla borta, men peppar peppar så har jag varken hört eller sett nån mer sen i somras. :up:
Nej men fy fan! Och upplevelsen i sista stycket, huuuu! Jag är osäker på om jag hade bott kvar när den där Ragnar härjade runt i kåken :D men det låter som en udda upplevelse.

Nej men fy fan! Och upplevelsen i sista stycket, huuuu! Jag är osäker på om jag hade bott kvar när den där Ragnar härjade runt i kåken :D men det låter som en udda upplevelse.

Det var hemskt faktist. Jag är som sagt livrädd. Ringde in till grannen ståendes på köksstolen en gång när det skrek och slog bakom kylen. När han väl kom och drog fram kylen var det MAX 1 mm kvar av strömkabeln så antagligen hade den fått sig en jäkla stöt. Hade ju kunnat börja brinna!

Jag klarar inte ens av när dom är döda så jag fick ta hem kompisen så fick hon plocka ut dom.

Dom knaprade i väggarna så det ekade i huset, och även om jag dunkade i väggen så brydde dom sig inte ett skit, utan fortsatte knapra. Det enda som hjälpte var som sagt Anticimex och deras gift. Jag hade provat alla sorters fällor och gift själv utan att nån rörde dom, men det dom hade var uppätet en hel påse 5x5 cm på bara ett par dagar. Dom kom och satt i en ny påse, sen var den slut efter en vecka, sen i med ny och den blev lite tuggad på, och vi fick plocka döingar, sen har det varit lugnt.

Böt kök i sommras också och passade på att riva upp golvet under diskbänken då det varit en unken doft i köket när solen legat på den väggen, eller när det var fuktigt ute, var rädd att det var nån gammal fuktskada så haft ut för att mäta, men det var torrt, men när jag rev upp så förstog jag varför... Var ca 1 DM tjockt med råttskit i olika gångar i nedkissad isolering.... Rev ut allt och i med nytt, sen sätta igen så mycket som bara gick (100 år gammalt hus...) så det kan nog också ha bidragit till att det har lugnat sig.

Senast ändrad:
Det var hemskt faktist. Jag är som sagt livrädd. Ringde in till grannen ståendes på köksstolen en gång när det skrek och slog bakom kylen. När han väl kom och drog fram kylen var det MAX 1 mm kvar av strömkabeln så antagligen hade den fått sig en jäkla stöt. Hade ju kunnat börja brinna!

Jag klarar inte ens av när dom är döda så jag fick ta hem kompisen så fick hon plocka ut dom.

Dom knaprade i väggarna så det ekade i huset, och även om jag dunkade i väggen så brydde dom sig inte ett skit, utan fortsatte knapra. Det enda som hjälpte var som sagt Anticimex och deras gift. Jag hade provat alla sorters fällor och gift själv utan att nån rörde dom, men det dom hade var uppätet en hel påse 5x5 cm på bara ett par dagar. Dom kom och satt i en ny påse, sen var den slut efter en vecka, sen i med ny och den blev lite tuggad på, och vi fick plocka döingar, sen har det varit lugnt.
Jobbigt bara när det stinker lik i väggarna sen i flera dagar :wtf:

Storråttan (som jag döpte till Ragnar) gick runt i huset som en hund, inte rädd alls för varken hund eller människa och stog 40 cm ifrån mig och stirrade när jag la in ved i kakelugnen. Kompisen tyckte tillslut att vi skulle fira hans namnsdag. O_o Jag fick hjälp att täta runt murstocken (där han klättrade) och då började han ta trappen upp. Mötte han en mörk morgon, hör hur jag möter något i trappen, jag bär då 2-åringen på armen, stelnar till och får panik när Ragnar närmar sig, tillslut skriker jag ett illvrål varpå Ragnar reagerar med att tvärvända, gör en bakåtkullerbytta ner för halva trappen, ungen kollar på mig med darrande underläpp och är alldeles stel innan han börjar hysterigråta, Ragnar försöker ta sig upp när han väl landat på parkettgolvet nedanför trappen men han står mest och spinner på samma ställe, när han tillslut får fäste och drar iväg. Dagen efter hittade mamma Ragnar död innanför ytterdörren när hon skulle lämna in sin hund. :nailbiting: Vet inte om upplevelsen i trappen blev för mycket för ett litet råtthjärta? :confused:

Jag förstår verkligen att det var vidrigt men jag skrattar så jag gråter!:rofl::rofl::rofl:

Ew... Härligt värre om man av en händelse råkar ha middagsbjudning planerad ;p

Vilken en såklart prickade in. 2 dagar innan midsommarafton... Vi dukade långbord i uthuset med andra ord...

Den innan (och första) dog nån dag innan jag skulle till Cypern en vecka, så tänkte att lukten är väll i princip borta tills jag kommer hem. Öh, NEJ! Fick ta hjälp av en kille från Lettland som fick ta sig ner under diskbänken och grävde fram den varpå han utbrister: Very big hamster! O_o:rofl::rofl:

Nej, jag förstår inte, jag har verkligen INGENTING som lockar... Vi matade fåglar första vintern 2014, men då hade vi massa möss inne som sprang i sophinken, skaffade då lock till den, sen så det slutade vi med fågelmat. Hundmat ligget i tunnor. 2015/2016 började råttorna komma. Har ingen lantgård/stall i närheten.

Råttan tyckte det såg varmt o mysigt ut hos er och flyttade in.

Jag upplever att man måste tvätta slagfällan efter en mus död. Det verkar lukta varning (inte så konstigt kanske). De går gärna inte i fällan om den är skitig av död mus.
Då kan man tro att det är musfritt när det egentligen bara är så att de varnas.

Måste bara berätta när jag tog råttan i stallet med stora slagfällan. Den hade i flera veckor dragit sand ut väggarna (gamla stallväggen).

Jag gillrade fällan och en vecka senare låg den död i fällan. Den var jättefin och så där halvstor, ingen massiv grej alltså.
När jag tittar på bygeln så tänker jag att det är någon som trätt på pärlor på bygeln, hur man nu gör det liksom. Bygeln låg snyggt över huvudet på råttan och sedan pärlor på bygeln.

När jag gick närmare ser jag att det är råttans ögon:wtf:. Bygeln hade slagit till precis ovanför ögonen och de hade ploppat ut och lagt sig snyggt på bygeln som två svarta pärlor.:crazy:

Mer att några dagar sen luktar det lik överallt, om allt. :meh: Tyckte det satte sig i alla kläder, och det luktade lik inne, ute, på jobbet, i skogen...:wtf:

Den där ”fantastiskt” söta lukten som ligger under soffan i vardagsrummet när katten dragit in en mus som sprungit in under soffan för att dö och katten ryckt på axlarna och gått därifrån.

Liknande trådar

Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka