Munsanering.

Lisen82

Trådstartare
Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några lösa tänder. Har ringt runt och skiljer allt ifrån 2500 kr till 10 000 kr. Helt galet, de flesta kliniker vill inte ens ge pris. Har hittat en mindre klinik som tar 2500 kr per hund. Dock sederar hon men ger smärtstillande vid tanden som ska dras ut så de inte känner något. Då jag behöver göra detta varje år så har jag inte råd att lägga 5000+ per hund. Är de mer risker anser ni? Hon sa hon gör flera gamla hundar i veckan och hon lyssnar igenom hunden innan anser hon de är risk så gör hon inte de. Har varit veterinär i 43 år och aldrig haft en hund som dött under sederingen.

Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några lösa tänder. Har ringt runt och skiljer allt ifrån 2500 kr till 10 000 kr. Helt galet, de flesta kliniker vill inte ens ge pris. Har hittat en mindre klinik som tar 2500 kr per hund. Dock sederar hon men ger smärtstillande vid tanden som ska dras ut så de inte känner något. Då jag behöver göra detta varje år så har jag inte råd att lägga 5000+ per hund. Är de mer risker anser ni? Hon sa hon gör flera gamla hundar i veckan och hon lyssnar igenom hunden innan anser hon de är risk så gör hon inte de. Har varit veterinär i 43 år och aldrig haft en hund som dött under sederingen.
Det är emot svenska och internationella riktlinjer att dra tänder och ta bort tandsten under sedering. Dessutom behöver man röntga tänderna för att se vilka som behöver tas bort och att inga rester finns kvar efter borttagningen, och det är sällan veterinärer som försöker göra på billigast möjliga sätt under sedering ens har en tandröntgen.
Välj en annan veterinär som gör det ordentligt istället.

Säger som @Malibu_Stacy. Se till att få det gjort ordentligt istället. Antingen det eller avliva hundarna om du inte har råd att ge dem den vård de behöver. Hundarna ska inte behöva gå och ha ont.
Lägg ner? Avliva? Jag fixar deras tänder varje år. Men man får väl fråga, å sen är de fri prissättning idag hos vet så kan skilja tusentals kronor. Ska man ta första bästa och dyraste? Är väl bra att kolla runt..

Men inte kan det vara normalt att behöva göra varje år? Har de nån tandsjukdom eller vad äter de?
Jag tror att det är rätt vanligt bland små hundar. Dottern skaffade en Volpino italiano för några år sedan och jag blev lite chockad över all tandskötsel som krävdes. Vi har haft wachtelhundar i 30 år och vi gör nada med tänderna, de är hur fina som helst i munnen. Volpinon fick vi dock lämna till veterinären en gång om året för översyn och vad jag förstod så är det bara att acceptera kring vissa raser, men sedan är det säkert till viss del individuellt.

Lägg ner? Avliva? Jag fixar deras tänder varje år. Men man får väl fråga, å sen är de fri prissättning idag hos vet så kan skilja tusentals kronor. Ska man ta första bästa och dyraste? Är väl bra att kolla runt..
Absolut bra att fråga, och jag själv kollar absolut upp pris innan jag gör något. Anledningen till att jag öht nämnde avlivning var just för att du själv skrev att du inte hade råd att gå till veterinärerna som gör det "på rätt sätt". Jag har svårt att se hur man kan låta hundens tänder bli fixade om man faktiskt inte har råd med det, men självklart är det jättebra att du löser det :)

Enda som är lite jobbigt är att kliniken ej kan ge pris på vad de kostar att dra ut tänder. Kan kosta allt från 350 - 1500.

Enda som är lite jobbigt är att kliniken ej kan ge pris på vad de kostar att dra ut tänder. Kan kosta allt från 350 - 1500.
Det är nog omöjligt för dem att svara på eftersom de inte vet i förväg vilken typ av tand, hur skadad den är eller om det blir komplikationer.
Jag hoppas allt går bra för båda två och att det visar sig vara så snabbt och billigt som möjligt!

Kolla med Distriktsveterinärerna, de har bra pris på tandvård och ger bra kostnadsuppskattningar. Och är det frakturer på tänderna går sövningen (och de blodprov som jag antar att du behöver ta med tanke på hundarnas ålder) på försäkringen.

Det är olika svårt att dra ut olika tänder. Stora kindtänder är besvärligt och såret behöver sys, medan mindre tänder är enklare. Om de kan undersöka i munnen innan kanske de kan kan göra en bättre uppskattning av pris.

Per tand menar de nog då? Annars kändes det billigt.

Jag har betalat ungefär 12-15 tkr varenda gång för min lilla med parodontit. Men nu är alla de största tänderna borta så förhoppningsvis så blir det lite billigare framöver.

Förstår att det känns jättetråkigt, men det är vad det kostar att ha liten hund med tandproblem. Det går inte att komma runt.

Dock kommer jag inte ta blodprovet innan. Då vi gjorde senior koll för 1,5 år sedan och de har aldrig varit sjuka. Känner de är viktigast de får tänderna åtgärdade ordentligt.

Dock kommer jag inte ta blodprovet innan. Då vi gjorde senior koll för 1,5 år sedan och de har aldrig varit sjuka. Känner de är viktigast de får tänderna åtgärdade ordentligt.
Du gör som du vill och jag förstår att det handlar om pris, men 1,5 år är väldigt lång tid för en seniorhund bara för information.
Hoppas det går bra nu med allt och att hundarna blir hjälpta!

Kolla med Distriktsveterinärerna, de har bra pris på tandvård och ger bra kostnadsuppskattningar. Och är det frakturer på tänderna går sövningen (och de blodprov som jag antar att du behöver ta med tanke på hundarnas ålder) på försäkringen.
I det här fallet så vet ju TS att de har parodontit, det ersätts inte av någon försäkring.

I det här fallet så vet ju TS att de har parodontit, det ersätts inte av någon försäkring.
Nej, men hunden kan ha trasiga tänder  också. Båda mina hundar har haft frakturer på kindtänder, det är svårt att se och särskilt om de har tandsten ovanpå. Ena hunden började äta lite långsamt, på den andra märktes ingenting.

Japp de har inga frakturer, då de äter mjuk mat och kan inte tugga på ben så. Å de har kronisk parondontit så inget kommer förs bolaget ta tyvärr.

Nej, men hunden kan ha trasiga tänder  också. Båda mina hundar har haft frakturer på kindtänder, det är svårt att se och särskilt om de har tandsten ovanpå. Ena hunden började äta lite långsamt, på den andra märktes ingenting.
Nej men försäkringsbolaget kommer antagligen inte ersätta ändå om den har parodontit och skulle råkas ha en fraktur. De ersätter traumatiska frakturer, men inte om tänderna frakturerats av andra orsaker. Och även om det skulle finnas ett trauma bakom så kommer de inte ersätta det som gäller parodontiten.

Nej men försäkringsbolaget kommer antagligen inte ersätta ändå om den har parodontit och skulle råkas ha en fraktur. De ersätter traumatiska frakturer, men inte om tänderna frakturerats av andra orsaker. Och även om det skulle finnas ett trauma bakom så kommer de inte ersätta det som gäller parodontiten.
Det beror kanske på hur hjälpsam veterinären är? Och hur nitiskt försäkringsbolaget är? Mitt bolag ersatte i alla fall. Tandsaneringen betalade jag givetvis själv, men de tog blodprov, sövning och tandutdragning av de frakturerade tänderna. Min veterinär angav inte skäl till frakturerna.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 144
Senast: Hyacinth
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 392
Senast: lbb
·
Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 923
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar