Munkpeppar preparat - fertilitet hos hingst

wrangler

Trådstartare
För det första, kan man ge Equimins Tempramental till hingstar i samma syfte som till ston, eller är det ett "sto medel"?

För det andra, kan man ge munkpeppar preparat (till exempel ovanstående) till hingst i syfte att minska hingstighet en period utan att tappa hans fertilitet senare? Det handlar specifikt om en hingst som skulle behövas "dämpas" en period men sedan eventuellt ska tömmas för semin...

Kan det bli problem?

Senast ändrad:
Sv: Munkpeppar preparat - fertilitet hos hingst

Ja det kan man. Munkpeppar användes ju ursprungligen av killar ;). Dvs munkarna, för att hjälpa dom vara avhållsamma och inte få några konstiga drifter.

Tackar... har (slarv?)läst i dom men tycker inte att jag hittar just svaret på min fråga..... just om det kan påverka fertiliteten senare?

Hur menar du? Hade du tänkt låta hingsten betäcka med munkpeppar i kroppen?

Nej nej!

Jag menar såhär, om jag ger munkpeppar (eller i detta fall equimins Tempramental) nu en period, kan det då påverka hingstens fertilitet senare. Eller försvinner all ev påverkan på själva fertiliteten (om det nu finns någon sådan eller är det bara själva hingstigheten som påverkas?) när medlet går ur kroppen. Är du med?

Alltså, kan man ge en hingst munkpeppar (och preparat med det i) men ej skada hingstens senare fortplantningsförmåga?

Han ska alltså helt inte vara hingstig NU, men senare, utan preparatet i kroppen givetvis, eventuellt betäcka eller tömmas på sperma för semin. Men man vill ju inte göra något NU som kan påverka/skada spermakvalitén/fertiliteten SEN.

Jag har givit mitt sto samma sak, och slutade ca 3-4 veckor innan betäckning. Något fel på fertiliteten var det då inte, tempremental påverkar inte själva fertiliteten utan mer signalsystemet att de vill betäcka eller bli betäckta.

Liknande trådar

Avel Kan hingstar drabbas utav testikel cancer om dom inte får "tömmas" på semin under några/flera år? Jag har ett sto och en hingst och...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: pastejja
·
P
Foder & Strö har ett litet problem med mina hästar, som ibland blir ganska jobbigt. jag har 2 hästar, dels ett 21-årigt sto som brunstar väldigt mkt...
Svar
3
· Visningar
1 215
Senast: piggis_83
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 038
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka