Sv: Munkorg

Varför skulle det vara elakt?
Det beror ju helt på hur munkorgen används. Man ska ju inte klå hunden med den :D

Inte nödvändigtvis Elakt...
Men naturligtvis är det jobbigt för en hund att ha munkorg på sig..
Nu har ju de hundar som måste ha munkorg på sig Knappast munkorgen på dygnet runt, utan i de situationer man kan befara att hunden ska/kan bita.
Alternativet är ju inte trevligt att tänka på, om dom i sådana situationer Inte har sin munkorg.
För många "munkorgshundar", så står det ju mellan Munkorg Vs Avlivning!

Munkorg i form av trådkorg är dessutom en alldeles utmärkt lösning då hunden har ett sår eller liknande. Fungerar oftast mycket bättre än tratt.

Japp, köpte en till gammelvovvan då hon var hopplös att använda tratt på. Munkorgen var det absolut bästa alternativet de stunder vi var tvugna att lämna henne utan 100% uppsikt, för hon slet av sig tratten hur vi och veterinärerna än kämpade med att försöka få den att sitta kvar. :crazy: Efter ett par första fåfänga försök med att få av sig munkorgen fann hon sig i sitt öde och fungerade som vanligt, istället för att hysteriskt kämpa av sig tratten eller vara apatiskt olycklig de få sekunderna mellan "avtrattningen". :smirk:

Vårt sista försök med tratt slutade med att hon fick sövas en andra gång och sys ihop igen efter operation och det var varken billigt eller bra för henne. Munkorg är en billig investering och hon slapp den ju som sagt när hon hade vår fulla uppmärksamhet eller var ute och gick och hon kunde dricka vatten med den på vilket inte funkade med tratt. :bow:

tequila.jpg

måste använda munkorg när vovvarna tävlar

ser inget elakt med det, isåfall att folk ser hunden som något otäckt men ja tror inte det spelar någon större roll för hundens del.

och som sagt är munkorg en smidig lösning istället för tratt ;)

Anledningen till att jag undrar är att hunden äter allt i sin väg! Hästskit, hundskit, gamla äppelskrutt m.m. Nu var inte et så farliga saker men häromdan hade hon ätit människoskit! :eek: Det var så förbannat äckligt och det är synd (tycker jag) att hålla hunden kopplad när jag kan lita på henne till 100 när hon går lös. Det är det enda som gör att man vill hålla henne i koppel. En dag kan hon ju få tag i nåt riktigt dåligt så hon blir sjuk eller liknande, det vill man ju inte. Köpte en munkorg (inte en sådan med nät utan i tyg) och jag tycker inte det skulle vara elakt? :confused: Man besparar ju allt skitätande då hon går på lightfoder också.

Måste bara säga fy :devil: för såna som bara sätter sig precis i skogssnår och skiter! Plocka för tusan upp efter er! :mad: (inte riktat till någon utan allmän kommentar)

Tycker inte att skiätning är ett bra skäl till att sätta på hunden munkorg...Är bättre att lära hunden att skit äter man INTE.. men om du nödigt ska ha munkorg istället, så köp en nätad munkorg. De i tyg är jobbigare för hunden att ha på sig....

Lilja_89 skrev:
Anledningen till att jag undrar är att hunden äter allt i sin väg! Hästskit, hundskit, gamla äppelskrutt m.m. Nu var inte et så farliga saker men häromdan hade hon ätit människoskit! :eek: Det var så förbannat äckligt och det är synd (tycker jag) att hålla hunden kopplad när jag kan lita på henne till 100 när hon går lös. Det är det enda som gör att man vill hålla henne i koppel. En dag kan hon ju få tag i nåt riktigt dåligt så hon blir sjuk eller liknande, det vill man ju inte. Köpte en munkorg (inte en sådan med nät utan i tyg) och jag tycker inte det skulle vara elakt? :confused: Man besparar ju allt skitätande då hon går på lightfoder också.

Måste bara säga fy :devil: för såna som bara sätter sig precis i skogssnår och skiter! Plocka för tusan upp efter er! :mad: (inte riktat till någon utan allmän kommentar)

Alltså är det inte bättre att bara försöka lära av henne att äta en massa skit. Min tik går ju lös för det mesta då vi går i skogen och jag behöver bara säga "nej" eller "usch" så går hon därifrån. Det är ju bara att hålla hunden nära dig så du ser vad som är på gång. Att använda munkorg för att hindra hunden att käka saker utomhus tycker jag bara låter onödigt, däremot finns det en massa situationer då jag tycker det är ok också men dom är ju redan diskuterade här.

Jo, det var därför jag undrade om det var elakt/onödigt. Men hon lyssnar inte på det örat. Ingenting kan huindra henne från att äta verkar det som :( Det går inte att bara säga "nej" och hon lyssnar på det under hela promenaden. Plockar hon upp nånting och man ser det och säger ifrån, då släpper hon. Men man ser ju inte alltid vad hon gör och det är väl där problemet kanske ligger... :crazy: Ja, hon får nog vara kopplad, kanske med munkorg dom lösa sträckorna.

Lilja_89 skrev:
Jo, det var därför jag undrade om det var elakt/onödigt. Men hon lyssnar inte på det örat. Ingenting kan huindra henne från att äta verkar det som :( Det går inte att bara säga "nej" och hon lyssnar på det under hela promenaden. Plockar hon upp nånting och man ser det och säger ifrån, då släpper hon. Men man ser ju inte alltid vad hon gör och det är väl där problemet kanske ligger... :crazy: Ja, hon får nog vara kopplad, kanske med munkorg dom lösa sträckorna.

Ja det är ju din hund och ditt val. Men om jag var du skulle jag försöka träna in "nej" bättre alt. skvallerträning som det pratats rätt mycket om på slutet. Av det jag har hört och förstått om skvallerträningen tycker jag det verkar vara en ypperlig metod för att lösa just sånt här :) .

Det är inte alla hundar som är lätta att träna in ett ovilkorligt "nej" på. Har full förståelse för din tanke och tycker inte alls den är tokig, bättre än att ständigt gå och vara arg och frustrerad eller alltid behöva hunden kopplad tycker jag. Men tänk på att munkorgen ska vara rymlig nog för hunden att flåsa ordentligt i.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
670
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar