"Munkorg"...

M

miranda

\"Munkorg\"...

... kan någon ge mig tips var man får fatt i en vettig munkorg som inte är av "hinkmodell" utan lite luftigare och smidigare. Har i dag begåvats med fång på mitt russ som bara har sommarexem och kronisk bronkit sedan tidigare...!
Kul läge. / Miranda

Re: \"Munkorg\"...

Jag har läst någonstans att det här med munkorg inte ska vara så bra egentligen. Hästarna får lättare i sig grus när dom försöker beta och kan framkalla kolik.
Detta är bara vad jag läst . Vet inte riktigt vart utan det fanns i bakhuvudet och kom fram nu när jag läste tråden.

Hästarna får lättare i sig grus när dom försöker beta och kan framkalla kolik.

Låter ju mycket skumt, om man tänker sig hur en munkorg tex greenguard fungerar. Med en sådan kommer hästen inte ner så långt i marken, utan når endast toppen på gräset. En häst med greenguard betar såedes av grässtrået högre upp från marken, och risken för sandkolik borde därmed minska.

Däremot måste man se upp när betet minskar, och kanske då plocka bort munkorgen. Men det beror mest på att hästen då inte kan få i sig sitt behov av TS per dag med en munkorg och lite bete.

Grus med Greenguard? Inte en chans. Dessutom: man kollar ju hästen tills den lärt sig tekniken. Då ser man vad den får i sig.

mandalaki

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka