Munfippel när det blir jobbigt (utbruten ur Dressyrsnack)

Elo

Trådstartare
Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i.

Det spelar ingen roll om jag har bett eller inte, även om jag har märkt att vissa bett är sämre än andra. Jag har alltid tolkat detta som att han gör så när det är jobbigt. Jag behöver alltså inte ha nåt tryck alls i tyglarna/tömmarna utan han bara gör det.

Sen gapar han också om han tycker att jag gör en för hård förhållning (vad som är för hårt varierar med bett, nosgrimma, tid på dagen, mängden elation, vilken fas månen är i osv.

Men mitt största problem just nu är att när passet är färdigt vill jag trava ner och lägger tyglarna. Då hänger han sig i bettet (vilket han inte gör resten av passet), blir sur/obekväm med mängden tryck i tygeln och börjar gapa/joxa. Jag vet inte hur jag ska lösa detta. Han går i samma form som han går stadigt i i början av passet, han gör likadant oavsett längd på pass. Den enda gång han inte gör det är pass där formen aldrig ändrats (inte unikt till dressyren utan även vid hoppning där jag valigtvis har honom i rn mycket öppen och framåt form.

Behöver han stretcha mer? Mindre? Tappar han balansen? Eller vet han att vi är färdiga?

Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i.

Det spelar ingen roll om jag har bett eller inte, även om jag har märkt att vissa bett är sämre än andra. Jag har alltid tolkat detta som att han gör så när det är jobbigt. Jag behöver alltså inte ha nåt tryck alls i tyglarna/tömmarna utan han bara gör det.

Sen gapar han också om han tycker att jag gör en för hård förhållning (vad som är för hårt varierar med bett, nosgrimma, tid på dagen, mängden elation, vilken fas månen är i osv.

Men mitt största problem just nu är att när passet är färdigt vill jag trava ner och lägger tyglarna. Då hänger han sig i bettet (vilket han inte gör resten av passet), blir sur/obekväm med mängden tryck i tygeln och börjar gapa/joxa. Jag vet inte hur jag ska lösa detta. Han går i samma form som han går stadigt i i början av passet, han gör likadant oavsett längd på pass. Den enda gång han inte gör det är pass där formen aldrig ändrats (inte unikt till dressyren utan även vid hoppning där jag valigtvis har honom i rn mycket öppen och framåt form.

Behöver han stretcha mer? Mindre? Tappar han balansen? Eller vet han att vi är färdiga?
Jag skulle säga att han inte är tillräckligt lösgjord och/eller självbärig. Jag brukar testa att stretcha lite mitt i passen, söker sig inte hästen framåt nedåt utan att hänga sig i handen vet jag att det behövs mer lösgörande arbete.

Min knabbe fipplade mycket med bettet och sträckte huvudet upp, ut, och lite till höger i början av igångsättningen om det blev jobbigt/om jag höll in han i kortare ram. Han har en skadehistorik i både bog och bakdel, var väldigt omusklad. Under igångsättningen i skritt fokuserade jag på att växla mellan fri skritt på lång tygel och kortare sträckor där jag kontrollerar tempot. Att be om samling var inte att tala om innan han börjat få igång hela muskelkostymen först.

Sen kom en period när han inte längre sträckte ut huvudet sådär, men han fortfarande kunde fippla mycket med bettet, men nu kunde jag börja be om samling kortare sträckor, och trava i både lite friare tempo och "pignot trot" (väldigt samlad trav) i små små intervaller.

Nu har han helt slutat hålla på, musklerna har kommit tillbaka trots att skitvädret gjort att den mesta av motionen han får är i min lilla, men kuperade hage. Har både milda kullar och en rejäl backe.

Upplever att min fipplar även när hon är lösgjord. Vi kan väl säga som så att det behövs inget fluff.

Upplever att min fipplar även när hon är lösgjord. Vi kan väl säga som så att det behövs inget fluff.
Jag menade mer den delen i @Elo s tråd för det framgick att hästen hängde sig i bettet när man ville stretcha, det tyder på ej lösgjord/självbärig för mig. Fipplandet tänker jag kan vara av alla möjliga anledningar.

Jag menade mer den delen i @Elo s tråd för det framgick att hästen hängde sig i bettet när man ville stretcha, det tyder på ej lösgjord/självbärig för mig. Fipplandet tänker jag kan vara av alla möjliga anledningar.

Problemet (för mig) är att han stretchar jättefint. I några varv. Men så fort han märker att gränsen för 'nu avslutar vi' så kommet hängandet. Plockar jag upp/ihop honom (tar kanske 1/2 varv på en volt eller en kortsida) så resettar vi tiden och han stretchar fint igen tills den magiska gränsen kommer. Om jag inte plockar upp honom fortsätter hängandet (och det är alltså inte så att jag måste bära hela hästen, bara så pass mycket att han börjar protestera för att han tycker jag tar i honom för mycket).

Hur funkar han om du bara rider i "avtravningsformen" hela passet? Tolkar jag dig rätt i att han då inte gör det?

Problemet (för mig) är att han stretchar jättefint. I några varv. Men så fort han märker att gränsen för 'nu avslutar vi' så kommet hängandet. Plockar jag upp/ihop honom (tar kanske 1/2 varv på en volt eller en kortsida) så resettar vi tiden och han stretchar fint igen tills den magiska gränsen kommer. Om jag inte plockar upp honom fortsätter hängandet (och det är alltså inte så att jag måste bära hela hästen, bara så pass mycket att han börjar protestera för att han tycker jag tar i honom för mycket).
Kan du jobba med att lösgöra i den låga formen? Jobba för eftergift för en tygel i taget och vara supernoga med att han inte får tillfälle att lägga sig i tygeln?
Dvs se till att det inte bara att stretch utan samma aktiva arbete bara med längre tygel och i längre form?

Jag tänker också att det står för bristande lösgjordhet.

Det kan ju också vara att orken tryter, det är ändå en ganska fysisk krävande form att gå i som kräver mycket motsvarande bålstyrka av hästen om det görs korrekt. Så han kanske bara behöver bygga upp styrka i det läget med flera korta sessioner.

Hur funkar han om du bara rider i "avtravningsformen" hela passet? Tolkar jag dig rätt i att han då inte gör det?

Precis. Jobbar jag i den låga formen hela passet så gör han det inte. Hans 'jag är inte lösgjord än' signaler är ganska annorlunda.

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 562
Senast: Ridinglady
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 871
Senast: Balahé
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 071
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 734
Senast: vblpower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna