multivitaminer, kraft eller Basic flytande eller pulver?

aramis

Trådstartare
Vilket rekomenderar ni? Finns det för och nackdelar som är bra att veta? Finns det pulvervitaminer? Borde inte det vara bättre då eller?

Om jag har ett två år gamalt hö, bör jag tillsätta multivitaminpreparat då, eller är det bara onödigt?
Om jag har ett år gamalt behöver jag det då?
 
Vitaminer brukar ju minska efter ett halvår redan, i varje fall i färdigfoder.

Du bör alltså tilläggsfodra med vitaminer redan efter jul.

Personligen gör jag det hela året.

mvh Jessica
 
Men på en tråd här för ett tag sen så hade någon (kommer ej ihåg vem) varit på ett föredrag med Cristina Plack (eller vad det är hon heter) och hon hade sagt att vitaminhalten inte heller förändrades med lagringstiden. Vilket jag iof. tycker låter lite skumt!

Vilket märke använder du och varför? Smakar någon bättre?
 
Hon hade sagt att vitamininnehåll i vallfoder sjunker, men i mkt små mängder, knappt märkbart.
/M
 
Jag ger 0,75 kg krafft breed och där täcks behoven för min häst.

Annars har jag använt Chevinalen och Basic E (för selenet).

Min häst är ett matvrak så jag behöver inte bry mig om hur det smakar. :D Han äter glatt allt som ligger i krubban.

mvh Jessica
 
Har du (eller någon annan) några genomsnittsvärden på vitamininnehåll i hö etc?

Antagligen är man lite hysterisk vad gäller alla tillskott till sina små älsklingar. :crazy: Man går på allt som producenter påstår. :angel:

Men man känner ju sig så snäll när man ger hästen det den behöver. :p

mvh Jessica
 
Ja, det är lite svårt att få grepp om hur mycket man igentligen behöver dutta i dom.
För om det i vallfodert nu sjunker så lite att det knappt är märkbart ja då lär dom väll få i sig vitaminerna dom behöver om man har en i övrigt balanserad foderstat :confused:

Klart att man kan ge dom för det gör ju ingen skada, men just nu så vill jag prioritera mina kronor på det som ÄR nödvändigt. Hundralapparna far ju iväg så fint med vinden ändå :crazy: :cool: :crazy:
 
Finns det pulvervitaminer?

Japps, basic har ADE-vitaminer i pulverform. Billigt dessutom.

Jag ger Basic ADE från nyår och fram tillv åren. I år ger jag flytande (det smakar ÄCKEL) för fölis vägrade äta blöt mat förr. Men nu gör hon det så nästa år blir det pulver. Det fryser inte vid minusgrader, det smakar och luktar ingenting heller. Den flytande ADE-vitaminen både luktar och smakar.
 
Jag ger Basic Multivitamin (flytande) o den enda nackdelen är väl att det blir lite tjockflytande när det är kallt. Men man kan ju ha den inne i huset med! Om man bara kommer ihåg att ta med den ut varenda gång...

Och jag tycker den är dryg plus lätt att dosera.
 
Pulver låter ju som om det är lite smidigare att hantera och dosera. Undra varför dom inte har multivitamin i pulverform också? Men det kanske räcker med ADE- vitaminer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
844
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 046
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 610
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp