Multiplicera i excel

Estivuz

Trådstartare
Om vi säger att jag ska räkna ut hur mkt jag får betala för en vara som kostar 10 kr styck och jag köper 5 stycken hur gör jag då? Jag kan bara plus och minus i excel, gånger funkar inte! Trodde man använde X men tydligen inte..

Alltså jag vill veta hur jag får A1 X B1 = 50

Någon?

Sv: Multiplicera i excel

Har ett par till excelfrågor så jag puttar upp denna!
Om Erik är född 1988 och jag vill hitta en funktion för att ta reda på hans ålder idag (2010) hur gör jag då? Antar att jag letar under funktion-datum och tid, men vilken funktion väljer jag och vilken formel skall jag skriva?

Undrar även hur man gör för att ta reda på vilka tal som är över t.ex 30 i bland en mängd siffror? Vad heter funktionen för detta?

Tacksam för hjälp!

Om Erik är född 1988 och jag vill hitta en funktion för att ta reda på hans ålder idag (2010) hur gör jag då?
Tror inte det finns någon direkt funktion för detta, men man kan ju använda =AVRUNDA.NEDÅT((IDAG()-DATUM(ÅR(A1);MÅNAD(A1);DAG(A1))*1)/365,25;0) med 1998-01-01 i A1. Annars kan man ju ta 2010-1998=? ;)
Undrar även hur man gör för att ta reda på vilka tal som är över t.ex 30 i bland en mängd siffror? Vad heter funktionen för detta?
Finns flera varianter på detta har du relativt nytt Excel finns det villkorlig formatering eller så kan man lägga in en OM-formel vid sidan av siffrorna så att säga.

Tror inte det finns någon direkt funktion för detta, men man kan ju använda =AVRUNDA.NEDÅT((IDAG()-DATUM(ÅR(A1);MÅNAD(A1);DAG(A1))*1)/365,25;0) med 1998-01-01 i A1. Annars kan man ju ta 2010-1998=? ;)
Finns flera varianter på detta har du relativt nytt Excel finns det villkorlig formatering eller så kan man lägga in en OM-formel vid sidan av siffrorna så att säga.

Tack för hjälpen, blir nog lättast att bara ta 2010-1988. OM-formeln var precis det jag letade efter! NU börjar jag lära mig!

Oj, det var inte en lite krånglig formel :crazy: Jag håller på med en uppgift där jag ska göra precis samma sak som Estivuz men jag har fått en ledtråd vart man ska titta efter formel och det är på Datum och tid. Tycker jag har försökt med precis allt möjligt där men det går inte.. Så det finns ingen enklare variant för att ta reda på åldern förutom att ta =2010-1988?

Om du bara har årtalet finns det två olika svar som båda kan vara giltiga, beroende på huruvida personen är född före eller efter dagens datum under året. Om du accepterar det, dvs du har bara årtalet och vill ta reda på hur mycket personen fyller det här året, kan du använda
Kod:
=ÅR( IDAG() ) - (Cell med personens födelseår)
Första biten tar dagens datum, plockar ut året ur det som ett heltal, och sen är det bara att jämföra med födelseåret.

[edit]
Har du hela datumet för personen kan du få ett mer exakt svar hur gammal han/hon är just idag med
Kod:
=AVRUNDA.NEDÅT( ÅRDEL( (Cell med personens födelsedag); IDAG() ); 0 )

Senast ändrad av en moderator:

[
Kod:
=ÅR( IDAG() ) - (Cell med personens födelseår)
Första biten tar dagens datum, plockar ut året ur det som ett heltal, och sen är det bara att jämföra med födelseåret.

Det är det där jag är ute efter :bow: men tyvärr så är jag lite trögtänkt.. Ska det stå IDAG (där det står IDAG) eller ska det stå datum där? Och ska det stå något i den ()?

Känner mig jättekorkad nu som inte förstår..:crazy:

Det ska stå IDAG() det är formeln för dagens datum.

När jag skriver formel så blir det det så här

=ÅR(IDAG())-(B4)

B4 är där årtalet står. Fast mitt svar blir 1900-02-12 när det borde stå 43.:confused: Vad gör jag för fel egentligen? Håller på att bli galen för att jag verkligen inte förstår.. Hoppas att det finns någon snäll bukefalist som kan hjälpa mig..

Bara formatet på cellen som är fel. Ändra till Allmänt, Tal eller liknande.

Tack!! Du har percis gjort min dag, trodde aldrig att jag skulle förstå men nu göra jag det :bow::bow:

Buke är grejer det :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
308
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
719
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
974
Senast: Angel
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka