• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 8 775
B

BeastieBabe

åsnehingst och "häst"-sto =
avkommorna blir som hästar fast med längre öron, mildare temperament, starkare och mer slimmade kroppar och bättre uthållighet..

varför drar inte ridskolor och turridningsfirmor nytta av denna tåliga mula?

dock är det några frågor, har sett dressyrbilder på mulor (HBL-size) och någon hoppbild för längesen, men hur pass bra är dom på dressyr och hoppning? såpass att det räcker för en ridskola(utan OS som måltavla) och turridningsfirmor?

Sv: Mulor

mm, en fördel lär juh vara att dom är mycket billigare i inköp då ingen tävlingsmänniska vill köpa dem.. utan att de passar som just ridskolemulor(?)
ja menar, så lågt som de flesta hoppar på ridskolan så lär det juh inte vara något problem om dom har bra fysik..

så sant, så sant.

vet du om det är sant att mulor är sterila, eller är det en myt?
hörde ngt resonemang nån dag om att de inte skulle vara det. men ända sen man var barn har man lärt sig att de är sterila :confused:

De är sterila.

Jag har aldrig fattat detta att man gör skillnad mellan en avkomma av hästhingst och åsnesto och en avkomma av åsnehingst och häststo. Jag menar, avkomman ärver ju lika mycket från bägge föräldrar i vilket fall, så de borde inte skilja sig åt... Det borde ju bli samma hybrid av bägge. Om man nu ska kalla det för mula eller mulåsna vet jag inte, men det borde kallas för samma i vilket fall...

dom får olika uppsättningar av gener som inte kommer överens och så blir dom sterila.. tror att det finns något fall där en mula eller mulåsna fått ett föl, men jag vet inte om det är sant.. men visst kan naturen göra fel oxå..

dom får olika genuppsättningar beroende på om det är en åsna som är mamma eller pappa..
mulor är mer vanlig än mulåsnor.. känns väl säkrare att få fram en bra åsnehingst till flera bra ston än en bra hingst till flera bra åsneston.. vet inte riktigt.. men skillnad är det..

Men dom ser inte likadana ut. En mula blir mer hästlik och en mulåsna mer lik en åsna. Dessutom är det mycket svårare att föda upp mulåsnor, bara en på sju betäckningar lyckas.

ahh, så var det oxå ja.. visste att de va nått mer.. heh.. ganska stort "mer"..

Mabuse skrev:
Men dom ser inte likadana ut. En mula blir mer hästlik och en mulåsna mer lik en åsna. Dessutom är det mycket svårare att föda upp mulåsnor, bara en på sju betäckningar lyckas.

Det verkar ju väldigt konstigt. Man ärver ju inte mer från sin pappa än sin mamma, så dt borde ju vara mer slumpen som avgör om avkomman blir mer lik en häst än en åsna.

Img15.jpg

Mulor kan ha massor av fräcka färger och få med sig även tölt från sin hästmamma.

De är starkare, smartare och säkrare på fötterna än hästar.

Och känsligare.

Och träffsäkra - de sparkar med finess och kan inte tvingas till något.

Det optimala på långa bergsturer måste ju vara en töltande mula - men ska man ha precision, exakt lydnad och "ridskolesäkerhet" mot okända är det nog fel väsen..

De är fantastiska djur och jag mer än en gång varit sugen på ett avelsexperiment med mina töltande ston :o men de är inget för kreti och pleti att hantera/tämja.

Islänningarna är lite enklare.....

Glömde - man får faktiskt mer genetiskt material från mamman. X-kromosomen är större än Y om det blir en han-avkomma ;) och mitokondrierna är mammans.

Men genetiken är krånglig eftersom häst och åsna har olika många kromosomer.

Det är också anledningen till steriliteten - cellerna kan helt enkelt inte genomgå någon reduktionsdelning till ägg/spermie för kromosomerna hittar ingen likadan partner att para ihop sig med.

Intressant är att när mamman är häst så blir det starka stora mulor. De är ganska lika varandra, man tvekar ju inte på att det är en mula när man ser en.

När mamman är åsna blir det lite svårare att förutse exakt resultat, mulåsnor varierar mer i typ och är generellt mindre.

En annan anledning att man använder sig av åsnehingst och häststo är att motsatsen är svårare att få till :o Hästhingstar vill inte så gärna betäcka åsneston - eller om det ska stå "får inte" :cool: Och det är åsnan som har minst antal kromosomer så åsnorna har lättare spermier och det gör det lättare att få till korsningen än om det är mycket material i spermien och mindre i ägget.

Men titta här - detta är en silversvart miniatyrmulåsna :love: Alltså med hästpappa och åsnemamma.
silver_dapple_mini_hinny_winter.jpg

Senast ändrad:

det finns många hästar med sämre extreriör som har bra gångarter.. vet ett sto som är mycket överbyggd i bak men går kanonbra i dressyren..

ser man till lugnt temperament, starka, uthålliga, friska så är det mer fördelar med mulor än hästar på ridskola.. och vad jag har läst så sparkar dom bara om dom känner sig hotade..

och man ska inte tvinga hästar till att göra saker heller.. man ska få dem att vilja, mer utmaning med mulor med andra ord.. och om man har mer ödmjukhet och vilja att få djuret att vilja göra något är det mer positivt när man klättrar vidare på karriärstegen till hästar och tävlingar..

själv skulle ja inte ha nått emot en mula, jag vill ha något lugnt och stadigt som kan tänka själv, men som gärna hänger på om man får lust till att leka eller hoppa.. skulle vara perfekt för mig :)

Sååå söta!! När jag red på ridskola för ett par år sedan så hade vi en mula (tror jag). Hoppade högt men snett!!

vilken ridskola var det då? iofs kan de ha vart en häst med jättestora öron, finns en bild på ett sto med jätteööron på "fula hästar" tråden.. *gillar stora öron*
skulle vara kul att se bilder på svenska stora ridmulor..

Jag läste en engelsk hästtidning där det handlade om en mula. Blev otroligt sugen på en då de verkar vara helt underbara.
Är de kanske aningens billigare att köpa och ha än hästar? eller är jag helt ute och cyklar....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka