M
Marika
Jag har konstaterat att min häst har fått mugg på vänster bak
Inget vidare och det känns inte som att det är nån lätt sådan. Det konstiga är att hon har varit svullen till och från innan i just vänster bak men då inte haft mugg. Hon har haft diverse sår då hon är en sån häst som lätt får små sår på benen. Men som sagt det var helt plötsligt jag märkte muggen häromdagen. Det hopplösa är att det är helt omöjligt att ha henne ren om benen har ju inte lust att låta stackaren stå inne hela dagarna för att inte bli skitig. Hon har aldrig haft det förut och klarade det förra året trots att det var riktigt lerigt i hagen då med. Jag tycker det hela är väldigt konstigt och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt då jag aldrig haft häst med mugg och svullna ben förr. Hon är inte halt men tycker det är lite obehagligt och kan "trippa" lite baktill i början av ridpassen, hon är även väldigt känslig just över små sår och dyl. Tycker att det för mer ont än vad det i själva verket är då hon är fullblod.
Var även hos veterinären förra veckan för att vaccinera henne och frågade då om det med svullnaden i bakbenet och sa att jag trodde det var mugg då jag kände skorpor i karleden. Han kände igenom och sa att det inte var det utan att det handlade om alla små sår och att det inte behövdes göra något åt det utan att det skulle bli bättre av sig självt. Men det känns ju inte så kul att hon nu har varit svullen i över en vecka och innan dess varit till och från hela tiden. Jag behöver lite råd om hur jag ska göra för just nu känner jag mig lite förvirrad. Vet inte heller vad jag ska göra åt denna såkallade muggen. Hjälp tack! Förlåt för ett långt inlägg.
Var även hos veterinären förra veckan för att vaccinera henne och frågade då om det med svullnaden i bakbenet och sa att jag trodde det var mugg då jag kände skorpor i karleden. Han kände igenom och sa att det inte var det utan att det handlade om alla små sår och att det inte behövdes göra något åt det utan att det skulle bli bättre av sig självt. Men det känns ju inte så kul att hon nu har varit svullen i över en vecka och innan dess varit till och från hela tiden. Jag behöver lite råd om hur jag ska göra för just nu känner jag mig lite förvirrad. Vet inte heller vad jag ska göra åt denna såkallade muggen. Hjälp tack! Förlåt för ett långt inlägg.