Halifaxen

Trådstartare
Hej! Nu är det så att min häst (halvblods valack) har troligen fått mugg. Men detta är bara på ena benet ( vänsterbak). Hur kommer det sig att han bara har edt på ett ben? Just nu tvättar jag det med Lacktasyd tvål och jodopax plus att jag smörjer in med helosan flera gånger per dag upprepar juag detta plus att han nu har ett bandage ute runt det "skadade" benet. Gör jag rätt eller hur ska jag göra! Måste man ta ut vet? Myket tacksam för svar. :(

Sv: Mugg.

Det kan vara för att han kanske bara har en vit strumpa på det benet? Vitt ben = känsligare. Min häst hade MKT mugg i somras då jag tvättade med lactacydtvål och torkade NOGA! Jag tycker inte att du ska ha bandage över eftersom det ska vara torrt, det sprider sej med vatten och fukt. Låt det lufta innan och smörj sedan i n med skillingarydssalva (eller vad det heter) 4 ess. Helosan drar bara till sej smuts! Min hästs mugg läkte MKT bra av detta. Om du inte har 4 ess salvan kan du bara ha vanlig olja på (tex matolja). Lycka till Fia!

Okej!
Ja det stämmar att han har en liten vit strumpa på det benet med det har han på det andra bakbenet med. Det är därför det är lite mysko.. Okej. Ska han vila då tycker du? Det är jå jobbigt när det spricker hela tiden med. Men jag ska testa det du sa.

Vill ha mer svar.... :confused:

Om du fuktar mkt (med salvan) så borde det inte spricka. Om det inte spricker kan du rida på som vanligt!

Senast ändrad av en moderator:

Här kommer en bild på min häst från i somras. han såg hemsk ut men jag kunde rida iaf för det var så mjukt!
MunsboroKrawitz101.jpg

Slump... Det är inte ovanligt att hästarna får mugg på ett, två, tre eller fyra ben oavsett färg. Kanske något litet sår på ett ben som gör att svamp får fäste t.ex.. Det behöver alltså inte alls vara symmetrisk på två eller fyra ben.

Det finns 100 och en behandlingar mot mugg. Jag brukar, om det inte är allvarligt, tvätta med jodopax och smörja med Helosan och det har funkat på mindre angrepp. Man brukar säga att man ska rota "lagom" i muggen för kör man på för mycket kan man irritera huden och så läker det inte för det.
Att linda är inte alltid fel: en häst jag hade med stora problem fick dels antibiotika och dels sulfaomslag och det tog knäcken på muggen som jag kämpat länge med.
Andra varianter är hundörondroppar (Fucidin tror jag det heter) och diverse olika salvor, anitbakteriella, uttorkande och mot svamp.

Min häst hade mugg i sommras. Jag tog ut vet. Jag köpte Hexocil schampoo på Granngården och tvttade honom 2 gånger om dagen sen lät jag det torka ordentligt sen smörjde jag med streptocillinsalva. Det är receptbelagt. Det kan man få utskriviet av distriktsveten. Det höll jag på med i i 2 veckor sen var han helt bra igen! När han var som värst fick han stå inne för att inte få in bakterier i såret. Sen är det bara att borsta så man får bort alla sårskorpor så det läker innifrån.

Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

min häst fick ett par ytsår i somras, vi tvättade o stog i, men ändåf ick han mugg i dom, vi tog ut vet, o hon gav o klohex schampoo/tvål, hon "gav" oss också en socatyl salva, och så köpte vi oss aloe vera gel med 98 % aloevera i. Fick instruktionen att "badda" på såren med tvålen, skölj rent o sen toka-på med socatyl, i en vecka, det mesta hade läkt men är några illbattingar kvar, då gör aloeveran super... :)

Om det inte funkar med att smörja ett par gånger per dag och låta det vara luftigt, kan du testa det jag gjorde i våras.
Som sista utväg innan jag ringde veterinären fick jag tips här på Buke, som hjälpte! Min häst hade tidigare HEMSK mugg/rasp på höger bak, runt kotan och ner. Jag gjorde rent med ljummet vatten och mild oparfymerad tvål. Torkade torrt med en mjuk handduk och lät lufta en stund. Sen smorde jag in med Skillingarydsalva, tog en kompress och smetade in den också med salva. Satte mot värdsta utsatta stället och lindade med gasbinda. Tog lite självhäftande linda över så det inte skulle ramla bort. fdetta hade jag över natten i boxen, tog av på morgonen. Efter tre-fyra nätter (inte i rad, utan kanske varannan) med salv-bandaget blev han bättre! Jag trodde det knappt själv, att det skulle bli bra av att stänga in under linda, men det blev kanonfint. Sen när ja inte hade bandaget smorde jag in skillingarydsalva efter rengöringar. Dock inte så mycket, tan smorde verkligen in i huden så det sjönk in.

Han har fortfarande inte blivit helt bra men nu funderar jag på om jag måste ta ut vet för att koll apå det?? Tycker ni att jag ska det?? :( Är lite konfunderad nu.,... Vet inte vad jags ka göra.:confused:

Hur länge har du behandlat honom/henne nu? Om du känner att det inte blir bättre så tycker jag att du ska kontakta vet. Jag använda hexocilschampoo som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Jag höll på två gånger om dagen i ca 2 veckor innan det blev bra. Men om din häst inte har blivit bättre så ring vet!
Om hästen inte har ont av det så rid den ändå. Det är inte farligt sa veten till mig.
Lycka till!

Ja jag har ungeför hållt på nu i två veckor med att smörja och tätta men det har inte blivit mycket bättre men det är ju inte jätte dåligt häller. Det är bara att jag tycker att edt rä lite lustigt att det alldrig "ger" sig. :confused:
Vill att han sk abli bra nu ju. Jag rider honom ändå för jag har hört att det är bra för att det gör inget att det spricker. Han har inte ont av det!...... Bara till att hoppas att det blir bra snart.... :)

Hur kommer det sig att det kan komma från magen? Hur kommer det sig?? skulle vilja ha en liten djupare förklaring! :)

Halifaxen skrev:
Hej! Nu är det så att min häst (halvblods valack) har troligen fått mugg. Men detta är bara på ena benet ( vänsterbak). Hur kommer det sig att han bara har edt på ett ben? Just nu tvättar jag det med Lacktasyd tvål och jodopax plus att jag smörjer in med helosan flera gånger per dag upprepar juag detta plus att han nu har ett bandage ute runt det "skadade" benet. Gör jag rätt eller hur ska jag göra! Måste man ta ut vet? Myket tacksam för svar. :(

Min häst har oxå mugg, men bara på vänster bak ( han har två vita bakben). Har provat med allt men inget hjälper men nu har jag fått tips om att zinksalva skall hjälpa.....

Halifaxen skrev:
Hur kommer det sig att det kan komma från magen? Hur kommer det sig?? skulle vilja ha en liten djupare förklaring! :)

Det finns vissa av oss här som ser ett samband mellan socker i maten som betfor, melass och smaskigt gräs.

Äter hästen det - mugg, rasp, strålröta och regnskållor i varierande grad. Teorin bakom det är att hästen verkar bli mottagligare för de angreppen, att sockret påverkar bakteriefloran och därför får svampen fäste. Man kanske kan jämföra det med människor som får fot- och underlivssvamp. Varför får vissa och andra inte?

Det verkar inte gälla alla hästar men det gäller sannerligen min.

Djurjouren skrev:
Svårbehandlad mugg kommer oftast från magproblem. Botas med tex Protexin, mag balans eller likande.

Jag måste få berätta om sambons systers häst.
Dom upptäckte att kan var sporpig på benen i somrad och själv behandlade lite, men när de blev fuktigare ute så blev hästen svullen i benen och de såg riktigt äckligt ut...

Vet. var ute och dom konstaterade att de var rasp, div behandlingar med Hippotim(atibiotika), div. salvor och sprayer m.m. testades...benen blev bättre,men när behandlingen avslutats så dök skiten upp igen...dom har hållt på nu i evigheter.

Jag gick och funderade på om de kunde finnas några andra faktorer inblandade som gjorde att skiten inte gav med sig & frågade om dom bytt foder precis innan hästen blev dålig...och de hade dom....vi snackade om ifall dom inte skulle testa och byta tillbaks till de fodret dom hade innan hästen blev dålig och vi var överens om att man ju kunde ge de ett försök, de var ändå "slut på idéer" & de kunde ju inte skada att testa.........gissa vad......hästen är helt återställd nu.:bow:

När jag och min pappa var hos en kiropraktor i köping så berättade hon en massa om bla mugg. (hon var riktigt duktig, har studerat i bla frankrike och behandlar stora ryttares och kuskars hästar så jag tvekar inte på att hon kan sin sak) om muggen finns på alla fyra benen så kommer det troligtvis från magen, alltså hästen har problem med någonting i magen. Oftast hjälper det med Linfrön och foderolja. Men om muggen bara är på ett ben så bör man kolla upp de för det kan komma från själva benet. Alltså att det är något problem med de benet som hästen har mugg....Jag vet ju inte om hon har rätt men hon hade rätt ang våran häst. Han hade mugg på alla fyra, och då hemsk mugg. Vi började med MSM och linfrön/foderolja. Det försvann på nån månad. Nu har han inga problem med mugg, vare sig hagen är lerig eller inte.

(tvättade eller smörjde inte benet med något annat än MSM blandat med vatten)

Senast ändrad:

Tja malin.

ta vatten och grönsåpa ocg tvätta med en svamp och sen torka torrt med en handduk. smörj sedan med aloe vera.

det funkade utmärkt på sonna!

:bump:

Halifaxen skrev:

Min pålle har oxå mugg fast på båda bak sen i höstas och det är nästan borta nu:) ! Jag smörjde med Salysylvaselin (stavas?) och om det sprack så smörjde jag på kortisonsalva där. Jag försökte så mkt som möjligt ( i leriga hagar...;) ) undvika fukt. Jag bytte oxå foder, ifrån korn/vetekli till Krafft och det var väl det som gjorde den största skillnaden, men det behöver ju inte vara fodret i ditt fall, mugg är ju väldigt vanligt:( ...Tycker oxå att du ska testa att ge honom alger! Har precis börjat ge det och har många kompisar som rekommenderar det starkt till t.ex mugg, exem, luftvägsproblem, pälsklåda m.m...Är tydligen rena mirakelkuren! Innehåller alla vitaminer och mineraler, man behöver bara tillsätta foderkalk! Är värt ett försök oavsett om man har problem med ovanstående eller ej...:)
Hoppas att det ger med sig för det är ju riktigt jobbigt det där med mugg....:smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hästvård Min "nya" häst (har haft den ett år) har lite problem att hålla ordning på benen i den steniga hagen. Hon har de senaste veckorna...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama