Sv: Mugg
Det beror väl lite på hur pass mycket mugg hästen har. Min hade hemsk mugg som även spridit sig upp mot kotan förra året när han kom till mig. Då gick det inte att göra mycket. Ägaren hade provat allt och inget funkade. Men under vintern försvann det. Nu i våras började det komma tillbaka. Det började med att huden blev röd och irriterad. Då smorde jag med Helosansalva. Inget tjockt lager utan smorde in det i huden så den blev mjuk. Sen började det komma små sår. Tvättade med ljummet vatten och lite mild tvål. Torkade torrt innan jag smorde på tjärsalva (skillingaryd). La på en kompress, också den smord med salva, och lindade sen om benet. Man ska inte täcka mugg har jag hört, för det ska luftas. Men det där omslaget fick sitta över natten. Det blev faktiskt bättre! På morgonen tog jag då bort det, tvättade igen, och smorde in lite salva för mjukgörandets skull. Sen underhöll jag ibland med salva, men bara när det behövdes. Lät det lufta så mycket som möjligt. Hade sånt bandage en natt till innan det blev helt bra. Nu pysslar jag om det på så sätt att jag skyddar området mot solen (vita ben, känslig hud) med Helosan Sol. Vi har faktiskt haft tur i år och sluppit den HEMSKA mugg han tydligen haft flera år förut.