Mugg problem!!

Q

Qia

Hej alla!

Har lite frågor angående min tinker! :confused: Har på de senaste månaderna haft problem men mugg. Inte mycket utan ca 5 cm i diameter på varje fot och det sitter inte i karleden utan på utsidan. Jag har inga leriga hagar men dock mycket fukt tack vare snön!Har även en ardenner som inte har några problem alls!
Igår när jag tog in henne såg det okej ut men hon gillar inte när man tar på det:cry: . Idag när hon skulle ut så kände jag på det och när det är lite stelt (torrt) så blir det som en kaka, hon har ju ganska mycker hovskägg.
Hur tycker ni jag ska behandla det!??

Ska ringa och rådfråga vetrinär men ville först höra vad ni bukefalister tycker jag ska göra!!

Sv: Mugg problem!!

Hej.
Det bästa jag tycker och som jag kör med när det inte är så mkt mugg är tvätt med grönsåpa och "dunder"salvan Tre Ess. Den funkar verkligen (nästan) till ALLT!!

TinaH skrev:
Hej alla!

Har lite frågor angående min tinker! :confused: Har på de senaste månaderna haft problem men mugg. Inte mycket utan ca 5 cm i diameter på varje fot och det sitter inte i karleden utan på utsidan. Jag har inga leriga hagar men dock mycket fukt tack vare snön!Har även en ardenner som inte har några problem alls!
Igår när jag tog in henne såg det okej ut men hon gillar inte när man tar på det:cry: . Idag när hon skulle ut så kände jag på det och när det är lite stelt (torrt) så blir det som en kaka, hon har ju ganska mycker hovskägg.
Hur tycker ni jag ska behandla det!??

Ska ringa och rådfråga vetrinär men ville först höra vad ni bukefalister tycker jag ska göra!!
Jag tror att din häst fått en slags skabb som många tinkerhästar tar med sig när de kommer till Sverige.
Det är smittsamt.
Be att din veterinär tar ett prov och gör en odling.
Tvätta med virkon.:idea:

Det finns både torr och fuktig mugg, min häst hade mkt problem med den torra versionen förra året.. det fick bli recept belagd salva och pencelin.
Har du en känslig häst så rekomenderar jag inte fyra ess, testade det på min pålle och han fick hemska utslag av denna salvan.. tappade även pälsen där jag hade använt den.
Nu är ju iof min pålle en arab korsning som är väldigt känslig mot det mesta men jag skulle ändå vara lite försiktig med den salvan.
Vet att den kan fungera jättebra på vissa hästar men ska man använda den så är det bra att veta om hästen är känslig av sig innan eller ej.

Jag tycker aloe veras produkter är väldigt bra till det mesta :)

Mvh

Tack för era svar!!

Ska tvätta det med grönsåpa idag och se hur det blir sedan ska jag ringa vetrinären i veckan och höra vad dom tror, jag vill ju inte göra något som blir tokigt för pållen!

sisu:
Det här med skabb låter intressant, kanske kan vara något sånt med tanke på placeringen av "muggen". Men hur smittar det!!? Jag har aldrig haft henne i kontakt med andra hästar utom mina egna i två år??

Alla ni hästägare ni besitter så mycket information och erfarenhet, jag har lärt mig jättemycket sedan jag började svänga mina lurviga här på bukefalos!!! Med reservation med att allt som jag läser inte behöver vara sant!!:p Men tack!!!

Be din veterinär skriva ut Fucidin Comp. Öronsalva för hund... Funkar jättebra på min häst som har lätt att få mugg!! 4 vita strumpor *suck*

pallas_athena skrev:
gå in på www.svenskatinker.se där har dom massor hur du ska behandla skabb,det är absolut inte mugg du har. 80 % av alla tinkrar om inte mer har skabb,förjvligt att få bort.

Fantastisk sida:love: , här finns verkligen allt!!! Ska fördjupa mig i den så att jag får lite "kött på bena" innan jag ringer vetrinären!!

Tack!:bow:

Liknande trådar

Hästvård Upptäckte ikväll att ena hästen fått mugg "skorpor" på ena bakbenet. Hon har varit svullen om det någon dag, har antagit att det varit...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Bejbie
·
Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 853
Senast: Chilodeur
·
S
Hästvård Hej! Har en häst med mycket hovskägg, i vintras fick hon mugg/rasp samt fotskabb. Vi avmaska med Noromectin samt vircona hela stallet...
Svar
5
· Visningar
3 064
Senast: Mli
·
Hästvård Min lilla medryttarfjording har något konstigt i karlederna bak. Det började i slutet på september. Det började med en "valk" på...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Ia4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama