Mugg och Rasp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Banana Breeze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 791
B

Banana Breeze

En snabb fråga bara!

Är rasp och mugg smittsamt mellan två olika hästar?

Sv: Mugg och Rasp

Enligt vad jag har hört så ja, det kan det vara. Vår veterinär menade att hagen var kontaminerad (i princip alla hästarna hade mugg ett tag). Det är väl så att det börjar med tex mycket fukt/smuts/lera, huden blir känslig och sårig och vips får bakterierna tillträde. Och baskeluskerna kan då alltså spridas mellan hästarna via tex en borste.
Man skall alltså vara försiktig med att använda samma prylar till olika hästar om en av dem har mugg :).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: Freazer
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
793
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka