Mugg och andning?

M

Moej

Nu har muggen kommit tillbaka på min häst och det kliar nå fruktansvärt. Vad kan jag göra för att försöka få bort det?
Funderar lite på om det kanske är fotskabb. Hur ser man skillnad?

Och så har jag två frågor om andning.
Min häst andas ofta ut ganska tungt. Vad kan det ha för orsak?
En annan häst i stallet tjuter det ganska mycket om när han andas ut. Det måste väl vara nåt fel?

Helt plötsligt har manen och svansen på min tjej blivit mycket tunnare och kortare, och det syns tydligt på svansen att den är bortkliad. Vet inte om hon kliar själv eller om nån annan häst gör det. Om det nu kliar mycket på henne, vad kan jag göra för att ta bort kliet?

Sv: Mugg och andning?

Grönsåpa och ljummet vatten är jätte bra mot mugg!

Min häst hade mugg i sommras. Min vet sa att jag skulle köpa Hexocil schampoo och tvätta med. Det gjorde jag och det funkade jätte bra. Men ska tvätta med det och låta det sitta i minst 10 minuter det är viktigt. Sen sköljer man bort det och låter det torka ordentligt.

Lycka till

Finns muggsalva i hästsportaffärer som jag tycekr är bra. Hur gammal är hästen?
Svårbehandlad mugg var en del av symtombilden när vår häst fick cushing. Det fattade vi inte då och inte vet. heller. Jag visste inget om cushing.
Detvar också en rad andra symtom som kom gradvis som vi fattade senare. Hade aldrig tidigare haft mugg.

Moej skrev:
Nu har muggen kommit tillbaka på min häst och det kliar nå fruktansvärt. Vad kan jag göra för att försöka få bort det?

En annan häst i stallet tjuter det ganska mycket om när han andas ut. Det måste väl vara nåt fel?

Helt plötsligt har manen och svansen på min tjej blivit mycket tunnare och kortare, och det syns tydligt på svansen att den är bortkliad. Vet inte om hon kliar själv eller om nån annan häst gör det. Om det nu kliar mycket på henne, vad kan jag göra för att ta bort kliet?

Sätt först på vaselin och låt det verka i ca. 10 minuter. Sedan är själva skorvan mjuk och kan pillas bort utan att det gör så ont på hästen, för mugg gör ont. Skorvan måste bort innan man kommer ner till huden och kan behandla. Sedan tvättar du med Hexocilschampoo som någon sa. Låt löddret verka i ca. 10 min det med innan du sköljer bort. Badda sedan så torrt som möjligt med ren handuk, papper.

Om det inte blir bättre på några dar av denna behandling så kanske veteriären behöver skriva ut Socatyl.

Hälsning Maja

Moej skrev:

Om du tror att det kan vara fotskabb skulle jag be en veterinär göra skrapprov och kolla att det inte är fotskabb, för det smittar. Det är en annan behandling än vanlig mugg som orsakas av annat.

Låter inte som mugg, utan som du var inne på fotskabb som har satt sig på hela hästen. Detta är mycket plågsamt.

Man kan inte SE skillnaden mellan mugg och fotskabb, därmot så kan vet. ta skrapprov men inte ens det är 100% säkert, så man får gå på symtomen. Återkommande, klåda, ev. fet mjällig päls, hår/tagel som försvinner, förändrad personlighet m.m.

Kanske har det kommit nya rön om bot, men själv tycker jag att Cebasil varit det bästa. Skrivs ut av vet.

Sök så får du nog upp en hel del. Thinkerforumet har även mycket bra info.

Prata med vet, för det låter som den behöver komma ut om två hästar på samma ställe har fått problem med andningen. Dags att kolla över hästarnas miljö och foder.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 039
Senast: JennyLz
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur