P

PeRosa

Har en treåring som har svår mugg på alla fyra (lite mindre på fram). :( Har testat en massa olika salvor, krämer och metoder men inget verkar hjälpa.. :( Testar homeopati sen i fredags och väntar på resultat. Har blivit bättre några gånger men några dagar senare börjar det om igen... Veterinären har varit ute flera gånger. Gäller väl bara att hitta den rätta metoden.

I fjol hade han lite mugg men den försvann snabbt. Har hört att många hästar har problem (inte bara mugg, utan andra hudproblem också) i år eftersom det varit så fuktigt väder här.

Han har också konstiga runda fläckar i pälsen. De känns inte när man stryker med handen utan man ser dem bara när ljuset faller i en viss vinkel.
Hans man är också kort, han är en P.R.E och "borde" ju ha lång man. Han kliar den inte.

Har börjat fundera om muggen, pälsen och manen kan ha nåt samband? :confused:

En sak till, pratade för en stund sen med stallägaren. De vaknade tidigt i morse av att Q låg på rygg i boxen för nära väggen och kunde inte komma upp. Samma sak hände förra veckan kvällstid. Då var jag själv där. Har aldrig hänt tidigare. Han verkar inte besväras av nåt dagtid. Men man vet ju själv hur det kan börja klia när man ska sova. ;) Kanske han kliat sig? Är rädd att han inte blir upptäckt om han hamnar på rygg igen och kvävs.. :cry:

Några funderingar om det ena eller det andra?

Sv: Mugg m.m

det finns faktiskt en salva på gekås mot mugg som jag tyckte var super. en liten liten vit burk. min pålles mugg försvann på 3 dagar

Var/vad är gekås? :smirk: Vad heter salvan? Är själv från Finland men bor i Frankrike. Men har flera bekanta i/från sverige. Ska hem över jul så jag tänkte köpa zinksalva och calisyrsyrevaselin (heter det så?) Har redan testat två salvor med zink i...

Kontakta veterinär ang muggen, så det tas prov på den och skickas på analys. Då vet man vad det är för bakterie, och kan sätta in rätt behandling.

Du kan prova att spraya muggen med såpavatten, känner några som provat med gott resultat. Och det är ju ofarligt även om du inte får någon effekt av det.:idea:

Testa att tvätta med väteperoxid och smörj med aloevera-creme med propolis i.. Funkade kanon då jag hade mugg på förra hästen som inte ville ge med sig!

Såpa vatten e bra att tvätta med. Men sen kan man smörja in hela karleden med vanlig rapsolja har ofta använt detta på mugghästar , alltid med gott resultat. Smörj in och peta bort alla krustor. Billigt och bra.

kan inte säga nåt om muggen men att din häst kommer för nära väggen.. har ni byggt vallar? om inte så gör det.. bygg bädden högre ut mot boxvägarna så det blir lut in mot mitten.

Glömde att säga att detta kan vara bra att hålla på med en stund efter att muggen försvunnit, eftersom det verkar lite förebyggande oxå och det kostar ju som sagt knappt ngt.

Ang fläckarna i pälsen, du tror inte det kan vara ringorm... Precis i början , innan håret faller av, syns det ju bara som fläckar där pälsen ställer sig upp lite grann, dvs det syns bara i vissa vinklar :crazy:

3 av mina hästar får mugg:(...men jag är noga med att spola av dom efter hagvistelse och ridning, sen badar jag med en torr handuk och sen fönar jag torrt:angel:...vet det låter knäppt men det funkar kanon:):)

Sen smörjer jag med Häst salva

Tack för era svar! Många goda ideer. :)
I dag såg det ännu värre ut.. :( Krut torrt och huden var sprucken. Fick aloevera salva av veterinären i fredags och så skulle jag linda benen. Men det verkar ju inte hjälpa. :confused: Hittade en tub helosan. Lade på ett tjockt lager och lindade benen. Få se hur det ser ut i morgon.
Ska ringa vet i morgon på morgonen och fråga om han kan komma och ta ett prov och skicka det på analys.

Ursäkta dum fråga, vad är såpa vatten? Har läst om grönsåpa (hette det så?) här på buke. Är det det? Har fått ett desinfiserande schampo av veterinären som jag tvättar med. Låter verka i 5-10 min innan jag sköljer. Sen torka bra.

Rapsolja ska jag testa. :) Tror att det måste vara nåt fett så att det hålls mjuk annars så spricker det som det gjort idag. :(

Rådet om att göra en vall mot väggen låter bra.

Fläckarna i pälsen är precis över hela kroppen. Om jag förstod rätt det jag läste så är ringormen fläckvis. (?)

Tror att jag svarat på allt.

När det här är slut så borde jag och stallägaren vara mugg experter. :D

Prova Hibiscrub( tror de stavas så:angel:).. Finns på apoteket och används egentligen till att tvätta sår efter operationer.

Har haft massor problem med mugg på mitt halvblod o detta är det enda som har hjälpt.. :bow:

Jag har använt en lotion som heter Probavet på mina mugghästar, och den har funkat jättebra när inget annat funkat. (Har provat Fucidin, antibiotika, tjärsalva, aloevera etc etc ...:crazy:)

En stor fördel är att man inte behöver hålla på och tvätta och gnugga (och föna ...).
Min unghäst blev nämligen till slut vansinnig på mig när hon hade mugg, så jag kunde bara glömma att stå och pilla för mycket.

Så den smeten kan jag rekommendera.
Lycka till! (Mugg är tråkigt!!! )

Senast ändrad av en moderator:

Veterinären kom igår kväll och tog prov. Jag skickade proverna för analys i morse till veterinärskolan i Lyon. Q fick 5 dagars antibiotika kur. Veterinären sa att det kan vara en streptokock när inget tycks hjälpa.
Nu är det bara att vänta och se vilken basilusk det är som härjar och få svar på mysteriet. :) Skriver mera sen när jag fått svar. Håll tummarna!

Inga bakterier hittades. Veterinärerna sa att de aldrig sett nåt liknande... :confused: Den goda nyheten är att det blivit mycket bättre. Han har fått cortisontabletter och en salva som heter cortivet. Benen ska tvättas, torkas, smörjas med salvan och lindas över natten. Hittills har det fungerat bra, men man kan ju inte ge cortison hur länge som helst... Veterinären sa att det kan ta länge att få bukt på.

Vid veterinär skolan sa de att han eventuellt KAN ha blivit förgiftad av nåt men att det inte går att se såhär långt efteråt (första symptomerna var i juli). Om han ätit nån giftig växt, kan det fortfarande finnas i kroppen ett halvt år senare?

Hoppas att det inte blir sämre igen när vi slutar med cortisonet.. Bara att vänta och se.

Det har varit mycket bättre nu en tid, nästan helt borta. MEN nu verkar det börja om igen. :( Har tvättat och torkat en gång per dag och smort morgon och kväll.
Börjar misstänka att han haft klöverförgiftning (alsikeklöver) och med det fått ljuseksem. Det mesta stämmer, KAN ju vara nåt annat också. När det varit bra har han varit uppstalld och ute nån timme per dag. Vi förde honom på lösdrift med de andra för några veckor sen. Förra veckan var bakbenen varma och i förrgår var bakbenen "rödflammiga" och hade nya skorpor. Goda nyheten är att nu har han bara på bakbenen, tidigare var det på alla fyra.
Måste nog ta in honom igen och ha honom ute på nätterna bara.

Läste nånstans att man också kan smörja det känsliga partiet med solkräm (för känslig hud i så fall)... Nån som gjort det?

Det skulle ju också vara bra att hitta klöverfritt hö. Finns sånt att få tag i?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 950
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hästvård Typiskt. En och en halv vecka efter att veterinären gett mig och Barka grönt ljus att jobba på då han var mycket nöjd med hennes rygg så...
Svar
12
· Visningar
1 377
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka