Mugg expert?

Sv: Mugg expert?

Hej! ;)
jag har provt lite av varje, tvättat och smörjt in henne med schampo från vetrinären och vaselin. Det är mycket bättre nu och är nästan borta!! tack för alla bra råd!!!!:bow:

Vad var bäst då? :)
Ska man ha uttorkande salva eller typ helsoan?
Vad kan man göra för att förebygga?
Har hört nånstans att grönsåpa inte är bra, nån som vet?

Virkon S! ordentligt utspätt, badda ordentligt och skrapa bort så mkt skit och skorpor som hästen tillåter så att virkonet kommer åt ordentligt. sen smörja med helosan.
funkade super på min häst.

*KL*

Har använt K-hex schampo och Fucidin.
Det försvann på några dagar!
Båda är receptbelagda tror jag. I alla fall Fucidin.

/Åsa

Oj, är det en salva?
Vart köper man den?
Först salva sen helosan direkt efter?

Virkon S är ett pulver som man blandar med vatten. används t.ex. mot ringorm tror ja, och vissa använder det när de tvättar stallet. det är desinciferande (eller va de nu heter), det är bakteriedödande.
och ja, smörja med helosan direkt efter.

smörj in med grönsåpa el tallsåpa (tror det heter så). det funkar perfekt ,min häst har aldrig haft mugg igen...

Ta för vana att alltid borsta fram och tillbaka vid hovskägget under karleden, det hjälper litegrann innan den har fått mugg. Speciellt vid leriga perioder. Jag fick lära mig det i början av ridningen, sen dess gör jag det alltid :)

Jag och min kompis var på ett läger då fick min häst mugg även hennes. Dom gick på samma foderstart. Men när vi ändrade där försvann muggen. Vad ger du din för foderstart?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka