Mugg expert?

A

A Dream Came True

Hej!:)
Jag har ett litet problem med min häst. Det är så att hon har mugg och det har nu blivit bättre men det vill inte försvinna. Hon har haft det välldigt länge nu så min fråga till er är vad för salver , schampoon eller annat har ni använt på era hästar som har fungerat bra?

Tack i för hand!:banana:

Sv: Mugg expert?

Hej!:)
Jag har ett litet problem med min häst. Det är så att hon har mugg och det har nu blivit bättre men det vill inte försvinna. Hon har haft det välldigt länge nu så min fråga till er är vad för salver , schampoon eller annat har ni använt på era hästar som har fungerat bra?

Tack i för hand!:banana:

Viss mugg kan bero på fodret, jag fick nämligen det rådet av en kompis att byta foder efter att mitt halvblod haft mugg hur länge som helst, och efter att den mugg som redan fanns försvunnit så har hon inte haft mugg sen dess (1 år sen).
Men ibland så får hon dock ngn liten krusta och då brukar jag tvätta bort all smuts dagligen men se till att torka tort efteråt då fukt inte är bra. sen smörjer jag in krustorna med acetylsalicyl-vaselin och om de blivit avskavda och irriterade smörjer jag med kortison.
Det har funkat fint för mej :)
Det är ju väldigt svårt att hålla rent på hösten/vintern p.g.a ev. leriga hagar men det är den bästa medicinen.

Hoppas du får bukt med det ;)

Min häst hade mugg en vinter i en karled. Det jag gjorde var att skrubba rent så gott det gick dagligen och efter tvätt smörjde jag med helosan och det försvann på mindre än 2v..

/ Fredrik

Min häst fick väldigt svår mugg förförra sommaren och det som hjälpte riktigt bra var örondroppar som heter Fucidin. Dock är dom receptbelagda.

Min häst har haft mugg flera månader nu och inget verkar hjälpa. Just nu sprayar jag området med blåspray och det har faktiskt blivit lite bättre. Det var veterinärens förslag efter att vi tagit hudprov. Fet salva fungerar absolut inte på min häst, då blir det bara värre.

Min häst har haft mugg flera månader nu och inget verkar hjälpa. Just nu sprayar jag området med blåspray och det har faktiskt blivit lite bättre. Det var veterinärens förslag efter att vi tagit hudprov. Fet salva fungerar absolut inte på min häst, då blir det bara värre.

Den "aktiva ingrediensen" i blåspray är väl vanlig alkohol? Vilket isåfall är väldigt korttidsverkande då alkoholen avdunstar väldigt snabbt.. Isåfall är det nog bäst om man behandlar mer än en gång om dagen för att få ett bra resultat..

Helosan fungerade för mig, andra fördömer helosan på mugg.. :) Sen kan det ju hända att orsaken till att muggen uppstod till att börja med försvann, men jag har inte lyckats lista ut vad det skulle kunna vara, då jag inte ändrade på foder, väder eller byte hage på dom 2 veckorna..

/ Fredrik

Kolla i min tråd.. där finns över 30 bra tips..:banana: den heter bästa sätt att behandla mugg på??.. kolla där..mitt tips.;)

Den "aktiva ingrediensen" i blåspray är väl vanlig alkohol? Vilket isåfall är väldigt korttidsverkande då alkoholen avdunstar väldigt snabbt.. Isåfall är det nog bäst om man behandlar mer än en gång om dagen för att få ett bra resultat..

Helosan fungerade för mig, andra fördömer helosan på mugg.. :) Sen kan det ju hända att orsaken till att muggen uppstod till att börja med försvann, men jag har inte lyckats lista ut vad det skulle kunna vara, då jag inte ändrade på foder, väder eller byte hage på dom 2 veckorna..

/ Fredrik

Ja, jag har gjort som veterinären sa till mig angående blåspray och det var att spraya en gång om dagen, men det är nog inte fel att spraya flera gånger.

Jag har provat helosan och det fungerade inte alls på min häst, hon blev varm och svullen av det. Mugg kan ju vara så många olika grejer, det som funkar på en häst funkar inte på en annan.. man får prova sig fram.

Tack så mycket för svaret det skall jag verkligen prova!

Min häst hade mugg en vinter i en karled. Det jag gjorde var att skrubba rent så gott det gick dagligen och efter tvätt smörjde jag med helosan och det försvann på mindre än 2v..

/ Fredrik
Tack för ditt svar!
men jag har provat det men det hjälper inte.

Viss mugg kan bero på fodret, jag fick nämligen det rådet av en kompis att byta foder efter att mitt halvblod haft mugg hur länge som helst, och efter att den mugg som redan fanns försvunnit så har hon inte haft mugg sen dess (1 år sen).
Men ibland så får hon dock ngn liten krusta och då brukar jag tvätta bort all smuts dagligen men se till att torka tort efteråt då fukt inte är bra. sen smörjer jag in krustorna med acetylsalicyl-vaselin och om de blivit avskavda och irriterade smörjer jag med kortison.
Det har funkat fint för mej :)
Det är ju väldigt svårt att hålla rent på hösten/vintern p.g.a ev. leriga hagar men det är den bästa medicinen.

Hoppas du får bukt med det ;)

tack för ditt svar ,detta skall jag verkligenprova!!!:idea:

Jag smörjde min hästs mugg med aloevera gel. Det försvann jättefort:) Testade massa annat innan som ej gav resultat. Örondroppar har jag med hört ska vara bra!

Jag har haft mugg på min häst orsakat av väta och lera. Jag gör vid behov rent med grönsåpa eller så spolar jag bara rent, torkar försiktigt torrt med handduk. Om det är torrt, så borstar jag enbart rent. Det är inte bra att blötlägga för mycket i onödan, för det är då bakterierna trivs.

Det viktiga är att det blir torrt och rent. Jag brukar låta henne slappa lite i boxen 30 min-1 tim eller så för att det skall få en chans att torka till ordentligt innan jag applicerar salvan.

Sedan smörjer jag in med en salva som heter Inotyol, den finns receptfritt på apoteket (barn-hyllan). Den är egentligen för barnrumpor och är mjukgörande och skyddande med zink i.

Muggen har försvunnit, men jag använder den fortfarande på karleden om det är riktigt lerigt vid regn. Jag upplever att den fungerar som ett skydd och är förbyggande.

Mugg är ett helvete innan man vet bästa behandligen på sin egen häst. Det är bara att pröva sig fram.

Lycka till!

Skrubba med hibiskrub ( Vet inte riktigt om det stavas så) Och torka tort.. Och sedan smörj med idomin.. Fasst vissa dagar så kanske du ska skippa att smörja så det får torka ifred. Det fungerade på min häst efter att ha testat 10000 prylar..

tvätta först med grönsåpa, spola rent och smörj sen på vitlöks olja:bump: luktar INTE gott men wtf:D det funkar superbra iaf!

1 dl olivolja
1 klyfta (pressad) vitlök

Hej.
har en tjej i stallet vars häst hade mugg. Hon pillade å tvättade , pillade å tvättade. och slutade med att hästen fick blodförgiftning. Och efter många medicin kurer och många läkar besök , så ska nu hästen avlivs ( den blir aldrig bra igen ). :(

Så mitt råd är, var Ganska försiktig med att pilla påt och pilla inte bort för mycke :)

Lycka till !!!
Mvh Sara :banana:

min häst hade grov mugg och rasp, i slutskedet (efter han behandlats med pencilin) så tog jag på zinkpasta, det är uttorkande och tog bort det som fanns kvar, fort gick det också.

Vilken metod valde du och hur har det gått?

Hej! ;)
jag har provt lite av varje, tvättat och smörjt in henne med schampo från vetrinären och vaselin. Det är mycket bättre nu och är nästan borta!! tack för alla bra råd!!!!:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka