Mugg eller fotskabb? *förvirrad*

M

_Mimmii_

Såhär är det:
Jag hjälper till med en häst som är av en grövre modell, därför har han rätt mycket hovskägg.
När jag började rida den här hästen så märkte jag rätt snabbt att han stampade med bakbenen i marken rätt rejält. :confused:
Sedan frågade jag ägaren och då sa hon bara att han hade gjort så länge och att han brukade göra så, jaha tänkte jag och så var det inte mer med det.
Men, så var vi ändå inne hos vet. för några månader sen och då passade jag på att fråga om det här med bakbenen, då sa vet. att det var mugg han hade och då innan hade jag också känt att han hade sår i karleden, därför trodde jag också att det var just mugg.
Vi fick en salva utskriven, örondroppar till hund som tydligen är en "muggsalva".
Denna använde vi och det blev liite bättre, men inte mycket.
+ att det nu gått ca 3 månader och nu är salvan slut och det är inte borta. :crazy: :smirk:
Han stampade ju inte så mycket när vi höll på med salvan men såren var ju långt ifrån borta i karleden!
Nu är det såhär, att jag läst lite om detta som kallas fotskabb, och då läste jag
"Vi kan se att ett djur är drabbat när det kliar sig i svans och man och stampar med benen i marken"
Detta låter intressant tyckte jag och fortsatte att läsa... :idea:
Då läste jag också att "Det finns hästar som visar symtom genom långa hårda sporrar och/eller hårda långa kastanjer."
Jag är riktigt kass på hästens "delar", men om sporrar är ungefär det jag tror, typ som kastanjerna fast dom sitter längre ner på benen? så har han det.
Någon som har några erfarenheter av detta och tycker att detta låter troligt? Ska försöka åka in till klinik och göra ett sånt där skrapprov, men vill kolla med er om ni har några erfarenheter först.
:idea:
Annars så är det väl bara en otroligt jobbig mugg han har. :mad:
 
Sv: Mugg eller fotskabb? *förvirrad*

Förresten, all eloge till dom som orkat läsa allt som jag nyss skrev ;) :D :D
 
Sv: Mugg eller fotskabb? *förvirrad*

Vet någon om det skadar att ha på det här Frontline som man ska använda mot fotskabb om hästen inte har det? :confused:
 
Sv: Mugg eller fotskabb? *förvirrad*

skulle inte tro det . använder det på katterna för att dom inte ska dra in fästingar, lopper och annan ohyra.! ring och fråga din veterinär för säkerhets skull... annars är ju tenutex mot skabb på både djur och människor, receptfritt på apotek. min vet. rekomenderar det mot öronskabb på hund och katt.
 
Sv: Mugg eller fotskabb? *förvirrad*

Okej, ska ringa till vet. och kolla:)

Någon som vet vad sporrarna på hästen sitter och vad det är för nått? Syftade på:
"Det finns hästar som visar symtom genom långa hårda sporrar och/eller hårda långa kastanjer."
 
Sv: Mugg eller fotskabb? *förvirrad*

Sporren är den som sitter bak vid "koten", kastanjerna på insidan av benet...
 
Sv: Mugg eller fotskabb? *förvirrad*

raderat

**tio
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mugg eller fotskabb? *förvirrad*

Okej, då tror jag att jag vet! Typ här då?

view


För han har nämligen extremt långa sånna, då är det två symptom som stämmer...

Jag läste också nånstans att dessa hästar kan skaffa sig olater, kan dem t ex börja vägra pga detta?

Många frågor... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 989
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 862
Hästvård Köpte en nsv hingst i somras, han hade då blivit smittad av ägarens andra hästar och hade fotskabb. Var irriterad, kliade sig o stampade...
Svar
9
· Visningar
2 411
Senast: annaa
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp