Müsli med mycket mineraler

Salasolen

Trådstartare
Söker müsli som man inte behöver ge mer än 1kg för att tillgodose en stor hästs mineraltillförsel. Någon som har nått bra tips?
 
Som sagt så beror det på din höanalys men jag vet att mustangs oatbalancer innehåller mycket mineraler. Sedan ska st hippolyt också täcka mineralbehovet vid mindre givor.
 
Som sagt så beror det på din höanalys men jag vet att mustangs oatbalancer innehåller mycket mineraler. Sedan ska st hippolyt också täcka mineralbehovet vid mindre givor.

Mustang säger själva att det oatbalancer har ett lågt innehåll av mineraler och jag håller helt med dem. Nu vet jag inte vilken av hippolyts mineraler du syftar på men jag skulle aldrig ge alger till en häst. Dessutom innehåller hippolyts mineraler massor av järn, något ingen häst i Sverige ska ges extra utav. Det är inte bara att ge mineraler hur som helst utan mineralbehovet ska täckas och mineralerna ska vara i balans med varandra.
 
St hippolyts naturmusli innehåller mineraler så du inte behöver ge extra. Såklart ska du se om något saknas i en analys av höet.
 
Självklart har grovfodret en inverkan...
men Lympos kombi fick jag rekomenderat att ge av tillverkaren då mängden kraftfoder jag ger är förliten för att täcka vitamin/mineralbehovet min häst behöver. Kombin är tänkt att man ska blanda med tex korn och innehåller större mäng vitamin/mineraler än deras andra müslie sorter men ungefär samma protein och energi.
 
Självklart har grovfodret en inverkan...
men Lympos kombi fick jag rekomenderat att ge av tillverkaren då mängden kraftfoder jag ger är förliten för att täcka vitamin/mineralbehovet min häst behöver. Kombin är tänkt att man ska blanda med tex korn och innehåller större mäng vitamin/mineraler än deras andra müslie sorter men ungefär samma protein och energi.
Korn är inte lämplig som hästfoder.
 
Du vill på fullt allvar förespråka ett färdigfoder som innehåller vitlök, trots forskning som visar att även små mängder vitlök kan skada hästen?

Dessutom skriver de ju själva att det bara är underhållsbehovst som täcks (och då krävs ett "näringsrikt grovfoder av god kvalitet"). Sedan behöver man fodra till.

F ö håller jag med MonteRose.
Vad jag har läst mig till är cirka 20gr per 100kg kroppsvikt/dag skadlig mängd, iom att det är specat nästan sist misstänker jag att mängden är försvinnande liten med tanke på att man ger 100-200gr per kg kroppsvikt dag. Underhållsbehovet är vad man är ute efter, varför överutfodra? Vid hårdare arbete kan det krävas mer foder, om det är vad du syftar på?

Man ska väl alltid satsa på ett bra grovfoder? Det är viktigast av allt, jämt. De erfarenheter jag har av deras foder är bäst av de olika jag provat i alla fall.
 
Självklart har grovfodret en inverkan...
men Lympos kombi fick jag rekomenderat att ge av tillverkaren då mängden kraftfoder jag ger är förliten för att täcka vitamin/mineralbehovet min häst behöver. Kombin är tänkt att man ska blanda med tex korn och innehåller större mäng vitamin/mineraler än deras andra müslie sorter men ungefär samma protein och energi.
Tack det var något i den vägen jag sökte. Hade tidigare en annan müsli med samma upplägg men den har slutat säljas.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2
Svar
22
· Visningar
969
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 476
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp