Jag har inte ridit i sadeln, men väl känt på den.
Jag tyckte att den kändes så som jag föreställt mig en bomlös sadel, dvs ett ganska oformligt läderstycke, som var rätt tungt.
Sadeln har varken framvalv eller bakvalv, utan den faller ihop så som jag föreställer mig en sadel med bom i, skulle göra om man tog ur bommen.
Undertill har de som en ränna mellan bossorna, men rännan är mycket låg och ganska trång, den är kanske en sisådär max 2 cm hög och knappt tre fingrar bred (med mina fingrar mätt).
Den sadel vi kände på var fuktig efter en ridtur och min sambo noterade att den var fuktig i rännan och även nött i rännan på en del ställen, vilket borde tyda på att den delen av sadeln har legat an mot hästen under ritten.
Jag frågade ägaren om åsikter om bomlösa sadlar, och så jag tolkade svaret, så tyckte personen nog att en bomlös sadel är bra, eftersom den passar många hästar och är bra när man inte har en passande bomsadel. Men det verkade som om personen föredrog en väl tillpassad bomsadel.
Sammanfattningsvis blev jag besviken på sadeln, jag hade förväntat mig mer. Dessförinnan var jag och kände på Torsion-sadlarna och jag kan säga att de överraskade mig på ett positivt sätt, och i jämförelse så föredrar jag klart Torsion framför MR Hestar.
Jag kan dock tänka mig att MR Hestar sadeln funkar på hästar om man har en Skito-pad under den
, men utan en sådan skulle jag inte våga använda sadeln, det kändes den alldeles för ostabil för...