Mountain Horse stigbygel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 643
E

Egonson

Någon som har erfarenhet av dessa stigbyglar? Tänker mest på funktionen och hur säkerhetsgrejen fungerar.
Öppnar den sig själv? Trillar hela gummigrejen av eller öppnar den sig bara?
Plattorna, nån skildnad mot vanliga hederliga? Har ju köpt MH stövlar med såndär undersida, så jag tänkte om någon vet hur de funkar ihop i verkligheten.

http://www.mountainhorse.se/collection-fall2006/scs3/quickreleasestirrups.png

Skildnad jämfört med vanliga stigbyglar med gummisnodd? :)

Sv: Mountain Horse stigbygel

jag tycker de är för klumpig o obalanserade, men vet fler som rider med dem o tycker de är bra.

Du kan ju annars köpa bara plattorna o sätta på dina nuvarande stigbyglar :)

Hehe ja fast jag har ju inga stigbyglar just nu ;) Bara western och dom vill jag inte ha till min nya vanliga engelska sadel :D

Har bara sånadär svängda och de är inte så säkra tycker jag :crazy:

Jag tycker det verkar osm en onödig investering, de ser inte ut att vara så annorlunda mot de med gummisnodd i sidan, funktionen är väl ändå den samma? Hur som helst håller jag med ovanstående om att köpa bara plattorna vore en bättre affär :)

nää då blir det ju lite svårt :p
men det finns ju en mängd säkerhetsstigbyglar, o flera som är bättre i pris :)

Ja, då skippar jag dessa. Lite onödigt dyra kändes det som också. Tror det blir såna med snodd, känns lagom säkert då det inte är så ofta jag ramlar av min häst :D (peppar peppar ta i trä, har trillat 1 gång på 8 år och då red jag barbacka..) Men vill ändå ha något som är någorlunda säkert OM man skulle flyga.

Men ska kika på de där plattorna iaf, verkar smart lösning :)

Jag har sånna och det är bara slöseri med pengar :mad: stora och klumpiga inte bättre än "vanliga" stigbyglar..
Har inte heller märkt nån skillnad med plattorna:p och den där gummigrejjen går knappt att få av;) heh

Stigbyglar med snodd suger. De är så obalanserade så det bara skriker om det.

Det beror på vilken sort man har. Har man de som är tyngre så är det mycket stadigare!
Min syster har såna som hon har fått. De är typ 15 år gamla, och de väger DUBBELT så mkt som mina av samma modell.
Jag har ett par billigare från Globus som inte väger något alls, de bara fladdrar omkring på fötterna.

Har du nåt annat tips på bra säkerhetsstigbyglar som inte kostar skjortan (dvs över 500 spänn :angel: )

Stigbyglar i plast, de krossas om man fastnar i stigbygeln vid avfallning och är stadigare att rida med, då de inte väger något och man tappar de inte lika lätt som man gör med vanliga.

Jag fick såna plattor nere i falsterbo, men de passade inte mina stigbyglar:crazy:

Har dessa stigbygelplattor och MH läderstövlar, funkar super:) Har helt vanliga stigbyglar med gummisnodd från Hööks till dessa och det är inga problem. Händer iobland att jag "klämmer mig fast med knäna" när jag blir spänd, och brukade tappa stigbyglarna ganska ofta innan. Men det har blivit mycket bättre med dessa:rofl: Man har foten i samma position under hela ritten!! jag vill iaf säga TACK för dessa:bow: :banana:

Jag har aldrig ridit med dom själv. Men om du är ute efter säkra stigbyglar så satsa på ett par Kwick-Out, de lär vara de säkraste på marknaden. Själv använder jag dock Sprengers eftersom jag vill ha ett par ledade men annars skulle jag ha K-O. De med gummisnodd är ju visserligen billiga men risken finns att snodden åker av vilket ju inte är speciellt kul (dvs. att den åker av när man Inte vill att den ska åka av..) Australiensiska känns det ju som om det är större risk att man Fastnar med foten i och jag förstår egentligen inte de som kallar stigbyglen för säkerhetsstigbygel ? :confused:

Så är du ute efter en säkerhetsstigbygel, köp Kwick Out stigbyglarna,
visserligen är de ganska dyra men de fyller sin funktion väl.

*kl* Det är dags att skaffa nya plattor till stigbyglarna,kan man ha MH plattorna till vanliga stövlar också eller blir det ingen skillnad kanske mot vanliga plattor?

kan verkligen rekomendera dom nya sprenger!

har bara funnits i tre veckor, men jag köpte dom på mässan på lkpg horse show.

verkligen en kanon investering, och en förbättring mot den förra. :D

Jag har hela setet på mina sadlar och de funkar jätte bra. (2 st)
Kanska lite dyrt men helt värda sitt pris. 2 par för vad ett par Sprenger kostar.
Skillnaden mellan MH och vanliga med gummiband är att MH är stabilare och drabbas inte av UTMATTNING I METALLEN som 90% av alla med gummiband gör.
Gummislangen lossar om det behövs då du ramlar av, men jag kollar mina lite då och då. lossna på slangen och se till att de inte är smutsiga där. Sätt gärna lite läderfett där också.
Jag har haft mina sedan de kom ut på markanaden och är super nöjd.

Stigbygel plattorna är uppbygda i olika soters gummi och blir då stöt absorberande. så sa de i affären när jag köpte mina.

I Falsterbo i somras kunde man få måttbeställda skor och stövlar med sula som passar till.
Vi var i montern hos MH samtidig som Nelson Pessoa!!! och tittade.
Vi fick också stigbygel plattor och dessa passade på våra extra stigbyglar (Fillis mod fr Stübben)

Behöver jag nya stigbyglar igen skulle jag utan tvekan köpa ett par fr MH.

///QW

Liknande trådar

Utrustning Någon som har dessa ridskor? Hur är de? Stadiga? Bekväma att gå resp rida i? Stämmer det att de är vattentäta? Går det bra att ha...
Svar
7
· Visningar
2 284
Senast: Eliizz
·
E
Utrustning Jag vill höra era åsikter om Mountain Horse's säkerhetssystem - stigbygelplattorna + skor/stövlar. Gör det stor skillnad mot att använda...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka