mottaglig tik som gömmer vulvan vid parning?!

sommarvind

Trådstartare
Min rottistik som är 3 år gammal hon har alltid haft en väldigt liten vulva och den blir knappt märkbart större i samband med löp.

Vi skulle para henne nu på hennes 8 dag i löpet och hon har aldrig vart mer villg hon ställer upp sig viker undan svansen och hanen är som tokig!

Han försöker och försöker fibrilt komma in men lyckas inte då hon har vulvan i ett litet fack vilket gör att den inte ens befinner sig synlig när hon står upp..

för att kunna ha den synbar så får man med fingrarna plocka fram den och då blir man ju istället ivägen för hanen.

Det är fullt förståeligt att han inte kommer in hur skicklig han än är för vulvan är alltså inte sebar överhuvudtaget då hon naturligt döljer den i ett fack högre upp.

Kan det vara så att vissa tikar är inte anatomiskt byggda för parning?

Någon som har någon erfarenhet?

Sv: mottaglig tik som gömmer vulvan vid parning?!

Om det är så att hon inte är riktigt rätt anatomiskt kanske man inte vill föra dessa gener vidare?

Har ni varit hos veterinären och kollat så hon verkligen är i höglöp? Dag 8 låter väldigt tidigt..

Min rottistik som är 3 år gammal hon har alltid haft en väldigt liten vulva och den blir knappt märkbart större i samband med löp.

Vi skulle para henne nu på hennes 8 dag i löpet och hon har aldrig vart mer villg hon ställer upp sig viker undan svansen och hanen är som tokig!

Han försöker och försöker fibrilt komma in men lyckas inte då hon har vulvan i ett litet fack vilket gör att den inte ens befinner sig synlig när hon står upp..

för att kunna ha den synbar så får man med fingrarna plocka fram den och då blir man ju istället ivägen för hanen.

Det är fullt förståeligt att han inte kommer in hur skicklig han än är för vulvan är alltså inte sebar överhuvudtaget då hon naturligt döljer den i ett fack högre upp.

Kan det vara så att vissa tikar är inte anatomiskt byggda för parning?

Någon som har någon erfarenhet?

Dag 8 låter tidigt och många tikar ställer upp sig kort för att sedan hoppa undan när dom fortfarande inte är redo. Tror inte hon är i höglöp än.

och skulle det vara så illa att hon inte klarar en parning utan hjälp, så ska hon inte avlas på:grin: Alltså om hon skulle vara anatomiskt "oriktig", men jag tror mer på att det är alldeles för tidigt.

Om det är så att hon inte är riktigt rätt anatomiskt kanske man inte vill föra dessa gener vidare?

Har ni varit hos veterinären och kollat så hon verkligen är i höglöp? Dag 8 låter väldigt tidigt..

:bow::bow:
KL
Hur tikar kan vara byggda o hur man vet om höglöpstid brukar man lära sig på SKKs uppfödarutbildning.
En del tikar ställer upp sig från dag 1 för alltsom rör sig o kan t om försöka våldta en annan hund, eller valfri kudde.
Andra ställer inte upp sig öht o en del tikar är nogräknade o väljer själv vilken hane som skall få komma till.

Om hundarna inte kan få till det själva skall de inte paras, som uppfödare skall man vara med när det är ett faktum, stödja hundarna så de inte far illa under ev hägning.

Det är just därför jag tar upp ämnet här.

Ja dag 8 är tidigt men hon infinner sitt höglöp tidigt för att snabbt vara ur det max två dagar senare. Vi missade höglöpet sist pga att ja lugnt väntade tills dag 11 och då va de försent. Därför har vi varit extra lyhörda härhemma denna gång. Vi har själva en hane som även talar om att det är dags.

Nej jag har inte varit hos veterinär med henne i detta ärendet.

Senast ändrad:

det har aldrig varit frågan om tvång. Däremot är jag nyfiken på om någon vart med om liknande att vulvan är så liten. Det var det som tråden handlade om.

Jag tycker att du omgående bör försöka få till en tid hos en veterinär som gör vaginalutstryk för att se var i löpet hon befinner sig o samtidigt se hur vulvan ser ut.
Om vulvaöppningen inte är åtkomlig trots att hon är i höglöp skall hon naturligtvis inte avlas på.
PL

Senast ändrad:

Jag vet en Borzoitik som var felkonstruerad så att en hane inte kunde komma in.
Hon gick självklart aldrig i avel även om somliga föreslog insemination:eek:

det har aldrig varit frågan om tvång. Däremot är jag nyfiken på om någon vart med om liknande att vulvan är så liten. Det var det som tråden handlade om.

Det finns många, många hundar som går in i höglöpet tidigt. Och det finns minst lika många som går in i det senare än vad alla verkar tro är normalt. Det finns faktiskt inget normalt i den här frågan.

/ Bebben med 2 tikar hemma som går in i höglöp på dugn 2 resp dygn 3 och sedan är mottaglig i 2 veckor för att tvärt sluta löpa. En tredje tik som går in i höglöp på dygn 5, och bara höglöper i 3 dagar.
En tidigare tik gick inte n i höglöp förrän på dygn 19.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är lite orolig att jag läst av min tik helt fel. Hon är 3 år gammal rottistik och har aldrig haft valpar innan. Vi har en bestämd...
Svar
4
· Visningar
5 674
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka