Motorklubb får fortsätta racing vid ridklubb: ”Går inte ihop”

Det är ju inte så konstigt. En mansdominerad sport kommer alltid vara viktigare än en kvinnodominerad.

Mmm... men vi kvinnor måste hitta ett bättre argument, än att sätta på oss offerkoftor. Nej, jag har inget förslag.

Men jag har flera kvinnliga vänner inom motorsport, likväl som jag har flera manliga vänner inom ridsport. Så det argumentet måste vi försöka tona ner. Tyvärr. Och komma med något bättre...

:p

Mmm... men vi kvinnor måste hitta ett bättre argument, än att sätta på oss offerkoftor. Nej, jag har inget förslag.

Men jag har flera kvinnliga vänner inom motorsport, likväl som jag har flera manliga vänner inom ridsport. Så det argumentet måste vi försöka tona ner. Tyvärr. Och komma med något bättre...

:p
Är inte det i sig ett problem, att vi ska behöva "hitta bättre argument" än så, om det är exakt det som är pudelns kärna? Sen tycker jag inte att påpeka fakta är att dra på sig offerkoftan. Finns väl en hel del forsking/kartläggning kring hur kvinnodominerade sporter nedprioriteras både ekonomiskt och infrastrukturellt?

Är inte det i sig ett problem, att vi ska behöva "hitta bättre argument" än så, om det är exakt det som är pudelns kärna? Sen tycker jag inte att påpeka fakta är att dra på sig offerkoftan. Finns väl en hel del forsking/kartläggning kring hur kvinnodominerade sporter nedprioriteras både ekonomiskt och infrastrukturellt?

Jag är ledamot i fritidsnämnden i Örebro för (S) och vi jobbar som sjutton för jämlikhet i föreningar och idrottsuttövande och stöttar flickföreningar och flickidrotter i överkant i stort sett, så vi nästan blir uthängda för att vi prioriterar flickor före pojkar. Men det kanske bara är Örebro... som satsar på det. Jag har varit i fritidsnämnden sedan 2010 tror jag... och första fem åren var det väldigt grabbigt och gubbig... "gå o koka kaffe" typ... Men sedan blev det bättre och bättre och som sagt. Det är VÄLDIGT genusperspektiv när vi beviljar bidrag och bygger nytt.

Jag är ledamot i fritidsnämnden i Örebro för (S) och vi jobbar som sjutton för jämlikhet i föreningar och idrottsuttövande och stöttar flickföreningar och flickidrotter i överkant i stort sett, så vi nästan blir uthängda för att vi prioriterar flickor före pojkar. Men det kanske bara är Örebro... som satsar på det. Jag har varit i fritidsnämnden sedan 2010 tror jag... och första fem åren var det väldigt grabbigt och gubbig... "gå o koka kaffe" typ... Men sedan blev det bättre och bättre och som sagt. Det är VÄLDIGT genusperspektiv när vi beviljar bidrag och bygger nytt.
Åh men vad roligt och peppande ändå att läsa att det finns såna krafter aktivt just nu! Heja heja!!!

Gällde det 5 dagar per år? Förstod jag det rätt? Det måste väl gå att kunna komma överens om så få dagar?

Denna vinter har River Valley Racing haft bilkörning på Porfyrdammen vid tio tillfällen, fem av dessa tillfällen var i form av isracing för privatpersoner på helger.

Tio tillfällen, varav 5 för privatpersoner på helgen. Det står iof tillfälle och inte dag, så "tillfället" kan hända vara hela helgen.

10 tillfällen på en vinter blir i stort sett exakt varje helg på vintern + några veckodagar.

Då har man bara tidiga hösten och sen vår kvar till träningar och tävlingar, imed att klubben även är ridskola så gissar jag att det inte är mycket verksamhet på sommaren (men jag kan ha fel... de flesta ridskolor har hästarna på bete).

Tio tillfällen, varav 5 för privatpersoner på helgen. Det står iof tillfälle och inte dag, så "tillfället" kan hända vara hela helgen.

10 tillfällen på en vinter blir i stort sett exakt varje helg på vintern + några veckodagar.

Då har man bara tidiga hösten och sen vår kvar till träningar och tävlingar, imed att klubben även är ridskola så gissar jag att det inte är mycket verksamhet på sommaren (men jag kan ha fel... de flesta ridskolor har hästarna på bete).
Och det är svårt för kvinnor och män att träna och tävla isracing på sommaren... för att ta hänsyn till ridskolor som har uppehåll då.

Det står ”….köra isracing i fem dagar på ett år….”. Högst förvirrande hur många tillfällen det handlar om.

Men alltså, vad är det som skrämmer hästarna?

Jag vet andra artiklar där folk varit arga över ett flygfält med hobbyplan nära stall. Samtidigt vet jag ridskola som ligger precis bredvid precis ett sånt flygfält utan problem. Hästarna är vana och blir inte rädda.

Om det är plötsliga höga ljud så är det väl en sak men motorljuden i sig borde väl inte skrämma hästarna annat än i början?

Jag vet inte hur situationen faktiskt är i det här specifika fallet men ibland tycker jag att hästfolk lindar in sina hästar lite väl mycket i bomull. Oftast vänjer sig hästarna om det är en störning som händer tillräckligt ofta.

Om vi vill bli respekterade för våran sport/idrott och våra intressen, måste vi faktiskt göra detsamma och respektera andra människors sporter/idrotter och intressen. Så enkelt är det.

Jag tänker mer på detta:

"– Utrymmet för föreningen att kunna planera in verksamhet på helger som till exempel tävlingar, träningar och läger begränsas."

Om endast fem dagar per år är problemet så tänker jag att det ju blir motorklubben som har minst antal tävlingsdagar på ett år och ska prioriteras. Om nu det är problemet.

Vi har delat grustag med motorcyklar och det har aldrig varit ett problem och nog kan jag nog tycka att det är få hästar som är "korkade".

Jag tänker mer på detta:

"– Utrymmet för föreningen att kunna planera in verksamhet på helger som till exempel tävlingar, träningar och läger begränsas."

Om endast fem dagar per år är problemet så tänker jag att det ju blir motorklubben som har minst antal tävlingsdagar på ett år och ska prioriteras. Om nu det är problemet.

Vi har delat grustag med motorcyklar och det har aldrig varit ett problem och nog kan jag nog tycka att det är få hästar som är "korkade".
Har ni haft motorcyklar 50 meter från ert stall 10 dagar om året? Här är ridklubben alldeles bredvid sjön där iceracing körs.

1648814763448.webp

Det verkar nog som att 5 dagar om aret inte ar tillrackligt for att vanja hastarna - och det funkar ju framforallt inte for besokande hastar. Sen antar jag val att ljudet racing gor inte ar konstant, utan snarare "exploderar" da och da.
Kanns som att losningen borde vara ganska latt, genom ko-ordination och overrenskommelse mellan de tva foreningarna dock...

Annars haller jag med om att hastar ar taliga och vanjer sig vid det mesta - mitt stall ligger delvis under en jarnvagsrals, och vi har ocksa ofta blaljus, helikoptrar och sopbilar som kor anda fram till stallplanen utan att hastarna blinkar

Det verkar nog som att 5 dagar om aret inte ar tillrackligt for att vanja hastarna - och det funkar ju framforallt inte for besokande hastar. Sen antar jag val att ljudet racing gor inte ar konstant, utan snarare "exploderar" da och da.
Kanns som att losningen borde vara ganska latt, genom ko-ordination och overrenskommelse mellan de tva foreningarna dock...

Annars haller jag med om att hastar ar taliga och vanjer sig vid det mesta - mitt stall ligger delvis under en jarnvagsrals, och vi har ocksa ofta blaljus, helikoptrar och sopbilar som kor anda fram till stallplanen utan att hastarna blinkar

Frågan är om några externa ryttare med häst skulle vara intresserade att träna och tävla där då, med tanke på omständigheterna och olycksrisken.

5 tillfällen var det tävling för allmänheten, men hur är det med träningskörning och klubbtävlingar?

Ridklubben får kanske ansöka om att anlägga en istravbana på sjön och lägga beslag på några helger de också....

Om det går att träna polishästar så går det att träna ridskolehästar till att kunna hålla lugnet trots racing i närheten. Övriga aktiviteter kan man väl planera på datum då det inte körs isracing? Det som behövs är en gemensam dialog så man kan titta på vilka datum det gäller för varje år.

Har de väldigt rädda hästar på den ridskolan? Min ligger nära en gård där de på vår, sommar och höst vid väldigt oregelbundna tillfällen, kanske 5-10ggr året, har helt galna konferenslekar. De varierar från racing med diverse grejer, såna där gigantiska bollar man ska rulla runt i, åka någon form av linbanegrej, musiktävlingar med karaoke med mera. Saker som låter massor, ser läskigt ut osv, allt oftast utfört av jättefulla människor som skriker och raglar runt precis utanför paddock eller ridhus.
Funkar bra för oss. Några hästar tittar lite, några är nervösa att gå nära galenskapen, och några bryr sig inte ett jota. Jag ser det som bra träning både för häst och ryttare!

Men då tränar vi ibland miljöträning/skrämselträning och har bra hästmaterial. Sen inser jag att jag inte vet exakt vad isracing är, och att det är mycket information som saknas i artikeln.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 039
Senast: Twihard
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 125
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
588
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 181
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka