- Svar: 20
- Visningar: 2 137
Älvdalens Ridklubb har förlorat kampen mot motorverksamhet i dess närhet. Det handlar bland annat om isracing som flera gånger ska ha skrämt klubbens hästar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju inte så konstigt. En mansdominerad sport kommer alltid vara viktigare än en kvinnodominerad.
Är inte det i sig ett problem, att vi ska behöva "hitta bättre argument" än så, om det är exakt det som är pudelns kärna? Sen tycker jag inte att påpeka fakta är att dra på sig offerkoftan. Finns väl en hel del forsking/kartläggning kring hur kvinnodominerade sporter nedprioriteras både ekonomiskt och infrastrukturellt?Mmm... men vi kvinnor måste hitta ett bättre argument, än att sätta på oss offerkoftor. Nej, jag har inget förslag.
Men jag har flera kvinnliga vänner inom motorsport, likväl som jag har flera manliga vänner inom ridsport. Så det argumentet måste vi försöka tona ner. Tyvärr. Och komma med något bättre...
![]()
Är inte det i sig ett problem, att vi ska behöva "hitta bättre argument" än så, om det är exakt det som är pudelns kärna? Sen tycker jag inte att påpeka fakta är att dra på sig offerkoftan. Finns väl en hel del forsking/kartläggning kring hur kvinnodominerade sporter nedprioriteras både ekonomiskt och infrastrukturellt?
Åh men vad roligt och peppande ändå att läsa att det finns såna krafter aktivt just nu! Heja heja!!!Jag är ledamot i fritidsnämnden i Örebro för (S) och vi jobbar som sjutton för jämlikhet i föreningar och idrottsuttövande och stöttar flickföreningar och flickidrotter i överkant i stort sett, så vi nästan blir uthängda för att vi prioriterar flickor före pojkar. Men det kanske bara är Örebro... som satsar på det. Jag har varit i fritidsnämnden sedan 2010 tror jag... och första fem åren var det väldigt grabbigt och gubbig... "gå o koka kaffe" typ... Men sedan blev det bättre och bättre och som sagt. Det är VÄLDIGT genusperspektiv när vi beviljar bidrag och bygger nytt.
Gällde det 5 dagar per år? Förstod jag det rätt? Det måste väl gå att kunna komma överens om så få dagar?
Denna vinter har River Valley Racing haft bilkörning på Porfyrdammen vid tio tillfällen, fem av dessa tillfällen var i form av isracing för privatpersoner på helger.
Och det är svårt för kvinnor och män att träna och tävla isracing på sommaren... för att ta hänsyn till ridskolor som har uppehåll då.Tio tillfällen, varav 5 för privatpersoner på helgen. Det står iof tillfälle och inte dag, så "tillfället" kan hända vara hela helgen.
10 tillfällen på en vinter blir i stort sett exakt varje helg på vintern + några veckodagar.
Då har man bara tidiga hösten och sen vår kvar till träningar och tävlingar, imed att klubben även är ridskola så gissar jag att det inte är mycket verksamhet på sommaren (men jag kan ha fel... de flesta ridskolor har hästarna på bete).
Och det är svårt för kvinnor och män att träna och tävla isracing på sommaren... för att ta hänsyn till ridskolor som har uppehåll då.
Det står ”….köra isracing i fem dagar på ett år….”. Högst förvirrande hur många tillfällen det handlar om.Tio tillfällen, varav 5 för privatpersoner på helgen. Det står iof tillfälle och inte dag, så "tillfället" kan hända vara hela helgen.
10 tillfällen på en vinter blir i stort sett exakt varje helg på vintern + några veckodagar.
Då har man bara tidiga hösten och sen vår kvar till träningar och tävlingar, imed att klubben även är ridskola så gissar jag att det inte är mycket verksamhet på sommaren (men jag kan ha fel... de flesta ridskolor har hästarna på bete).
Har ni haft motorcyklar 50 meter från ert stall 10 dagar om året? Här är ridklubben alldeles bredvid sjön där iceracing körs.Jag tänker mer på detta:
"– Utrymmet för föreningen att kunna planera in verksamhet på helger som till exempel tävlingar, träningar och läger begränsas."
Om endast fem dagar per år är problemet så tänker jag att det ju blir motorklubben som har minst antal tävlingsdagar på ett år och ska prioriteras. Om nu det är problemet.
Vi har delat grustag med motorcyklar och det har aldrig varit ett problem och nog kan jag nog tycka att det är få hästar som är "korkade".
Det verkar nog som att 5 dagar om aret inte ar tillrackligt for att vanja hastarna - och det funkar ju framforallt inte for besokande hastar. Sen antar jag val att ljudet racing gor inte ar konstant, utan snarare "exploderar" da och da.
Kanns som att losningen borde vara ganska latt, genom ko-ordination och overrenskommelse mellan de tva foreningarna dock...
Annars haller jag med om att hastar ar taliga och vanjer sig vid det mesta - mitt stall ligger delvis under en jarnvagsrals, och vi har ocksa ofta blaljus, helikoptrar och sopbilar som kor anda fram till stallplanen utan att hastarna blinkar