Motivera hästen?*lång fundering*

Werze

Trådstartare
Nu måste jag få lite tips! Jag har en halvblodsvalack som jag vill träna dressyr med. Inga jättehöga krav, utan jag rider på lätt nivå (knappt) och vill att han ska gå i form i alla gångarter och samla sig en aning. Problemet är att han är jättesvår att få lösgjord vid ridning, man får ofta rida lösgörande arbete i 30-45 min, ibland går det inte alls utan han liksom står emot alla försök till inverkan på olika sätt. I mitt huvud har det då fastnat en tanke: att han inte VILL tränas öht.:crazy: Jag känner mig olustig när jag kräver och kräver och inte riktigt vet om det ÄR så att han tycker det är pest och pina, eller om han bara är lite lat.....kan tillägga att han har lite dålig bjudning även när man ska rida ut i skogen, konstigt nog. Han skrittar som en snigel de första 10 min tills man övertygat honom om att han måste gå. Sen kan det gå bra.

Just nu rids han av en duktig medryttare 4 dagar per vecka, vilar 1 dag och så rider jag 2 dagar (bebis). Ute i skogen ofta, medryttaren tränar för tränare ca 1 g/vecka. Hoppas ibland, men inte regelbundet.

Men till min fråga: hur gör ni andra för att få hästen att tycka att det är roligt med dressyr? Eller har ni alla andra hästar som ställer upp varje pass med samma glädje och arbetsvilja? Detta börjar gå mig på nerverna (som man brukar säga:D) och jag ifrågasätter mig själv som hästmänniska helt och hållet just nu! Tycker att jag haft lite samma problem med mina tidigare hästar också, just det här att hästen istället för att arbeta lägger ner energi på att slippa arbeta! Eller är det bara det att jag som ryttare inte är tillräckligt smart (duktig) och hästarna känner att de kan komma undan och då gör de det?

(Har kontaktat sadelutprovare för att kolla sadeln, och faktiskt även bokat tid på klinik för koll så att han inte har ont, så långt har tanken satt sig!)

Reflektioner?:bow:

Snälla moderator, låt tråden ligga kvar på dressyr, eftersom det är dressyrryttarnas reflektioner jag vill höra...
 
Senast ändrad:
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

Om man nu förutsätter att hästen är helt frisk och att utrustningen passar, så finns det andra saker "bristande gålust" kan bero på:

- Medfödd framåtanda/vilja att arbeta (mentalt)
- Om den exteriört har lätt eller svårt för sig.
- Hur hästen har tränats. Får den som unghäst gå mycket dressyrarbete i ridhus/paddock är det stor risk att den tröttnar.
- Hur man rider. Är ryttaren inte riktigt i balans, använder motstridiga hjälper, rider med för mycket "handarbete" etc, så blir dressyren inte speciellt behaglig för hästen.

För att bibehålla framåtbjudningen och arbetviljan tror jag det är viktigt med ett omväxlande arbete. Gärna uteritter i lite högre tempo tillsammans med andra hästar, klättring, arbete över bommar och cavaletti, gymnastikhoppning etc. Försök att lista ut vad det är din häst gillar mest, och lägg in mer av den typen av arbete. Variera platsen för arbete. Rid hemma ibland, åk iväg till något annat ridhus, träna i skogen och på fält (om du har tillgång till sådan mark).

Lägg in konditionsträning, så att han bygger upp muskler och uthållighet. Se över foderstaten. Se över din egen ridning; sits, balans och hjälper. Kräv inte för mycket av hästen innan han är tillräckligt förberedd. Försök aldrig PRESSA in hästen i en given form, utan låt formen komma av sig själv när arbetet fortskrider.

Jag har själv två halvblod som är varandras motsatser. Båda har jag haft sen de var unghästar och ridit in själv. Stoet ÄLSKAR dressyr och att arbeta. Hon skulle gladeligen gå på ridbanan 7 dagar i veckan och har MYCKET framåtbjudning, och försöker att göra allt man ber om och lite till.
Valacken däremot tycker dressyr är hur trist som helst. Däremot älskar han att HOPPA och tycker det är kul att rida ut, speciellt tillsammans med andra hästar. Han ställer helt andra krav på ridning och träning, först måste jag få igång framåtbjudningen på honom innan jag kan börja jobba honom. Så jag har gärna ett par hinder i paddocken när jag rider dressyr. Ibland kanske jag lägger in ett par språng, om jag tycker han verkar tappa intresset. Dessutom måste det hända något hela tiden när man rider honom, så det blir mycket tempoväxlingar i galopp, volt tillbaka osv. Jag tränar ofta ute i skogen och på fält. Men jag får acceptera att hoppning är hans gren, han blir aldrig någon bra tävlingshäst i dressyr eftersom han inte har den "viljan" att visa upp sig. Dock har han inga svårigheter att jobba på rätt sätt.
 
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

Bara en fundering, som vi redan varit inne på i en annan tråd- ibland BLIR det mer bjudning när man kommer till "riktigt" jobb. Alltså om man kräver svar direkt på hjälperna, är konsekvent, får hästen att börja bära lite bak och vara hyfsat "ärlig" i sin form, så får hästarna mer egen motor.
Sen kan jag själv köra lite tvärtomfilosofi ibland, lata hästar rider man så sakta att de knappt rör sig framåt, smygskritt och smygtrav. Håller man sig på en volt eller innanför spåret så krävs det ändå en del balans för att hästen ska klara av att hålla det låga tempot med ryttare på ryggen (nu snackar vi alltså att man tangerar gränsen till halt/skritt hela tiden men utan att driva/förhålla mer än när det absolut behövs). Det fick en av de hästar jag haft mycket bättre bjudning av. Plötsligt var det lättare att gå framåt! ;)

Sen kanske man ska fundera på en annan uppvärmningsstrategi. Och se över foderstaten.? Även åt hållet att det inte blir för mycket..
Skulle nog börja "jobba" en sån häst rätt tidigt i passet med aktiv ridning redan från scratch och massor med övningar för lösgjordheten, ta lite vilopauser under passets gång.

En annan aspekt är huruvida man rider "tungt" eller "lätt".
Lätt ridning är där man är tillräckligt timad och konsekvent att man alltid direkt får svar på sina hjälper- och däremellan låter hästen vara ifred. Inte sitter och omedvetet eller medvetet driver i varje steg eller bromsar med handen. Hellre då få hästen svara ordentligt för hjälperna EN gång, låta den vara, och så påminnelse som man får ordentligt svar på EN gång när man börjar tappa framåtandan eller att den tvärtom rinner iväg osv.
Många hästar skulle jag tro upplevs slöa när de helt enkelt inte lärt sig svara ordentligt på hjälperna.?
 
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

Kort bara: vad för form kräver du ute? Jag själv tycker att pållen ska lyssna, gärna gå i en bra form där överlinjen och ryggen arbetar. Avskyr när han spänner upp halsen som en giraff och liksom svankar med hela ryggen...men även här blir det svårt. Jag försöker förstås vara medveten om mina hjälper och balans, men visst, där finns det mycket att jobba med...

Vad jag vill komma till: formen ute ska väl också vara ändamålsenlig, hästen ska bära sig. Hur kommer du dit med din valack? Accepterar han att du bestämmer tempot i alla lägen, även i grupp?
 
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

Hmm, intressant. Jag tror nämligen egentligen att hans bjudning skulle bli bra bara vi kom till arbete i en "ärlig" form! Uteritter i all ära (vilket är viktigt), men några pass i veckan borde man kunna kräva även av den lataste av lata hästar? Som det är nu lägger han sig gärna i handen och lämnar bakbenen släpandes efter sig...

Konsekvent ridning och hjälpgivning... Du ger mig hopp! Har ibland fått det att lossna när jag orkat rida mer medvetet och krävt att hjälpen gått igenom. Väldigt enkla saker som skritt-travövergångar om och om igen. Jag tror att mina motstridiga hjälper och min dåliga ridning bidrar en hel del...jobbar på det!

Skönt bara att ventilera sina tankar här, man blir ju knasig av allt funderande!:crazy:
 
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

Att hästen lägger sig i handen betyder ju 1. att hästen blir obalanserad, så den vill ta stöd i din hand, 2. att hästen inte lägger bak vikten och börjar bära.

Det KAN vara att den av en anledning vill avlasta bak - problem med ländryggen/bakbenen t ex, så det kan vara värt att kolla upp om man inte gjort det.
Annars är det i regel ryttaren som måste be kusen aktivera bak - utan att bara omvandla till mer skjutkraft och samtidigt lägga sig i handen. På en sån häst kan det krävas väldigt aktiv ridning (men "lätt" så hästen inte har något att hänga sig på) i form av massor med halvhalter, övergångar, kanske testa lite samlande rörelser som bakdelsvändning, bogen-in (alt. öppna/sluta om hästen kan det) galoppfattningar m.m.
Ju mer konsekvent du är och ju bättre du lyckas aktivera bak utan att bara få skjutkraft och femte ben, desto bättre skulle jag tro att hästen bjuder. Bättre balans upplever jag ofta ger bättre bjudning.
 
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

Min ponny var väldigt seg och omotiverad till att arbeta, hon tyckte inte alls det var roligt att gå dressyr.

Så jag bytte tränare och ändrade mitt ridsätt helt och hållet.
Jag bytte till att vara mycket konsekvent, krävde att hon svarade på hjälperna direkt!

Ändrade varken foderstat eller antal timmar på banan. Hade provat sen innan att mest rida ut,
det gjorde henne lång och ännu mer uttråkad när hon kom in på banan.

Men nu ca 1-1,5 år efter att jag ändrade ridstil, så sa tränaren;
Nu är det en Ferarri du har i stallet, förrut så var hon en gammal Ford.

Det stämmer faktistk! Hon har blivit en helt annan häst, även om det har tagit massor med tid,
nu har jag en ponny som älskar att gå dressyr och är så pass känslig för skänkeln och sätet
att hon gör små luftsprång i galoppen när man ska samla :love:Dock så kan det bli lite för
mycket och det mest liknar Formel 1 när vi susar runt i ridhuset i ökad trav, bara för att
hon är så glad och pigg och verkligen inte vill trava "långsam trav"

Så mitt tips, var konsekvent hela tiden, Tänk på vad du gör varje gång du vill att hästen ska
göra något, gör du likadant varenda gång? Är du på hästen om den inte lyssnar, det ska ju inte
behöva ta en minut för hästen att ta en frammåtdrivande hjälp, det ska ske så fort du lägger till
skänkeln! Hästen ska vara uppmärksam på dig hela tiden :idea: och det får du genom att vara
konsekvent i din ridning.
 
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

"Kort bara: vad för form kräver du ute? Jag själv tycker att pållen ska lyssna, gärna gå i en bra form där överlinjen och ryggen arbetar. Avskyr när han spänner upp halsen som en giraff och liksom svankar med hela ryggen...men även här blir det svårt. Jag försöker förstås vara medveten om mina hjälper och balans, men visst, där finns det mycket att jobba med...
Vad jag vill komma till: formen ute ska väl också vara ändamålsenlig, hästen ska bära sig. Hur kommer du dit med din valack? Accepterar han att du bestämmer tempot i alla lägen, även i grupp?"

Jag jobbar på samma sätt ute som på ridbanan: övergångar, tempoväxlingar, halter, skänkelvikningar, galoppfattningar, öppnor, slutor etc. Och han ska jobba rätt även om han går ute. Dock måste jag både på ridbanan och ute ofta jobba med renodlade hjälper först; jag kan inte KRÄVA någon form av honom genom inverkan av hand t ex, den kommer av sig själv när han bjuder framåt, slappnar av och lyssnar på mina hjälper. Så det enda jag kräver i början av passen är att han tänker framåt och lyssnar på mina hjälper, skulle han gå med huvudet i vädret så bryr jag mig inte om det, för jag vet att formen kommer när det andra funkar. Jag har haft medryttare på honom som har haft svårt med det där, det blir lätt att de grejar för mycket med handen för att "få honom på tygeln", men det blir ju bara falskt för han saknar ju undertrampet bakifrån då. Och så fort de försöker tvinga honom i en "form" så tappar han all framåtbjudning.

Han tycker det är jättekul att gå ut i grupp med andra hästar, och kan bli ganska laddad när han galopperar på fält med dem, eller om de andra kommer före. Men han lyssnar på förhållningarna och försöker aldrig sticka iväg. Blir han väldigt upphetsad kan det hända att han studsar lite eller lägger några bocksprång, men å andra sidan får han undertrampet gratis och blir väldigt rund och fin vid de tillfällena. Rider man ut själv, eller att han får gå först, är han betydligt lugnare.

Det är likadant med hoppningen, bjudningen på hinder gör att han trampar under sig på ett annat sätt och kommer mycket bättre i form. Han är också väldigt reglerbar i galoppen, kan lätt variera mellan 4 och 9 galoppsprång på samma avstånd mellan hinder. Den tempovariationen klarar han inte på dressyrbanan, pga att han inte har den framåtbjudningen där :cry:
 
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

Den här övningen som jag beskrev i en annan tråd, tycker jag fungerar bra på "sega" hästar, hästar som inte bjuder framåt eller inte lyssnar på hjälperna:

Tempoväxlingar i trav med renodlade hjälper:
- Minska tempot i trav genom enbart förhållningar och vikt. Använd INGA drivande hjälper (varken skänklar eller säte). När du känner att hästen travar så långsamt han kan UTAN ATT TAPPA TAKTEN (viktigt!) så för du fram handen lite så att tyglarna blir hängande. Var noga med att överlivet blir kvar i samma position och inte åker med framåt.Hästen ska nu gå kvar i det långsamma tempot utan inverkan av vare sig hand eller skänkel. Vill han öka tempot, så ta nya små förhållningar tills han hittar det långsamma tempot igen.
- När hästen gått i det långsamma tempot, med lite hängande tygel och ingen inverkan av skänkel och säte, ca 15-20 m (tillräckligt länge för att han ska förstå vad det är du vill, men inte alltför lång sträcka). Ja, då lägger du mjukt till skänkeln så att han ökar tempot. Tygeln ska fortfarande vara något hängande när du gör det, men genom drivningen framåt ska hästen söka sig fram till bettet så att du efter några steg får en mjuk kontakt med hästens mun. Tempoökningen ska vara tydlig och komma direkt när du lägger till skänkeln, men den ska mjuk och inte alltför stor (ingen rivstart!).
- När hästen nu går framåt i ett något högre tempo, med kontakt med tygeln, så kan du efter en 20-30 m göra om övningen: minska tempot, lätta på handen, hästen ska vara kvar i det låga tempot, öka tempot för skänkeln och låt hästen söka sig fram till kontakt med bettet.

När hästen svarar bra på dessa tempoväxlingar med renodlade hjälper, så gör samma sak men bibehåll en lätt kontakt med bettet hela tiden. Var dock noga med att inte få för mycket i handen, och att hästen inte får öka tempot innan du ber om det.

Så småningom kan man göra samma sak i galopp, renodlade tempoväxlingar, och sedan med bibehållen kontakt.


Sen är det också så, som någon annan svarade, att när hästen börjar jobba rätt blir det automatiskt mer bjudning.

Att min valack tycker det är trist med dressyr beror förmodligen på flera saker; dels att han pga olika omständigheter fick gå mycket i ridhus som 3- och 4-åring, vilket mina unghästar normalt sett inte får göra, och dels att han är en lite disträ dagdrömmare rent generellt om det inte är något som han är intresserad av. Hoppningen förknippar han däremot med något roligt redan sedan föltiden, då han fick gå lös med som handhäst i skogen och hoppade över alla trästammar och gärdsgårdar han kunde hitta på eget bevåg. Det var dagens höjdpunkt för honom då, och det sitter fortfarande i.
 
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

*svarar alla* Tack för alla svar!

Tror nog att jag också grejar för mkt med mina händer. Jag har fått för mig att han ska gå "på tygeln" från början. Är lite förvirrad där faktiskt, min tränare ber mig att "korta upp honom", samla honom mellan tygel och skänkel, och det kan han. Bara sådär, utan krusiduller. Men det är när jag tränar själv som dragkampen börjar! Jag förväntar mig samma form som på träningen, men inte han s a s. Han lägger sig på handen och blir tung och lång och springer iväg om jag driver. Mitt problem då är just att han inte accepterar handen (som antagligen är för hård) och det känns som att man vill "få loss" honom framtill och få honom att lyssna. Men det går sällan, därav denna tråd! :idea:

Ska prova din övning, för jag har egentligen tidigare lärt mig att man ska rida ihop hästen. Vet inte varför jag slutat med detta!?:eek: Renodla hjälperna, konsekvent ridning. Verkar ju ha fungerat på andras hästar! Han är ju inte seg, han kan lika gärna springa ifrån arbetet som bli lat! Han är riktigt lurig. Men det är just det att han gör allt jag ber om men utan "hjärta" som känns tråkigt! Jag ville ju ha en dressyrhäst! Kanske min ridning som tråkar till det för honom, så nu ska något ändras på!:bow:

Han ska kollas nu på torsdag, och det är bakdel och rygg jag funderar på. Måste liksom ha friat detta innan jag känner att jag kan gå vidare!

Kanske min pojke oxå blivit hårt tagen som ung eller gått för mkt på dressyrbanan? Det vet jag inte, men misstänker att han fått nöta ganska mycket på banan då han är tysk import. Blir helt nervös på tävling, då bjuder han inte ens på hoppbanan (som han annars ÄLSKAR!). Stackare.
 
Senast ändrad:
Sv: Motivera hästen?*lång fundering*

Liten uppdatering: Kollad nu på klinik och hade liten, minimal reaktion på böjt spår hö fram. När bedövning sattes lågt hö kom reaktion äv vä fram. Vet ställde diagnosen hovledsinflammtion, bf.:crazy:

Vet försökte hålla god min för att inte oroa mig, och menade att detta var väldigt tidigt i förloppet och inte säkert orsaken till hans ovillighet...han röntgades, hovleder och strålben, och det fanns förändringar i hovlederna men ej strålbenen, men fick inte ur veterinären mycket om detta. Hon skulle inte avrått från köp av en häst med dessa, var hennes svar. Hon trodde att torkan (hårt underlag) kunde bidragit till detta.

Suck. Myror i huvudet får man ju ändå, FLER ju mindre man vet!

Ska tillbaka nästa vecka, återkommer om något nytt framkommer. Vet trodde inte på sekundärhälta, så få se om vi får någon rtg av rygg och has/knäleder bak!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 436
Senast: Nepenthe
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp