Motivera/fokusera omotiverad hund? =)

Xoya

Trådstartare
Heeellojsan. :D
Nu efter många om och men har jag fått tummen ur rumpan och kollat efter lite kurser jag skulle vilja gå för skoj skull med min vovva(samt kanske få en fot in i en brukshundklubb för och kunna utbilda sig inom något då det är så kul med hundar. Orelevant just nu). :D

Jag hade tänkt mig en lydnadskurs. Jag ska kontakta klubb gällande kurs så det är inga problem där. :)

Men saken är den som jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips om. :)
Hur motiverar man en lite omotiverad hund som min vovva är.
Vovvan är en Kuvasz tik på 4 och ½ år som är soffpotis/kelgris/socialmonster till en lite mer aktivare arbetskamrat? :)

Om man tar hennes personlighets historia så är hon lite ranglåg, väldigt självständig dam(som rasstandarden beskriver), mjuk, snäll med alla djur, hundar och människor. Ett jäkla kakmonster, social, och lyssnar gärna på det man säger men kan ha lite lera i öronen vid vissa tillfällen. :)

Bakgrundshistoria för henne: Har haft henne sen hon var 2 år(Omplaceringshund då hennes matte inte kunde ha kvar henne för ryggproblem). Gick som gårdshund/vakthund. Kanske inte var riktigt rumsren när jag tog henne som min hund. Hon gjorde inne i några månader innan hon tyckte det var väl värt och lära sig och gå på toaletten i koppel och på kommando. Samt så tog det oss 2 år och komma fram till och lära sig tass sittandes. Så hon är lite envis om man tar föregående meningar. :)

Så snälla ni fantastiska Buke folk har ni några förslag, råd och tips på hur man kan få min vovva lite mer motiverad/fokuserad inför en lydnadskurs. :D
Mvh Xoya. :D
 
Sv: Motivera/fokusera omotiverad hund? =)

Mitt förslag är att du börjar med att köpa en klicker. Så klickar du in henne t ex inomhus eller ute ostört. Varje gång hon tittar på dig klickar du, berömmer och ger henne något godis hon gillar. Kan vara ost, köttbulle, skinka, torkad fisk eller hundgodis men helst inte sötsaker/kakor. Små tuggor ska det vara, så att du kan ge många. Du står helt enkelt och väntar ut henne tills hon tittar på dig. I början är det långt emellan, men får hon godis hon gillar så kommer hon att kolla snabbare och snabbare. När hon håller hyfsat kontakt så backar du sakta så kommer hon att följa efter. Klicka och belöna då ofta. Detta kallas för kontaktträning och är en bra början att ha klar när du kommer till kursen. Glöm inte att pausa. T ex jobba i 5 minuter, pausa 1-2 minuter, jobba igen osv.
 
Sv: Motivera/fokusera omotiverad hund? =)

Jag håller med Dpmatte om att klicker är en bra väg att gå :laugh:

Tänkte bara tillägga att om det känns som om din hund har svårt att fatta vad den ska göra så klickar du nästan helt säkert för sällan;) I början och ibland även i fortsättningen kan man få klicka för minsta lilla ryckning innan man kan begära en större rörelse innan klicket+belöning kommer. När jag började klicka med min Ziva så tyckte hon det var dötrist att bara sitta och vänta på klicket vid den beskrivna kontaktövningen. Det som fungerade för oss var att istället för att hon fick godisen direkt i mun när hon tittat på mig så slängde jag den bredvid henne och klickade sedan igen så fort hon vände sig mot mig och sedan var det bara att upprepa det hela och sakta kräva mer ögonkontakt :)

Vi håller fortfarande på såhär ibland och bara leker hyffsat kravlöst för att inte tappa intresset och utöka uthålligheten. Det jag uppfattar som målet med klickerträning är en hund som erbjuder beteende på beteende i jakt på klick och belöning, det svåra är att som matte/husse klicka vid rätt tillfälle men även om du klickar helt fel så ska hunden fortfarande få sin belöning:p Ett typexempel är väl lite det jag försöker med Ziva nu. Tanken är att hon ska backa och alltså klickar jag vid minsta rörelse bakåt, bara det att kanske 70% av gångerna hon flyttar en framtass bakåt så åker rumpan ner samtidigt när jag klickar = hon tror jag klickar för att hon sätter sig... Så det är verkligen inte så lätt alla gånger men så jäkligt roligt att se en hund som så glädjefyllt kastar sig mellan övningar i jakt på klicket:love:
 
Sv: Motivera/fokusera omotiverad hund? =)

Jag vet inte om du har hunden framför eller vid sidan om dig när du tränar att backa. Om du ställer dig nära en mur eller vägg med hunden till vänster om dig mellan dig och muren/väggen och så tar ett väldigt litet steg bakåt till att börja med så kommer även hunden att backa. Efterhand så ökar du på så att du kanske tar 10 steg bakåt. När h*n backar längs väggen så går du ett halvt steg längre ifrån osv. Till slut backar hunden var som helst när du backar. Därefter kommer h*n att backa även ifrån dig när du ber om det.
 
Sv: Motivera/fokusera omotiverad hund? =)

Åh tack för tipset. :D
Det ska jag kolla upp lite böcker och läsa på lite inna jag börjar utöva. :D
 
Sv: Motivera/fokusera omotiverad hund? =)

Aha. :)
Alltid bra och ha med i bakfickan. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 252
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Har bestämt mig för att jag vill köpa en omplaceringshund eftersom jag inte riktigt har tid för en jätteliten valp.. Har nu hittat två...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bubble
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 410
Övr. Hund Hej igen! För en vecka sedan fick vi ju hem vår första hund, en fyraårig Springerhane som behövde ett nytt hem p g a skiljsmässa. Han...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp