Motivation

mian1

Trådstartare
Vi har fått tag på en jättego instruktör och ska försöka oss på att lära oss lite AR. För att lära oss nånting och inte bara braka loss i skogen. Och så tycker jag att AR verkar passa både mig och hästen.

Problem = hästen tycker att det är skittråkigt!!!! Hon kan vår "läxa", men vi kommer ingen vart för hon är SÅ ovillig. När jag försökt att träna en stund varje dag så vill hon till slut knappt komma med ut längre. Ibland bjuder hon till och då är hon jätteduktig och i början var det kul och då ville hon gärna.
Jag berömmer allt vad jag kan, men det har ingen vidare effekt. Godis som belöning fungerar inte bra med min häst. Tvång går absolut inte!

Nu har vi tre veckor tills instruktören kommer nästa gång och då hoppas jag att vi ska kunna tillräckligt för att få en ny läxa. Vi har tragglat samma i flera veckor utan att få till det. (Vi tränar på att hästen ska gå böjd på volt och på rakt spår. Volt går bra, men rakt spår är krångligt)

Hur gör ni andra för att motivera era hästar till att tycka att det är kul?

Sv: Motivation

Jag har en vallack. :devil:

Skämt åsido, träna bara i ytterst korta intervaller. Och inte på samma ställe hela tiden, så att hon (för visst är det ett sto?) inte förknippar träning med en viss geografi. Är du snabb nog med din belöning?

Klart att det är ett sto!!!

Jo, jag har nog tränat för mycket på samma ställe. Har försökt att varva så att vi tränar ett par minuter, tar en promenad och sedan tränar några minuter till. Då har hon i alla fall inte tvekat att gå med från hagen. De gånger vi bara tränat och gjort så fler än två dagar i rad så är hon väldigt trögbedd.

Jag berömmer på en gång och försöker att vara så översvallande som jag bara kan. Nån gång har även maken varit med och hurrat över hästens "stordåd". Vissa gånger svarar hon med att bjuda till lite extra och se stolt ut, andra gånger är hon väldigt sval och ointresserad.

Det gäller bara att hitta viljan. Att få henne att tycka att det är roligt.

Jag brukar inte berömma så mycket som jag låter hästen känna sej lyckad. Han är rätt berömkänslig nuförtiden för rösten, och för att inte göra honom bortskämd (eller rättare sagt - "nu har jag varit duktig, varför ska jag då jobba mer??") så är jag ganska sparsam med det. Om man själv har mycket koncentration och är inne i det man gör + är noga med att göra det bekvämt för hästen när den gör rätt, då brukar koncentrationen smitta av sej på hästen och den blir mer arbetsvillig.
Ibland MÅSTE man kunna "säga till" hästen, om det så är från marken. Hur ska den annars kunna lära sej om den bara är anti och sätter sej emot? Att komma över gränser är vad all hästhantering och ridning handlar om. Försöker man hela tiden mygla sej sakta mensäkert över gränserna kan bara de grundläggande sakerna ta flera år att lära sej med en häst som protesterar eller tycker det är tråkigt. Visar man istället extra tydligt med risk för motståd från hästen är det lättare att klättra över gränsen.

Nu är det väldigt olika från häst till häst, men min häst blev småknäpp bara av att lära sej att flytta bogen för skänkeln (t ex för att gå kvar på spåret i en böjd rakt fram) jag tog t o m hjälp för bl a den biten, att jag själv inte riktigt vågar pressa på gränserna i vissa situationer då jag har en häst som gärna reser sej eller bockar. Nu har han kommit MYCKET längre i sin utbildning vad gäller att förstå vad man är ute efter, att svara rätt på hjälperna osv. och det är nästan som att hästenklagar och säger: varför sa du inte det med en gång?

Att varva mellan att rida och jobba för hand är också bra. Och att man lägger in lite andra saker i träningen, gå över lite bommar eller miljöträning kanske. Eller rider ut innan man börjar träna. Men jag tror stenhårt på att hästen blir sittad av sin människa - tycker människan det är sk*troligt, har bra fokus och koncentration så smittas hästen förr eller senare.

Sen så får jag känslan av att din häst får väldigt mycket uppmärksamhet och lyssnas mycket på. Vilket är bra. Men överdriver man blir det lätt en "diva" :D
Om den lär sej att den ska göra som du säger (särskilt saker den redan kan) oavsett om den tycker det är tråkigt, då får du bra mycket lättare att jobba med hästen. För det är inte förrän hästen lyssnar och lyder som den faktiskt förtjänar beröm, när den anstränger sej lite. Därav kan man dra slutsatsen att får du till lydnaden, och visar hästen att den ska lyssna minst lika mycket på dej som du lyssnar på den, då komemr den också anstränga sej lite mer och inte utnyttja situationen på ett eller annat sätt för att den är less. Och är den koncentrerad och lydig kan ni träna mer effektivt och hästen får oftare känna sej lyckad.

AR/barock handlar tyvärr mycket om upprepningar. Och jag personligen tycker det är mycket tråkigt att traggla skolor från marken t ex, särskilt om hästen redan kan det så det egentligen inte blir ett tränings/inlärningsmoment utan ett rent styrketräningspass. Om hästen blir uttråkad av det och inte går att jobba med därför kommer man få problem att avancera, för har hästen inte styrkan, hur ska den då klara ännu mer styrkekrävande övningar som krävs för att den ska få göra något nytt?
Lyder hästen oavsett, då får den i slutändan som belöning att den får lära sej nya saker och blir stimulerad.

Tillägg: I början får man självklart ta korta pass för att hästen ska kunna hålla koncentrationen, men det är inget fel i att kräva koncentration genom att vara ännu mer insisterande och tydlig om hästen visar att den är less. Det handlar lite om respekt också, du får visa att du faktiskt alltid menar något med dina hjälper så kommer hästen respektera dom.

Jag hade också lite "divafunderingar" faktiskt.

Hur är du som person, Mian?

Jag tröttnar lätt! Dessutom blir jag lätt osäker på om jag visar på rätt sätt då vi ska lära in nya saker. Om hästen inte förstår vad jag vill kan jag heller inte kräva av henne hon ska utföra nåt som hon inte förstår. Jag tror att det ibland gör att jag inte "tar i" från början.

Säkert är hästen en liten diva också. Hon älskar uppmärksamhet och det får hon massor av. Bortskämd med att vi dels tar mycket hänsyn till hennes personlighet och dels att vi gullar med henne. Till skillnad från den andra hästen vi har så är hon inte så mycket häst utan mer en familjemedlem. Vi har haft det rätt kämpigt ihop så det har gått åt en väldig massa tid, bekymmer och glädje så hon har väl liksom hamnat i centrum.

Det är inte SÅ himla illa. I övrigt är hon jättego och hon brukar tycka att det är roligt att lära sig nya saker, vill alltid komma ut ur hagen och få vara med, få vara duktig. Just detta var väl inte så jättekul, tyckte hästen. Men så kan det ju inte vara roligt jämt. Lite dressyrkunskaper behöver vi verkligen, både hästen och jag.

Men vet du, ibland kan man kräva att hästen åtminstone ska försöka. Hur många tror du gör en halt helt korrekt? Och ändå är Sverige fullt av hästar som gör halter!

Har du sett någon "mer disciplinerad" ryttare rida din häst någon gång? Funkar hon bättre då? Ibland stämmer talesättet "den person som rider en häst sämst, är dess ägare". För vi har våra fördomar, våra mönster och våra föreställningar i ryggsäcken. "här skyggar hon alltid", "nu vill hon nog inte mer", "nehej, hon tog inte halvhalten, nä jag gjorde väl fel då". (Skit i om du gör fel, kräv en halvhalt ändå, bara för att visa att DU bestämmer.)

Carmenzita skrev:
Men vet du, ibland kan man kräva att hästen åtminstone ska försöka. Hur många tror du gör en halt helt korrekt? Och ändå är Sverige fullt av hästar som gör halter!

Har du sett någon "mer disciplinerad" ryttare rida din häst någon gång? Funkar hon bättre då? Ibland stämmer talesättet "den person som rider en häst sämst, är dess ägare". För vi har våra fördomar, våra mönster och våra föreställningar i ryggsäcken. "här skyggar hon alltid", "nu vill hon nog inte mer", "nehej, hon tog inte halvhalten, nä jag gjorde väl fel då". (Skit i om du gör fel, kräv en halvhalt ändå, bara för att visa att DU bestämmer.)

Självklart ska hon försöka och när jag faktiskt vet att hon kan så SKA hon göra det om jag så måste kämpa hela dagen! Det är när jag lär in nya saker som jag kan bli osäker på om jag gör rätt eller ej.
När hon blir så där ovillig som hon plötsligt blivit så blir det ju inte mycket av träningen. Visst, hon gör det till slut, men vi kommer ju aldrig någon vart så länge jag måste kämpa för att få till tre meters böjning på rakt spår.
Än så länge tränar jag inte från hästryggen. Jag har varit gravid + haft avbrott efter förlossningen pga foglossningar så jag tar det försiktigt på hästryggen och tränar mest från marken fortfarande. Vi brukar träna in nya moment från marken och när de sitter så går det oftast lätt att överföra dem till ridningen.

Nu ska jag ut och träna en liten stund i hagen för en gång skull. Får se om det överraskar henne. Är hon duktig så ska hon få en morot efteråt. Inte som muta utan för att hon fyller år idag :love:

Min häst tycker inte det är roligt att bli jobbad från marken heller :p det är så ologiskt på en del sätt med hjälperna, om de t ex är lite nh-hanterade innan och helt plötsligt får 10 olika signaler som den ska lyssna på samtidigt! Klart den misstolkar någon bit från början, och hästar kan vara olika känsliga på att känna sej misslyckade och då tycka det är tråkigt.
Du kan ju testa den här strategin:
Gör först något enkelt. Som den verkligen kan. Belöna sedan med eftergift eller att låta den stå stilla. Kräv sedan något lite svårare för hästen men som du känner att du klarar av. Beröm om hästen gör rätt (men bara om den förtjänar det!) men fortsätt sedan med något enkelt för att förstärka belöningen men ändå fortsätta "jobba". Efter att ha visualiserat hur du ska göra rätt när du sedan ska prova på det svåra (t ex böjd rakt fram) ber du hästen om det. Kräv en del men försök att inte vara orättvis mot hästen genom att ge en massa signaler på en gång, försök rätta till en del i taget. När du känner att ni lyckats ger du dej själv (främst) och hästen beröm. Sedan går ni tillbaka till något lätt för dej att utföra, och testar sedan några steg till i böjd rakt fram. Och upprepar en gång till med ungefär samma krav, kanske 3-5 steg böjd rakt fram sedan går ni in på en volt och slutar för dagen eller gör något ni tycker är roligt som inte är alltför tankekrävande.

Det är kanske du som behöver berömmet mer än hästen :crazy: för att känna att du gör rätt. När instruktören är med kan ju h*n hjälpa till med den biten men man har ju inte alltid tränaren till hands ;) be gärna någon filma så kommer du lättare komma underfund med vad ni kan förbättra för att hästen lättare ska förstå.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: Sirap
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama