Motivation viltspår

Gnist

Trådstartare
Min åsikt är att hunden ska vara motiverad att komma till spårslutet för att vara en bra eftersökshund.

Givetvis måste den också vara spårnoga och spårsäker, men motivationen ska alltid vara att komma till slutet oavsett vad som händer "under vägen".

Har som vana på unga och oerfarna hundar att med glad röst och överdrivet glatt kroppspråk berömma jättemycket och att om hunden är dålig på att markera spårslutet låta hunden få kampa lite och leka med skånken.

Vet dock att många anser att man aldrig ska kampa med jakthundar, då de anser att detta höjer bytesmedvetenheten (hunden börjar vakta bytet) och att det dessutom kan medföra sämre apporteringar om man har hund av sådan ras..

Jag anser att jakt och eftersök är 2 vitt skilda saker och misstänker starkt att de som har dessa åsikter är samma personer som anser att en god lydnad på jakthunden förstör jakten (*fördom vaddå? Vem, jag? Nääää då.. :angel: )

Vad anser ni? Förstör man jakten/apporteringen och ökar bytesmedvetenheten genom att leka/"kampa" lite med eftersökshunden i syfte att öka motivationen att komma till och markera tydligt och synbart, när den hittat spårslutet?

Nu jobbar jag ju mest med älghundar dessutom, som jagar på vind och där det kan vara lite besvärligt att få dem att gå med nosen i backen för att spåra. Det är sällan helt naturligt för dem om de kommit några år upp i åldern att jobba på det viset om man säger så..

Sv: Motivation viltspår

Så länge jag körde med viltspår så var spårslutet inte så noga för oss. Drivkraften för min hund är att SPÅRA.

När vi däremot kör bruksspår så är ju varenda pinne värdefull och ett spårslut. Där har jag drivit upp motivationen mot spårsluten.

Och om hunden hellre spårar än kommer till slutet och går på färskare spår då? Vad gör du för att lösa det problemet?

Mina är både spårnoga och duktiga att markera spårslut, men har en del andra intressanta diskussioner i ämnet i allmänhet lite nu och då..

Jag är ju ingen expert, men rent spontant tror jag att det är skillnad på början av lärofasen för hunden och att om det hjälper hunden att förstå vad den ska göra och ökar motivationen, så kan det inte vara fel att kampa lite. Jag utgår ifrån att du bara gör det precis i början och slutar med det så fort hunden verkar förstå meningen och motivationen har höjts?

Jag tycker aldrig man ska säga aldrig och jag har nog samma fördomar som du vg vissa jägare och deras hundar ang lydnadsbiten. Jag var gift med en jägare förut (hundlös iofs, men han hade ju jaktkamrater med hundar av olika raser).

Och om hunden hellre spårar än kommer till slutet och går på färskare spår då? Vad gör du för att lösa det problemet?

Mina är både spårnoga och duktiga att markera spårslut, men har en del andra intressanta diskussioner i ämnet i allmänhet lite nu och då..

Bättre att förekomma än att behöva bota en åkomma efteråt! Om det fungerar för dig och dina hundar att med vissa individer kampa om skånken i slutet när du börjar träna dem, så fortsätt med det. Då slipper du ta till krångliga problemlösningar i ett senare skede, när hunden lärt in fel.

Kanske just därför somliga är kritiska? ;)

Mina hundar behöver inte kampas med för att motiveras att komma till spårslut eller för att spårintresset ska vara på topp.. Inte heller lärs spårningen in fel på mina hundar..

Jag har bara så extremt svårt att se att lite lek med skånken ska leda till att hunden blir aggro och bytesmedveten under jakt om den fått leka med skånken som belöning vid eftersöksträning...

Ok, jag kanske missförstod när du skrev "om hunden är dålig på att markera spårslutet låta hunden få kampa lite och leka med skånken" och jag tyckte inte det lät fel eller tokigt. Och du verkar ju få rätt resultat.

Jag har också svårt att tro att en normalt funtad hund ballar ur efter att ha fått lek-kampa lite grand då och då. Märker man att den hetsar upp sig eller tänder till på fel sätt, så är det ju bara att sluta och glömma bort det.

Men visst, om hunden jämt och ständigt får kampa om grejorna/bytet så kan nog bytesmedvetenheten öka och bli obekväm till slut. Sen så finns det ju hundar som har det i sig naturligt med. En av exets jaktkamrater hade en tysk jaktterrier som satte sig i exets fot (tur att det finns stålhätterförsedda stövlar haha) när han skulle försöka få bort hunden från bytet (petade med foten, ville inte stoppa ner händerna haha). Exet var först fram och det är möjligt att jaktterriern inte accepterade exet utan bara husse. Fast husse hade plåster på fingrarna han med ibland. :D

Hon har aldrig växlat spår. Ett taget spår är ett taget spår. Så mycket sug har hon i näsan. Dvs. alla hundar behöver man inte köra samma metod på. Sen blir det en annan diskussion av det.

Hon har aldrig växlat spår. Ett taget spår är ett taget spår. Så mycket sug har hon i näsan. Dvs. alla hundar behöver man inte köra samma metod på. Sen blir det en annan diskussion av det.

Jo, men det är ju den disussionen jag vill ha...
Jag har bara så extremt svårt att se att lite lek med skånken ska leda till att hunden blir aggro och bytesmedveten under jakt om den fått leka med skånken som belöning vid eftersöksträning...

Och som jag redan upplyst om några gånger i tråden: Mina hundar behöver inte "kampas" med för att få motiverade till vare sig spår eller för att sträva till spårslut eller för att markera nämnda spårslut..

Märker att jag nog var otydlig i första inlägget att det gäller unghundar (18 månader) och uppåt som kommer hit och ska spårtränas utan att förarbetet är gjort.. :o *senil*

Valpar är det ju en helt annan sak med och de som har negativa synpunkter är ju inte ägarna till hundarna, då det funkar bra och rätt snabbt kan läggas av med leken/kampen på slutet..

Senast ändrad:

Jo, men det är ju den disussionen jag vill ha...

Jag fick för mig att det skulle handla om kampandets vara eller icke vara.

Det är också beroende på hund. Min andra jycke är belöningen att apportera, inte att kampa. Men hon är bara körd på bruksspår. Men hon är aldrig kampad. Motiveringen finns i spänningen att hitta något och få att apportera. Men det fungerar ju bara i sin sak om man har en hund som naturligt blir tillfredsställd med det.

Jag anser att jakt och eftersök är 2 vitt skilda saker och misstänker starkt att de som har dessa åsikter är samma personer som anser att en god lydnad på jakthunden förstör jakten (*fördom vaddå? Vem, jag? Nääää då..
Man har ju iregel olika ritualer beroende på vad man gör som markerar typ av arbete för hunden.
Eftersom hunden vet vad som gäller när spårlina läggs ut och sele tas på tror jag aldrig att det blir en jaktsituation för hunden utan en spårsituation.
Appropå fördomar hur tror du den samlade kåren av gamla gubbar med grå eller jämthund såg ut när 20-årig tjej med tervueren dök upp på viltspårkurs?
Gissa vilken jycke som gick kanon på träningen:angel:

På tal om det, har du tid att sitta här?

På tal om det, har du tid att sitta här?

Varför skulle jag inte ha det??

Har ju extrem ryggpaj nu och har så haft ett tag (värre än vanligt alltså) och med tanke på kallt regnväder idag så jagar jag inte. Skickade maken och Rix ut i skogen 06:00 i stället.

Själv sitter jag inne i stugvärmen, eldar, dricker jordgubbsthè och bara myser :D :d

Man har ju iregel olika ritualer beroende på vad man gör som markerar typ av arbete för hunden.
Eftersom hunden vet vad som gäller när spårlina läggs ut och sele tas på tror jag aldrig att det blir en jaktsituation för hunden utan en spårsituation.

Huvudet på spiken!

Appropå fördomar hur tror du den samlade kåren av gamla gubbar med grå eller jämthund såg ut när 20-årig tjej med tervueren dök upp på viltspårkurs?
Gissa vilken jycke som gick kanon på träningen:angel:

Hehehehe. Jo, det var väl ungefär densamma reaktion som när jag kom med min finska lapphund på eftersökskursen för många år sedan det :D

Skojigt är det :devil:

Var säker på att du skulle vara i älgskog!
Själv sitter jag inne i stugvärmen, eldar, dricker jordgubbsthè och bara myser
Så resonerade min karl också i morse, vilken tur att jag slipper sitta i skogen!

Krya på dig!

mimmipigg

Det blir ju inte så mycket till diskussion när man är av samma åsikt.

Jag kampar med mina hundar... Både i samband med spårträning och i andra sammanhang. Kampen kan vara ganska intensiv... Men den upphör alltid på min signal...

Hurvida det förstör eventuell apportering uttalar jag mig inte om. Har inte den erfarenheten av apportörer.

På mina rådjurshundar förstör inte kampandet någon jakt.. Inte heller är jag av den åsikten att det höjer bytesmedvetenheten.

Ingen av mina hundar har någon bytesmedvetenhet genemot människor. Vem som helst, vuxna som barn kan gå fram och plocka med ett skjutet rå, även om hunden är lös intill.
Något som väckte stor förundran i början... och fortfarande väcker hos jägare som inte tidigare har jagat för våra hundar.
Däremot har alla en bytesmedvetenhet gentemot andra hundar....även de som tillhör samma flock. Denna situation inträffar dock ytterst sällan.

Bytesmedveten eller inte är enligt mig en lydnads/uppfostringsfråga.

Till saken hör även att vi har god lydnad på våra hundar. De kan kallas in på fullt drev, de kan kallas in även om de är framme vid ett nyskjutet rå och vi (hundförarna) befinner oss en bra bit därifrån... De kan sitta okopplade intill rådjuret när det passas.. De slutar att lugga päls direkt när de blir tillsagda.. Alltså är jag inte heller av den åsikten att en lydig hund är en sämre jakthund.

Jag hävdar motsatsen. Har du en lydig hund så har du en hund som samarbetar... Har du en hund som samarbetar så är den inte heller så benägen att utveckla bytesmedvetenheten.

Nej precis.. Men du verkar ha förstått vad jag menade när jag skapade tråden i alla fall ;)
Tror inte att det framgick särskilt tydligt dessvärre, då formuleringarna inte är de bästa pga rätt "heavy" medicinering..:o

Jag tror inte att bytesmedvetenhet enbart har med uppfostran att göra. Tänk på våra Retrievers som har som drivkraft att lämna bort sitt byte. Min ena hund är spontanapportör och det är skithäftigt! Andra hundar är avlade för andra ändamål. Hundar med jättestor jaktlust har ingen bytesmedvetenhet (enligt standrdiserat mentaltest, Hundskolan osv.)

Däremot så kan du ju påverka det du har, men det är olika förutsättningar att nå fram till samma mål. Om det går. En icke balanserad hund når kanske aldrig fram dit om det är mycket i skallen som inte riktigt stämmer.

Jag tror inte att bytesmedvetenhet enbart har med uppfostran att göra. Tänk på våra Retrievers som har som drivkraft att lämna bort sitt byte. Min ena hund är spontanapportör och det är skithäftigt! Andra hundar är avlade för andra ändamål. Hundar med jättestor jaktlust har ingen bytesmedvetenhet (enligt standrdiserat mentaltest, Hundskolan osv.)

Däremot så kan du ju påverka det du har, men det är olika förutsättningar att nå fram till samma mål. Om det går. En icke balanserad hund når kanske aldrig fram dit om det är mycket i skallen som inte riktigt stämmer.

Enligt min erfarenhet så blir en hund med mentala brister aldrig någon bra jakthund... Den kan fungera hyfsat med en duktig förare... Men den blir aldrig bra.....

Det mesta av de jaktliga egenskaperna skall vara medfödda hos en jakthund. Men sen är det upp till föraren att förvalta egenskaperna.
Den som inbillar sig att *allt* är medfött lurar bara sig själv... Dessa "hundförare" brukar inte heller ha några riktigt bra hundar.

Medfödda egenskaper, grundlydnad, uppfostran, och målmedveten träning är det som skapar en god jakthund.

Enligt min erfarenhet så blir en hund med mentala brister aldrig någon bra jakthund... Den kan fungera hyfsat med en duktig förare... Men den blir aldrig bra.....

Det mesta av de jaktliga egenskaperna skall vara medfödda hos en jakthund. Men sen är det upp till föraren att förvalta egenskaperna.
Den som inbillar sig att *allt* är medfött lurar bara sig själv... Dessa "hundförare" brukar inte heller ha några riktigt bra hundar.

Medfödda egenskaper, grundlydnad, uppfostran, och målmedveten träning är det som skapar en god jakthund.

:bow: :bow: :bow:

Jag brukar säga att 50% hänger på hundens medfödda egenskaper och 50% på hur föraren förvaltar det arvet..

Detta poängterar jag också väldigt tydligt för mina valpköpare.
De köper ett "råämne" till jakthund...
Jag har gjort vad jag kan göra som uppfödare genom att avla på mentalt goda individer som har de jaktliga egenskaper rasen förväntas ha. Sen är det upp till dem att forma detta "råämne" till en fungerande jakthund.

Dock finns jag kvar i bakgrunden för tips, idéer och goda råd om träning och injagning...

Om de sen väljer att följa dessa råd är ju helt upp till köparen av "råämnet".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka