ylvalill
Trådstartare
Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt 2-3 ggr/dag i minst 20 min per gång för att han ska läka ihop utan ytterligare komplikationer och jag har lite ont om ideer för hur ett ska gå till. Hästen ifråga är en 2,5 årig nordsvensk som för närvarande är inne i en rätt sävlig tjuren-Ferdinand-period. Promenader i maklig skritt är han med på, men det är veterinären inte nöjd med, minst trav ska det vara. Har försökt testa longering men han fattar inte riktigt grejen, antingen vill han bara stå hos mig och gosa, eller så hittar han nåt att tugga på nånstans. Han bryr sig inte nämnvärt oavsett jag tjoar, viftar eller klatschar i luften med långpisk. Det underlättar inte heller att vi inte har någon paddock (även om jag inte riktigt tror det hade hjälpt…) och att skogen är full av snö och vägarna isiga. Känns lite hopplöst. Nån som har några snilleblixtar att dela med er av? Herrn ifråga är tyvärr inte inkörd ännu, tömkörning är påbörjad men styrförmågan är sisådär och framåtdrivande hjälper inte befästa.