Motionera äldre häst

F

Frida 78

Hej!
Har en gamling på 27 år...Pigg som bara den och frisk som en nötkärna. Fick ett kolikanfall i höstas, men det ordnade sig och hon har ej haft det sen dess. Undrar lite över hur ofta och hur mycket en gamling ska motioneras?? Det är ju bra att få igång tarmarna med tanke på att förhindra fler kolikanfall och även för ledernas skull.. Tyvärr har jag inte den tiden som jag skulle vilja ge henne, så det blir lugnare ridturer ca. 3 gånger i veckan, 1 timme per gång.. Hon har en jättestor hage och rör sig mycket i den om dagarna. Är det på tok för lite eller? Hur mycket motionerar ni era gamlingar??

Tacksam för svar. MVH Frida
 
Sv: Motionera äldre häst

Min gamling rids inte mer än någon gång i veckan. Han har också en jättestor hage och får troligtvis mer motion där än om han stått i stall med små hagar och ridits mer.
 
Sv: Motionera äldre häst

Stora hagar med hästkompisar är ju en jätte bra grund. Annars är ju promenader väldigt bra också, går man i skogen så får de ju lyfta fötterna ordentligt och blir smidiga i kroppen, utan att man belastar ryggen genom att sitta på dem. Lösdrift har fungerat bra för många gamlingar också eftersom de har möjlighet till rörelse dygnet runt, står de i box så brukar många bli väldigt stela.
 
Sv: Motionera äldre häst

Heldre lite motion och ofta, än sällan och mycket.

Ta med på promenad om du ändå ska ut och gå en sväng, om du inte hinner rida.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Det här är lite saker jag funderat på sista tiden angående min f.d medryttarponny. Hon blir 24 i vår och har levt ett långt aktivt liv...
Svar
12
· Visningar
1 265
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 446
Senast: Liten
·
Foder & Strö Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett. Jag har haft...
Svar
19
· Visningar
2 298
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp