Motioner som göms för årsmötet

Se mitt första inlägg, det är god sed och praxis ja men inte något lagen säger. Det är just årsmötesprotokoll citaten gäller. Men föreningarna kan ha stadgar (eller vad de heter) som säger att att de måste delges, men det är alltså upp till varje förening.

(Obs, det är inte min egen åsikt)
Jag hade samma tanke och läste därför stadgarna. De var sällsynt innehållslösa.
 
Se mitt första inlägg, det är god sed och praxis ja men inte något lagen säger. Det är just årsmötesprotokoll citaten gäller. Men föreningarna kan ha stadgar (eller vad de heter) som säger att att de måste delges, men det är alltså upp till varje förening.

(Obs, det är inte min egen åsikt)
Huruvida man kan driva vidare något pga det är god sed/praxis vet jag dock inte. Är nog svårare än om det hade stått svart på vitt, men inte omöjligt tänker jag mig.
 
Se mitt första inlägg, det är god sed och praxis ja men inte något lagen säger. Det är just årsmötesprotokoll citaten gäller. Men föreningarna kan ha stadgar (eller vad de heter) som säger att att de måste delges, men det är alltså upp till varje förening.

(Obs, det är inte min egen åsikt)
It's in the law att årsmötesprotokollet ska hållas tillgängligt - dvs ALLA medlemmar har RÄTT att ta del av det inom tre veckor från stämman:

Stämmoprotokoll
39 §
Ordföranden ska se till att det förs ett protokoll vid föreningsstämman.

I protokollet ska det antecknas vilka beslut som föreningsstämman har fattat. Om ett beslut har fattats genom omröstning, ska det antecknas i protokollet hur omröstningen har utfallit. Har en röstlängd upprättats, ska denna tas in i eller läggas som en bilaga till protokollet.

Protokollet ska undertecknas av protokollföraren. Det ska justeras av ordföranden, om denne inte har fört protokollet, och av minst en justeringsman som har utsetts av föreningsstämman.

40 § Senast tre veckor efter stämman ska protokollet hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna och innehavare av förlagsandelar.

Protokollet ska förvaras på ett betryggande sätt.
 
It's in the law att årsmötesprotokollet ska hållas tillgängligt - dvs ALLA medlemmar har RÄTT att ta del av det inom tre veckor från stämman:

Stämmoprotokoll
39 §
Ordföranden ska se till att det förs ett protokoll vid föreningsstämman.

I protokollet ska det antecknas vilka beslut som föreningsstämman har fattat. Om ett beslut har fattats genom omröstning, ska det antecknas i protokollet hur omröstningen har utfallit. Har en röstlängd upprättats, ska denna tas in i eller läggas som en bilaga till protokollet.

Protokollet ska undertecknas av protokollföraren. Det ska justeras av ordföranden, om denne inte har fört protokollet, och av minst en justeringsman som har utsetts av föreningsstämman.

40 § Senast tre veckor efter stämman ska protokollet hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna och innehavare av förlagsandelar.

Protokollet ska förvaras på ett betryggande sätt.

Varifrån har du hämtat den här högintressanta texten?
 
tackar, tackar!
Fast frågan är om det är tillämpligt utifrån att detta är en ideell förening (jag har inte koll på skillnaden)?
Vi kollade med Ridsportföreningens expert (Kicki Rönnerberg), och enligt henne ska protokollet vara tillgängligt för medlemmarna. Nu ligger ju inte SFF under dom, men vi tänkte att dom lär ha bättre koll på generella regler än SH.
 
Senast ändrad:
Vi kollade med Ridsportföreningens expert, och enligt henne ska protokollet vara tillgängligt för medlemmarna. Nu ligger ju inte SFF under dom, men vi tänkte att dom lär ha bättre koll på generella regler än SH.
Ja, åtminstone vad gäller ekonomiska föreningar.
Problemet här är ju att detta inte är en ekonomisk förening - men självklart bör vi ifrågasätta varför inte protokoll hålls tillgängliga för medlemmarna (och så kan vi hänvisa till SvRF och upptäcka om SFF har koll på skillnaden)!
 
Ja, åtminstone vad gäller ekonomiska föreningar.
Problemet här är ju att detta inte är en ekonomisk förening - men självklart bör vi ifrågasätta varför inte protokoll hålls tillgängliga för medlemmarna (och så kan vi hänvisa till SvRF och upptäcka om SFF har koll på skillnaden)!
Det här var det sista svaret jag fick, då hade dom haft uppe min fråga på ett styrelemöte:

"Vi har fått frågan om att skicka ut årsmötesprotokoll till enskilda medlemmar. Protokollen skickas ut till lokalföreningarna. Beslutades att
vi kommer inte heller i fortsättningen att skicka ut protokoll till enskilda medlemmar. Finns frågor om speciella frågor kan man få ett utdrag, om det inte strider mot t.ex. GDPR.

Det betyder alltså att vi inte kommer lägga ut protokoll på hemsidan, och lite intressant var att notera att när jag var på möte med min ridklubb informerade de om att Ridsportförbundet har sett att GDPR förhindrar att protokoll läggs ut allmänt.

Deras krav var nu att man inte ska göra det. Nu hör vi ju inte dit i SFF, men eftersom du nämnde dem så tänkte jag att du kanske var intresserad att höra att de verkar ha ändrat sig."

Det intressanta med detta är ju att jag vill ha utdrag om en specifik fråga (när det beslutades om att hålla protokollen hemliga, för det måste ju ha bestämts på ett årsmöte), och det fick jag inte. Det andra är att Kicki blev väldigt upprörd när hon fick se detta svaret, och ville ha namnet på den som kommit med uppgifterna i Ridsportförbundets namn och som var helt felaktiga. Vidarebefordrade den informationen till ordförande och sedan har det varit tyst.
 
Det här var det sista svaret jag fick, då hade dom haft uppe min fråga på ett styrelemöte:

"Vi har fått frågan om att skicka ut årsmötesprotokoll till enskilda medlemmar. Protokollen skickas ut till lokalföreningarna. Beslutades att
vi kommer inte heller i fortsättningen att skicka ut protokoll till enskilda medlemmar. Finns frågor om speciella frågor kan man få ett utdrag, om det inte strider mot t.ex. GDPR.

Det betyder alltså att vi inte kommer lägga ut protokoll på hemsidan, och lite intressant var att notera att när jag var på möte med min ridklubb informerade de om att Ridsportförbundet har sett att GDPR förhindrar att protokoll läggs ut allmänt.

Deras krav var nu att man inte ska göra det. Nu hör vi ju inte dit i SFF, men eftersom du nämnde dem så tänkte jag att du kanske var intresserad att höra att de verkar ha ändrat sig."

Det intressanta med detta är ju att jag vill ha utdrag om en specifik fråga (när det beslutades om att hålla protokollen hemliga, för det måste ju ha bestämts på ett årsmöte), och det fick jag inte. Det andra är att Kicki blev väldigt upprörd när hon fick se detta svaret, och ville ha namnet på den som kommit med uppgifterna i Ridsportförbundets namn och som var helt felaktiga. Vidarebefordrade den informationen till ordförande och sedan har det varit tyst.

Aha.
Tja, då får vi väl helt enkelt
1. Ta upp frågan om protokoll från årsmötet till medlemmar som "övrig fråga" imorgon
eller
2. Skicka en motion om detta till årsmötet 2020. Jag kan skriva iordning en motion direkt och lägga på mitt google docs. Fast jag måste förstås fråga "min" styrelse innan jag skickar den i lokalföreningens namn (och det är en evighet tills nästa årsmöte men mitt minne är ibland som ett såll, och då behöver saker och ting göras direkt jag tänker på dem).
@Efwa tror du att ni har lust att motionera om detsamma -20?
Och Daisy, fråga Anette om din lokalförening vill motionera om det -20.
Kan bli kul...
 
It's in the law att årsmötesprotokollet ska hållas tillgängligt - dvs ALLA medlemmar har RÄTT att ta del av det inom tre veckor från stämman:

Stämmoprotokoll
39 §
Ordföranden ska se till att det förs ett protokoll vid föreningsstämman.

I protokollet ska det antecknas vilka beslut som föreningsstämman har fattat. Om ett beslut har fattats genom omröstning, ska det antecknas i protokollet hur omröstningen har utfallit. Har en röstlängd upprättats, ska denna tas in i eller läggas som en bilaga till protokollet.

Protokollet ska undertecknas av protokollföraren. Det ska justeras av ordföranden, om denne inte har fört protokollet, och av minst en justeringsman som har utsetts av föreningsstämman.

40 § Senast tre veckor efter stämman ska protokollet hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna och innehavare av förlagsandelar.

Protokollet ska förvaras på ett betryggande sätt.
Fast det gäller en ekonomisk förening, detta fall är ju en ideell förening - fast det har andra påpekat ser jag nu.

Jag bara provade att söka lite på riksdagens hemsida och snubblade över den här biten:
Genom lagen 1951:308 om ekonomiska föreningar infördes en definition av den ekonomiska föreningen som tydligare skilde den från aktiebolaget och den ideella föreningen.
Det visar ett exempel på att det är skillnad på ekonomiska föreningar och ideella föreningar.

Fann detta också:
4.1.2 Ideella föreningar
Det finns inte någon civilrättslig lagstiftning avseende ideella föreningar.
Därmed finns det inte heller någon legaldefinition av begreppet ideell
förening. [...]
I praxis anses att en ideell förening får rättskapacitet då den har antagit
stadgar med tillräckligt preciserat innehåll och valt styrelse. [...]
Enligt praxis anses vidare följande principer gälla. Styrelsen har rätt att företräda föreningen om inte stadgarna säger något annat. Stadgarna avgör föreningens organisation och inre rättsförhållanden. Styrelsen sköter löpande ärenden och andra ärenden som stadgarna eller föreningsstämman anförtror denna. I övrigt är föreningsstämman beslutande genom i regel enkel majoritet, om inte stadgarna föreskriver annat. Särskilt ingripande beslut, t.ex. ändring av föreningens ändamål, torde kräva samtycke från alla medlemmar. Beslut som strider mot föreningens ändamål eller som otillbörligt gynnar vissa medlemmar på andras bekostnad är ogiltiga, om inte alla medlemmar, eller i det sistnämnda fallet de vilkas rätt eftersätts, ger sitt samtycke. Frågor om ideell förenings beslut att utesluta medlem kan, i vart fall om
det rör formella förutsättningar, prövas av domstol. [...]
Vad gäller de ideella föreningarna finns som tidigare framhållits
inte någon associationsrättslig reglering.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ningsfragor-for-ideella-foreningar_GM037/html
Det står alltså lite grann om praxis, jag vet dock inte hur långt det håller - om man kan gå till domstol för sånt tex.

I samma text stod detta som jag fann lite intressant:
När det gäller de ideella föreningarna kan avsaknaden av en
civilrättslig reglering i vissa fall vara besvärande. Enligt Stiftelse- och
föreningsskattekommittén (SOU 1995:63 s. 88) har man kunnat iaktta en
tendens till missbruk av den civilrättsliga formen. Även i fråga om före-
ningarna finns emellertid viss kontroll och insyn.
Men det gällde näringsverksamhet/ekonomin i ideella föreningar, men jag såg lite av det i det här fallet kan jag tycka.
 
Det här var det sista svaret jag fick, då hade dom haft uppe min fråga på ett styrelemöte:

"Vi har fått frågan om att skicka ut årsmötesprotokoll till enskilda medlemmar. Protokollen skickas ut till lokalföreningarna. Beslutades att
vi kommer inte heller i fortsättningen att skicka ut protokoll till enskilda medlemmar. Finns frågor om speciella frågor kan man få ett utdrag, om det inte strider mot t.ex. GDPR.

Det betyder alltså att vi inte kommer lägga ut protokoll på hemsidan, och lite intressant var att notera att när jag var på möte med min ridklubb informerade de om att Ridsportförbundet har sett att GDPR förhindrar att protokoll läggs ut allmänt.

Deras krav var nu att man inte ska göra det. Nu hör vi ju inte dit i SFF, men eftersom du nämnde dem så tänkte jag att du kanske var intresserad att höra att de verkar ha ändrat sig."

Det intressanta med detta är ju att jag vill ha utdrag om en specifik fråga (när det beslutades om att hålla protokollen hemliga, för det måste ju ha bestämts på ett årsmöte), och det fick jag inte. Det andra är att Kicki blev väldigt upprörd när hon fick se detta svaret, och ville ha namnet på den som kommit med uppgifterna i Ridsportförbundets namn och som var helt felaktiga. Vidarebefordrade den informationen till ordförande och sedan har det varit tyst.
Det där med GDPR är ju bara trams. Det måste gå alldeles utmärkt att anonymisera det som eventuellt behöver anonymiseras, typ deltagarlistan.
 
Det här var det sista svaret jag fick, då hade dom haft uppe min fråga på ett styrelemöte:

"Vi har fått frågan om att skicka ut årsmötesprotokoll till enskilda medlemmar. Protokollen skickas ut till lokalföreningarna. Beslutades att
vi kommer inte heller i fortsättningen att skicka ut protokoll till enskilda medlemmar. Finns frågor om speciella frågor kan man få ett utdrag, om det inte strider mot t.ex. GDPR.

Det betyder alltså att vi inte kommer lägga ut protokoll på hemsidan, och lite intressant var att notera att när jag var på möte med min ridklubb informerade de om att Ridsportförbundet har sett att GDPR förhindrar att protokoll läggs ut allmänt.

Deras krav var nu att man inte ska göra det. Nu hör vi ju inte dit i SFF, men eftersom du nämnde dem så tänkte jag att du kanske var intresserad att höra att de verkar ha ändrat sig."

Det intressanta med detta är ju att jag vill ha utdrag om en specifik fråga (när det beslutades om att hålla protokollen hemliga, för det måste ju ha bestämts på ett årsmöte), och det fick jag inte. Det andra är att Kicki blev väldigt upprörd när hon fick se detta svaret, och ville ha namnet på den som kommit med uppgifterna i Ridsportförbundets namn och som var helt felaktiga. Vidarebefordrade den informationen till ordförande och sedan har det varit tyst.
Mitt fetade: Har er lokalförening fått något sånt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp