motion till årsmöte i ideell förening

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som kan beskriva kort hur en motion till årsmöte i ideell förening bör vara utformad? Vilka delar bör finnas med? Kan man ta två frågor relaterade till samma ämne i samma motion eller måste det vara två separata motioner då?

Är det någon här som kan beskriva kort hur en motion till årsmöte i ideell förening bör vara utformad? Vilka delar bör finnas med? Kan man ta två frågor relaterade till samma ämne i samma motion eller måste det vara två separata motioner då?

Jag gjorde en mall för det inför förra årsmötet på klubben. Bara att byta ut ordet skrivelse till motion, typ. Glöm inte att skicka med bilagor om det finns/behövs.

Funkar den här länken?
Det är direkt till dokumentet,

http://storage.hundpoolen.com/files...5154/9cbd251d-810f-43a8-9e04-c7a54f8cfca0.pdf

Nu är det åter dax för motioner i samma förening. Och en ny fundering har dykt upp.

Om man har ett tydligt formulerat förslag, men egentligen själv är tvehågsen angående en detalj i förslaget, en detalj som skulle kunna göras på ena eller andra sättet.
Kan man då ange de två alternativen och låta årsmötets deltagare avgöra vilket av förslagen som är mest lämpligt? Eller måste motionen innehålla bara det ena förslaget?
(blev det begripligt beskrivet, eller är min frågeställning för luddig?)

Nu är det åter dax för motioner i samma förening. Och en ny fundering har dykt upp.

Om man har ett tydligt formulerat förslag, men egentligen själv är tvehågsen angående en detalj i förslaget, en detalj som skulle kunna göras på ena eller andra sättet.
Kan man då ange de två alternativen och låta årsmötets deltagare avgöra vilket av förslagen som är mest lämpligt? Eller måste motionen innehålla bara det ena förslaget?
(blev det begripligt beskrivet, eller är min frågeställning för luddig?)

Det går att typ ”skriva flera yrkanden som att-satser” som styrelsen/årsmötet sedan får ta ställning till.

Alltså att punkta upp flera alternativ.

Det går att typ ”skriva flera yrkanden som att-satser” som styrelsen/årsmötet sedan får ta ställning till.

Alltså att punkta upp flera alternativ.
Kan man skriva typ att
"Om utfallet blir blablabla... kan alternativ 1 eller alternativ 2 gälla. Vilket av dem som ska användas överlåter vi åt årsmötet att avgöra". Eller kanske ".. föreslår vi att årmötet ger styrelsen i uppdrag att besluta om".

Kan man skriva typ att
"Om utfallet blir blablabla... kan alternativ 1 eller alternativ 2 gälla. Vilket av dem som ska användas överlåter vi åt årsmötet att avgöra". Eller kanske ".. föreslår vi att årmötet ger styrelsen i uppdrag att besluta om".

Jag gillar den senare, den känns mindre omständlig - men båda funkar.

Jag gillar den senare, den känns mindre omständlig - men båda funkar.
Den senare känns mindre omständlig, men risken är att det kommer finnas en hel del synpunkter hos medlemmarna angående alternativ 1 eller 2, det blir troligen mer tjafs på årsmötet men mindre diskussioner efteråt om man låter årsmötet besluta.

Kan man skriva typ att
Nej det kan man inte. Första varianten känns lite märklig?

En motion ska gå att antingen bifalla, avslå eller anse besvarad.

Man kan självklart lyfta en fråga och be årsmötet uppdra åt styrelsen att utforma XX i motionens anda. Dvs det blir motionens attsats.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 996
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 007
Senast: Blyger
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 144
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar