Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon här som kan beskriva kort hur en motion till årsmöte i ideell förening bör vara utformad? Vilka delar bör finnas med? Kan man ta två frågor relaterade till samma ämne i samma motion eller måste det vara två separata motioner då?
Jag gjorde en mall för det inför förra årsmötet på klubben. Bara att byta ut ordet skrivelse till motion, typ. Glöm inte att skicka med bilagor om det finns/behövs.
Funkar den här länken?
Det är direkt till dokumentet,
http://storage.hundpoolen.com/files...5154/9cbd251d-810f-43a8-9e04-c7a54f8cfca0.pdf
Jättebra, kan jag få stjäla den
Nu är det åter dax för motioner i samma förening. Och en ny fundering har dykt upp.
Om man har ett tydligt formulerat förslag, men egentligen själv är tvehågsen angående en detalj i förslaget, en detalj som skulle kunna göras på ena eller andra sättet.
Kan man då ange de två alternativen och låta årsmötets deltagare avgöra vilket av förslagen som är mest lämpligt? Eller måste motionen innehålla bara det ena förslaget?
(blev det begripligt beskrivet, eller är min frågeställning för luddig?)
Kan man skriva typ attDet går att typ ”skriva flera yrkanden som att-satser” som styrelsen/årsmötet sedan får ta ställning till.
Alltså att punkta upp flera alternativ.
Kan man skriva typ att
"Om utfallet blir blablabla... kan alternativ 1 eller alternativ 2 gälla. Vilket av dem som ska användas överlåter vi åt årsmötet att avgöra". Eller kanske ".. föreslår vi att årmötet ger styrelsen i uppdrag att besluta om".
Den senare känns mindre omständlig, men risken är att det kommer finnas en hel del synpunkter hos medlemmarna angående alternativ 1 eller 2, det blir troligen mer tjafs på årsmötet men mindre diskussioner efteråt om man låter årsmötet besluta.Jag gillar den senare, den känns mindre omständlig - men båda funkar.
Nej det kan man inte. Första varianten känns lite märklig?Kan man skriva typ att
"Om utfallet blir blablabla... kan alternativ 1 eller alternativ 2 gälla. Vilket av dem som ska användas överlåter vi åt årsmötet att avgöra". Eller kanske ".. föreslår vi att årmötet ger styrelsen i uppdrag att besluta om".