mot löss och pälsätare och sånt...

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad finns det för preparat idag, som man kan använda mot löss, pälsätare e.d. på häst?
Kom bara på tanken idag för en av mina hästar ser maläten ut när han fäller (gör så varje vår) och så drog jag mig till minnes en stackars lusangripen fölunge som jag var och chipmärkte i vintras, vars matte var helt förtvivlad...

Finns det något alls som är tillåtet att använda?
Och, finns det något som man kan använda även om det inte är tillåtet? (dvs går det att få tag i?)

Läste någonstans att om det var pälsätare hade tydligen grönsåpa väldigt bra effekt. Man tvålar in hästen i det och låter det sitta en kvart eller så och sköljer av.
Såpan ska göra så att lössen inte får syre och dör. Låter lite logiskt på att man ju sedan länge använder såpvatten mot bladlöss i trädgården. Jag har ingen aning om det funkar men det kan ju vara värt att prova om tror att man fått eländet på hästen.

En sak som jag lärde mig i Australien när jag var där var en metod mot huvudlöss på människor. Där nere hade man långt innan vi fick problem här uppe i norr, besvär med resistenta löss. Lösningen var salt. Man upptäckte först att det blev mindre alt försvann helt med löss när barnen badade i havet mycket. Av det så började man göra en "gröt" av balsam och salt som man gjorde hårinpackning av några gånger följande lössen cykler med äggkläckning och blev av med lössen. Fast det blir kanske lite dyrt att packa in hela hästar i "gröt" :angel:

Frontline comp. Använde en 40 kgs pipett till min shettisåring, det räckte utan problem. Sedan en till 10 dagar senare.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag hade stora problem med pälsätare nu i vintras. Ringde veterinären som skrev ut Switch.
FINNS Switch att köpa fortfarande, det förbjöds ju för några år sedan...
Frontline comp. Använde en 40 kgs pipett till min shettisåring, det räckte utan problem. Sedan en till 10 dagar senare.
Tja, det är ju då viss skillnad i storlek mellan shettisåring och fullvuxet halvblod...
Frontline spray. Hade jag till mina hästar.
Var hittar man det?

Frontline (av alla de slag, både "spot-on" pipetter och spray) säljs på apotek.
Men det är inte avsett för hästar, såvitt jag vet.
HUR ska man veta hur det ska doseras och eventuella karenser?

Finns det något som är avsett för hästar?

@ameo Nej, jag har bara sett/hört talas om Frontline för katt/hund.
För en drös år sedan fick jag rekommenderat (av erfaren hästkarl) att använda lusmedel för jaktillrar mot löss på häst (främst i svans och man); pulverform som säljs (eller såldes då iaf) på Granngården.

Switch har iaf avregistrerats av Kemikalieinspektionen, får inte användas på häst i Sverige (förbudet trädde i kraft 1/7 2013. Slutade säljas i butik ett år tidigare.).

Switch har iaf avregistrerats av Kemikalieinspektionen, får inte användas på häst i Sverige (förbudet trädde i kraft 1/7 2013. Slutade säljas i butik ett år tidigare.).
Etotal som @Liten menar finns inte mer. Tyvärr, för det var skitbra.
Det är ju detta som är problemet, det finns inget effektivt medel mot ohyra på häst - eller gör det det?

• Gilla
Det var en häst i vårt stall som fick problem med pälsätande lus i vintras. Vi såg inget på de andra, men allihop var ändå tvungna att behandlas. Stallägaren ringde distriktsveterinärerna, som skrev ut något i flytande form som skulle hällas i pälsen. Det var nog ganska starkt, för det skulle skrivas in i hästarnas pass efteråt, typ som när en häst får butta. Jag tror dock aldrig att veterinären verkligen tittade på hästen, men det låter jag vara osagt i och med att det varken är min eller stallägarens häst. Går man genom veterinärerna verkar det kunna finnas medel, men det är nog värre om man vill köpa receptfritt. Veterinären stallägaren pratade med hade sagt att man kunde ju testa med lusmedel för hund och katt, men att det inte var testat på hästar, så ingen visste riktigt hur det fungerade, så vi vågade inte experimentera med det.

Switch går att få tag på om veterinären skriver ut det på recept. Det är dock ett så kallat licensläkemedel så veterinären och apoteket måste ansöka om tillstånd hos Läkemedelsverket men det brukar inte vara några problem, några dagars väntetid bara.
Det som numera rekommenderas till människa är ju tex Hedrin och Paranix som är olika typer av oljor som ska kväva lössen, inte de gifter som användes för några år sedan och som lössen börjar bli resistenta mot. Jag testade på min häst förra året med Hedrin. Tveksamt resultat men jag använde nog för lite, blir ju grymt dyrt att behandla hela hästen med de små flaskorna som är till för människor.
Funderar på om det kan funka att kväva lössen med vilken olja som helst, typ matolja kanske? Betydligt billigare, men blir ju väldigt kladdigt och kräver ju att man kan duscha och torka hästen efteråt. Det lär ju inte vara nån karens på det i alla fall. Har nån testat detta får man gärna säga hur det gick.
Till människor finns ju även elektriska luskammar som dödar lössen med svaga elchocker, borde funka på häst också. Beroende på vilken häst man har förstås, min lilla raggsocka med mammutpäls tvivlar jag på att jag skulle orka eller ens kunna kamma med luskam.
Nåt medel godkänt för häst finns det mig veterligen inte, konstigt då detta verkar vara ett ganska vanligt problem.

vi ringde vet och fick rådet att köpa frontline för katt/hund. Även mot fotskabb?? vet inte, med tanke på hur ofta veterinärerna verkar skriva ut/rekommendera preparatet är det ju konstigt att det inte börjar stå även häst på kartongen/bipacksedeln.

• Gilla
Idag köpte jag för första gången en flaska Ultrashield, har alltid använt Switch förut. Och när jag läste igenom informationen på flaskan så står där faktiskt att den dödar löss på häst. Den innehåller ju samma som Switch så det verkar ju logiskt men Ultrashield verkar ju dessutom vara godkänd för ändamålet.

Ultra Shield innehåller en liten mängd permetrin = det bekämpningsmedel som också finns i switch. Problemet, som jag ser det, är att man måste dosera ordentligt för att det ska ta kål på några löss.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 286
Senast: Boj
·
C
Hästvård Hej! Hittat pälsätande löss (99% säker, det kryp vi hittade liknande i alla fall mest de bilder vi tidigare sett på pälsätande löss)...
Svar
4
· Visningar
2 193
Senast: Tess82
·
Foder & Strö Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama