J

Jeffa

Jag har några frågor angående möss.
Såg några möss på en djuraffär och de verkar ju helt underbara, i annat fall helt underbart söta :love:

Behöver möss precis som råttor ha en stor gallerbur eller räcker det med en lite mindre plast - bur (typ duna)?

Kan man inreda en musbur ungefär som en hamsterbur (typ ett hus, lite rörsystem o.s.v.)?

Är ett hjul i buren skadligt för möss, precis som råttor eller ska de ha ett hjul?

Går det bra att använda Toa - Lätt, som bottenströ? Hur ofta ska man byta det ungefär?

Kanske dum fråga men kan man liksom låta mössen springa runt i rummet precis som med råttor?

Sv: Möss

Jeffa skrev:
Jag har några frågor angående möss.
Såg några möss på en djuraffär och de verkar ju helt underbara, i annat fall helt underbart söta :love:

Behöver möss precis som råttor ha en stor gallerbur eller räcker det med en lite mindre plast - bur (typ duna)?

Kan man inreda en musbur ungefär som en hamsterbur (typ ett hus, lite rörsystem o.s.v.)?

Är ett hjul i buren skadligt för möss, precis som råttor eller ska de ha ett hjul?

Går det bra att använda Toa - Lätt, som bottenströ? Hur ofta ska man byta det ungefär?

Kanske dum fråga men kan man liksom låta mössen springa runt i rummet precis som med råttor?

Det räcker med en duna om du bara ska ha två - tre stycken man kan ju klämma ner fler om man behagar men det brukar kunna bli lite bråk.. Liten aning större duna bur går det ju ner ytterligare fler i. De ska ha ungefär samma inredning som hamstrar fast de vill gärna ha mycket att boa med. Hjul är väl på sätt och vis alltid skadligt för djur men det är det bästa motionssättet för möss (hade ett stort chilla hjul när jag hade musungar, alla sprang åt varsitt håll :crazy: )
Det räcker nog med att man byter så fort det börjar lukta.. Och det med att springa på golvet går väl så länge det är mycket väl tätat :eek:

Modig_Korn skrev:
Det räcker med en duna om du bara ska ha två - tre stycken man kan ju klämma ner fler om man behagar men det brukar kunna bli lite bråk.. Liten aning större duna bur går det ju ner ytterligare fler i. De ska ha ungefär samma inredning som hamstrar fast de vill gärna ha mycket att boa med. Hjul är väl på sätt och vis alltid skadligt för djur men det är det bästa motionssättet för möss (hade ett stort chilla hjul när jag hade musungar, alla sprang åt varsitt håll :crazy: )
Det räcker nog med att man byter så fort det börjar lukta.. Och det med att springa på golvet går väl så länge det är mycket väl tätat :eek:

Okej, tack så mycket!
Jag har kommit på lite fler frågor också...
Kan möss bli lika tama som råttor?
Är de lika lättlärda som råttor?
Finns det några stora skillnader mellan möss och råttor, förutom storleken?

De kan, men det är ovanligt att de blir så tama
Det är mer tittdjur än gosedjur..
De är mer egna som sagt och det är väl kanske inte så vanligt att man försöker träna de :smirk:

Den största skillnaden är väl att Råttor är riktigt glupska jägare och möss deras bytesdjur. Det är två vitt skilda arter som bara råkat likna varandra...

Modig_Korn skrev:
De kan, men det är ovanligt att de blir så tama
Det är mer tittdjur än gosedjur..
De är mer egna som sagt och det är väl kanske inte så vanligt att man försöker träna de :smirk:

Den största skillnaden är väl att Råttor är riktigt glupska jägare och möss deras bytesdjur. Det är två vitt skilda arter som bara råkat likna varandra...

Okej!
Jo, jag vet att man inte kan ha råttor och möss tillsammans.
Men jag visste inte att det var ovanligt att möss blev tama...
Man lär sig alltid något nytt :)

Jeffa skrev:
Jag har kommit på lite fler frågor också...
Kan möss bli lika tama som råttor?

Jag har två möss och dom är precis lika tama som mina råttor var. Älskar att kela och är gärna med överallt. :D Dock så är ju alla möss olika, min förra mus var inte alls social av sej :crazy: så det är nog olika från mus till mus

Mulles_matte skrev:
Jag har två möss och dom är precis lika tama som mina råttor var. Älskar att kela och är gärna med överallt. :D Dock så är ju alla möss olika, min förra mus var inte alls social av sej :crazy: så det är nog olika från mus till mus

Ja, det är väl lika med råttor.
En del är lite mer sociala medan andra mest vill vara i fred och umgås med sina rått - polare :smirk:

Sedan beror det väl på om mössen kommer från uppfödare som hanterat de ända från första början eller zooaffär där de kanske blir mindre hanterade.

Jo, det är sant. Dom två jag har nu kommer faktiskt från en zoo-affär :crazy: men dom har hanterat dom mkt, så det kan vara därför dom är så sällskapssjuka.

Hur lurar man till sig tillstånd för att få skaffa möss av mor och far då? Tips? Har redan lurat till mej två råttor :P
Jag har sagt att de behöver samma burströ, samma mat o.s.v. och att de behöver mindre bur som man bara kan ställa ovanpå den andra men men...+ att de är mindre ju...

Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte riktigt hur man ska övertala dom.. Min första råtta tog jag hem vare sej hon ville eller inte :crazy: å efter en vecka så var min mamma helt frälst i den :D

Mulles_matte skrev:
Hehe okej. Vem vet, nångång kanske du får en mus som är av den sociala sorten ;)

Har haft tillräckligt många möss nu :eek:
Satan som jag har kvar nu gick att hålla i, några veckor sen blev han som förbytt och kundes inte ta i utan att det blev pisk med svansen. Han får antagligen stanna livet ut.. Verkar vara en sån där seglivad som de kan vara.. :crazy:

Mulles_matte skrev:
Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte riktigt hur man ska övertala dom.. Min första råtta tog jag hem vare sej hon ville eller inte :crazy: å efter en vecka så var min mamma helt frälst i den :D

Okej, men kan man typ inte önska sig tillstånd (i julklapp) att få skaffa sig två möss :idea:
Funderar på det, att skriva det typ högst på önskelistan :D
Någon som testat? :smirk:

Liknande trådar

P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 082
Senast: Elizette
·
Övr. Djur Jag har lite frågor till er som har rexråttor! just nu har jag två stycken. Den första (Nippertippa) köpte jag i en djuraffär. Såg henne...
Svar
9
· Visningar
1 715
Senast: Nikkis
·
J
Övr. Djur På fredag (nästa alltså) så köper jag antagligen mina efterlängtade (väntat i två år på att få skaffa) råttor :banana: Självklart har...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama