Moskitozon

Lokkur

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon eller några använder moskitozon på era exem hästar? tycker ni att de är bra om de gör någon skillnad?

Kan man använda de även på ickeexem hästar?
Har en häst som är rätt torr på sommaren och vill gärna klia sig i man och pannlugg, han skaver lätt bort päls vid hårbotten.

Tack för svar

Sandra:)

Sv: Moskitozon

Om vi tänker på samma Moskitozon så får man ju med det när man köper Ökozonbehandling.
Jag använder Moskitozon nästan dagligen på min eksemhäst och det fungerar super. Men det är nog inte bara tack vare Moskitozonet, jag behandla honom med Ökozon och det är ju en mängd andra produkter som används då. Speciellt den första perioden. Det är själva ökozonet, som är en flytande vätska, som de får i maten, två andra salvor, ett schampo och "frolics" som de också får i maten.

För att uppnå maximal effekt så bör man nog köra hela behandlingen. Men om hästen bara är lite torr så tror jag att du gott kan prova med bara Moskitozonet. Fast jag är nästan säker på att det inte går att köpa separat.

Tycker Moskitozon har fungerat super på alla hästar som kliar sig eller bara är svullna. Ingen idé att hålla på med en massa andra saker för då vet man inte vad det är som fungerar, tycker jag. Så jag kör uteslutande med ökozon-paketet. Dock har jag inte någon häst med utvecklat eksem utan det är mest i förebyggande syfte, men har haft eksemhäst och då var ökozon det enda som fungerade.

För mig är det tvärtom, jag ser mest ökozon som ett sätt att pressa pengar av folk. Speciellt när man gör paket, och det inte går att köpa enstaka produkter. Detta skulle de tjäna mer på, om det gick att komplettera under användning.
Sen har jag aldrig sett det där gudomliga resultatet som påstås hända, jag har nog fn samma gudomliga resultat med linfröoljan känns det som. Prismässigt sätt, då kan man hålla hästen med myyycket linfröolja för ett ökozonpaket.;)

Jag delade ett Ökozonpaket med en kompis förra året, och har fortfarande (!) kvar av det, inklusive Moskitozonet. Och det är den bästa "eksemsmörja" jag använt hittills. Jag smörjer varannan till var tredje dag under hela eksemsäsongen, och kompletterar med Switch. Det gör hästen symptomfri även utan täcke (står dock inne nattetid).

För mig är det tvärtom, jag ser mest ökozon som ett sätt att pressa pengar av folk. Speciellt när man gör paket, och det inte går att köpa enstaka produkter. Detta skulle de tjäna mer på, om det gick att komplettera under användning.
Sen har jag aldrig sett det där gudomliga resultatet som påstås hända, jag har nog fn samma gudomliga resultat med linfröoljan känns det som. Prismässigt sätt, då kan man hålla hästen med myyycket linfröolja för ett ökozonpaket.;)

Okej!
Jag har prövat med linfröolja, resultatet var att min häst tappa nästan all man och svans, fick stora "luckor" i manen så man kunde se rakt ner i hårbotten, plus att han började tappa sin sommarpäls MYCKET snabbare än dom andra, och han brukar vara sist, så de sluta jag med direkt, så de fungera verkligen inte på min häst=/
Där jag jobbar har dom Moskitozon, och de är ju inget mirakel medel som du säger, men de hjälper mycket:)

Okej! :) tack för svar. Använder detta medlet på våra exemhästar där jag jobbar, och jag jobbar inte där så mycket, men de verkar fungera väldigt bra på dom.

Vad synd då att de inte gick att köpa separat=/
Men jag kanske hittar någon som vill dela så som någon före här hade gjort, som vill ha de där andra medlet!

Men var hittar jag de här paketet att köpa?
Och finns de någon utgångdatum på de så jag inte köper det och de hinner gå ut .

Jag har provat det mesta på mina två eksemhästar och Prob-oljan är nog den produkt som är nästintill lika bra som Ökozon, dock har jag en häst som reagerar på tjära så då faller Prob'en bort.

Häst nr 1 är helt symptomfri med Ökozon + Boett-täcke medans för Häst nr 2 krävdes det mer flytande Ökozon (20ml) för att det skulle börja hjälpa på allvar + heltäckande Boett + egengjord huva. Häst nr 2 har nu efter en månad slutat bita sönder sina ben trots att de inte är täckta och t.o.m skapet har börjat läka fint, hittade bara ärr efter sår idag:bump:. Denna häst var helt sönderkliad blodig, trots eksemtäcke och behandling med AVS 14 på försommaren. Så att behöva leta efter sår, är för mig helt sanslöst, sen kan man väl diskutera om det är ett "mirakelmedel" eller inte, men för mina hästar är det just ett Mirakelmedel.

Men jag var mycket skeptisk i början, då den normala dosen inte hjälpte och hade jag inte ringt och frågat försäljaren så hade jag lagt ökozonet på hyllan för häst nr 2, och sagt att det inte fungerade. För hästens skull är jag glad att jag gjorde det där telefonsamtalet.

Man kan blanda ut Moskitozonet med lite vatten och hälla över det i en "ultra shield" flaska(egna tips:D) och spruta på hästen, blir drygt och då håller dunken mycket längre men hjälper lika bra för det.

Jag skulle hellre duscha hästen och använda Lasozanet som är otroligt mjukgörande och samtidigt luktar produkterna så gott :p Jag drömmer tillbaka till AKO-mintkola och bio =)

Samtidigt förstår jag andra på forumet, varför betala så pass mycket pengar om hästen fungerar bra med billigare produkter? Helt onödigt!

Men jag har även sett folk som tycker produkter fungerar jättebra och ändå har hästarna minimalt med man och knappt något tagel på svansroten? Det ligger nog lite i defineringen med förstås:grin:.

Nu menar jag förstås inte att det gäller dig Boj:o

Jag tar faktiskt inte åt mig, men om jag kommer ihåg så ska jag fota gammelman i morgon och lägga fotot här. Som han ser ut idag eller snarare då i morgon efter en sommar, jag har provat ökozon men miste halva fodertillskottet pga att detta brände hål i flaskan.:eek:
Förstå när jag undrar vad det innehåller?:confused:
I vart fall kliade han sig marginellt mindre, men blev aldrig symptomfri.

Jag har provat det mesta på mina två eksemhästar och Prob-oljan är nog den produkt som är nästintill lika bra som Ökozon, dock har jag en häst som reagerar på tjära så då faller Prob'en bort.

Häst nr 1 är helt symptomfri med Ökozon + Boett-täcke medans för Häst nr 2 krävdes det mer flytande Ökozon (20ml) för att det skulle börja hjälpa på allvar + heltäckande Boett + egengjord huva. Häst nr 2 har nu efter en månad slutat bita sönder sina ben trots att de inte är täckta och t.o.m skapet har börjat läka fint, hittade bara ärr efter sår idag:bump:. Denna häst var helt sönderkliad blodig, trots eksemtäcke och behandling med AVS 14 på försommaren. Så att behöva leta efter sår, är för mig helt sanslöst, sen kan man väl diskutera om det är ett "mirakelmedel" eller inte, men för mina hästar är det just ett Mirakelmedel.

Men jag var mycket skeptisk i början, då den normala dosen inte hjälpte och hade jag inte ringt och frågat försäljaren så hade jag lagt ökozonet på hyllan för häst nr 2, och sagt att det inte fungerade. För hästens skull är jag glad att jag gjorde det där telefonsamtalet.

Man kan blanda ut Moskitozonet med lite vatten och hälla över det i en "ultra shield" flaska(egna tips:D) och spruta på hästen, blir drygt och då håller dunken mycket längre men hjälper lika bra för det.

Jag skulle hellre duscha hästen och använda Lasozanet som är otroligt mjukgörande och samtidigt luktar produkterna så gott :p Jag drömmer tillbaka till AKO-mintkola och bio =)

Samtidigt förstår jag andra på forumet, varför betala så pass mycket pengar om hästen fungerar bra med billigare produkter? Helt onödigt!

Men jag har även sett folk som tycker produkter fungerar jättebra och ändå har hästarna minimalt med man och knappt något tagel på svansroten? Det ligger nog lite i defineringen med förstås:grin:.

Nu menar jag förstås inte att det gäller dig Boj:o

Hej! Jag använder också PROB produkter. men prob oljan tar slut så snabbt tycker jag. och de tar lååång tid på min häst för resultat. Just nu använder jag en salva, jag inte kommer på namnet just nu=/ ser ut som senap:P återkommer med de namnet,

Kan det vara Nylanders? Eller Alyose's Blombalsam:o?

Boj, hängde inte med riktigt i din förklaring. Brände innehållet i "Flytande" Ökozondunken hål i själva dunken:confused:? Lät i så fall mysko, men det är ju nån sorts ättika i det flytande ökozonet...

Håller dock med om att man ska kunna köpa fler lösa delar av produkterna, inte ett helt paket. Men nu har de gjort det lite bättre då man kan köpa ett mindre paket och det är ju ett steg närmare...:grin:

Det står inte vad Moskitozon innehåller på hemsidan, vore tacksam om ngn kunde skriva ner vad, för det borde ju stå på flaskan/dunken?

Ja, jag hällde över lite av fodertillskottet i en sådan petflaska (fanta).
Efter några dagar när jag lyfte flaskan från hyllan, så kom hela botten ut och således även innehållet. Flaskans botten såg ut som den hade smält, då blev jag oroad.:eek:

Förr kunde man komplettera med lösa delar om något tog slut på förtid, det kan man inte numera vilket jag tycker är väldigt synd. Jag uppfattar det som att klösa pengar av folk, dessa människor är nog så desperata redan att de inte behöver ha mer börda att bära.

Jag har bara bra erfarenheter av Ökozon. De hästar jag känner som behandlas med det är helt symptomfria.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka