Centaur

Trådstartare
Blev trampad ganska illa måndag morgon, jag gled och ramlade med benen inunder ponnyn, som blev rädd och hoppade till. Självklart landade han på min fot... :grin: Inte nog med det, eftersom jag låg på sidan trampade han inte ovanpå foten som de vanligtvis gör men på utsidan (foten låg på högkant). Blev ett stort sår som blödde och jag kan fortfarande inte stå på foten. Den är rejält svullen! Röntgen visade inget brott tack vare mitt stålskelett.

Någon som blivit trampad på samma sätt? Har blivit trampad ovanpå foten många ggr men då har det iaf gått att stödja på foten efter några dagar. Hur lång tid kan det tänkas ta innan jag kan gå utan kryckor? Har saker att göra, rida bland annat...

jag fick en konstig skada med motsvarande diagnos, (mos men inget trasigt direkt) och fick tipset att röra på och belasta foten så mkt jag kunde utan att jag dog av smärtan. Det tog faktiskt bara några dagar så var foten tillbaka i normal funktion...

Jaså? Det var intressant. Jag har fått besked om att ha foten högre än hjärtar och ta det lugnt. :p

Är det för att svullnaden går ner snabbare när man använder foten tro? :)

Jaså? Det var intressant. Jag har fått besked om att ha foten högre än hjärtar och ta det lugnt. :p

Är det för att svullnaden går ner snabbare när man använder foten tro? :)
I akut läge ska du ha foten högt (över hjärtat), linda hårt och kyla för att se till att det inte svullnar i onödan. Sen när den akuta fasen är över ska du använda foten för att cirkulationen ska hjälpa återhämtningen. Det är det jag har lärt av mina egna misstag...:angel:

Du ska absolut inte ligga stilla och ta det lugnt.
Allt läker bättre om det används, om det inte är så brutet att det måste lagas.

Inte mos på höjden men mos på andra hållet, speciellt lilletåmos :D

Fast de hände för 6 år( med att hästen hoppa och ställde sig på min fot, 3 år senare trillade jag i trapphuset och slog upp skitet, ajaj båda gångerna) sedan så känner jag av de ibland och haltar då men dom på jobbet vet ju varför ! Gick med foten inga kryckor utan försökte gå med den oavsett hur ont de gjorde

Om 10 timmar är det en vecka sen det hände och foten har bara blivit pyttelite bättre. Har fortfarande jätteont, trots att jag går på Tramadol för annan smärta är det så illa att jag blir yr och kallsvettig. :(

Har försökt bita ihop och lägga vikt på den och det blir något bättre efter ett tag men sen när jag sitter still en halvtimme och ska resa mig upp igen gör det så djävulskt ont att stå att jag nästan svimmar. Får lyfta upp benet igen och liksom vänja det vid att vara vid golvet. Tar minst 5 minuter innan jag ens kan lägga ett kilo vikt på det. Efter ett tag går det att belasta lite mer men jag är blockhalt. Den är jättesvullen, tårna är blåa och på mitten av foten där han träffade mig är det ett stort sår.

Läkaren sa att jag skulle kunna gå normalt efter 1 vecka och det är jag inte ens i närheten av att klara. Har inte gått framåt alls sen i fredags. Kan han ha missat en fraktur eller spricka??
Eller har han helt enkelt ingen aning om hur trasig en fot kan bli av en hov?

Om 10 timmar är det en vecka sen det hände och foten har bara blivit pyttelite bättre. Har fortfarande jätteont, trots att jag går på Tramadol för annan smärta är det så illa att jag blir yr och kallsvettig. :(

Har försökt bita ihop och lägga vikt på den och det blir något bättre efter ett tag men sen när jag sitter still en halvtimme och ska resa mig upp igen gör det så djävulskt ont att stå att jag nästan svimmar. Får lyfta upp benet igen och liksom vänja det vid att vara vid golvet. Tar minst 5 minuter innan jag ens kan lägga ett kilo vikt på det. Efter ett tag går det att belasta lite mer men jag är blockhalt. Den är jättesvullen, tårna är blåa och på mitten av foten där han träffade mig är det ett stort sår.

Läkaren sa att jag skulle kunna gå normalt efter 1 vecka och det är jag inte ens i närheten av att klara. Har inte gått framåt alls sen i fredags. Kan han ha missat en fraktur eller spricka??
Eller har han helt enkelt ingen aning om hur trasig en fot kan bli av en hov?
Usch vad jobbigt. Det låter verkligen gräsligt! Hade jag varit du skulle jag ringt upp läkaren och förklarat situationen. Om han gjorde bedömningen att du skulle vara så mkt bättre på en vecka så borde han få veta läget så att han antingen kan undersöka dig igen eller ge rådgivning.

Usch vad jobbigt. Det låter verkligen gräsligt! Hade jag varit du skulle jag ringt upp läkaren och förklarat situationen. Om han gjorde bedömningen att du skulle vara så mkt bättre på en vecka så borde han få veta läget så att han antingen kan undersöka dig igen eller ge rådgivning.

Ja, det är så tråkigt och frustrerande att det inte blir bättre. Jag ringde VC och de tyckte också jag skulle komma in igen. Fick en tid i eftermiddag

Usch vad jobbigt att du fortfarande har så ont :( Håller tummarna för att röntgenundersökningen ger något imorgon - så där kan du inte ha det!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Flera av er sportar och rör på er betydligt mer än jag gör, därför har jag nu frågor om hur stukningar brukar arta sig. Igår ramlade jag...
2
Svar
33
· Visningar
5 805
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30