Ingela_S
Trådstartare
Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma på sadeln mer än under provridningen. Sadelutprovaren konstaterade direkt att h*n bara hade två allround/hopp förslag till min hästs knepiga rygg: en Stübben och en Morris & Nolan. Stübben var så hemsk att sitta i så vi fokuserade på M & N istället. Utprovaren kollade hur sadeln låg på hästen, slängde upp mig och gick med och kände efter bogbladen medan vi skrittade. Sen fick jag trava medan h*n tittade på. Sadeln låg still och kändes bra att rida i och hästen verkade nöjd (har inte provat så många sadlar innan, så jag vet inte hur han skulle reagera om han inte gillade sadeln...).
När jag kom hem efter utprovningen så började jag dock fundera lite på hur sadeln egentligen låg. (Omöjligt att svara på i efterhand, jag vet...) Jag har lånat en kompis M & N sadel tidigare och upplevde att den var för rak och ev för smal. Kan inte komma ihåg att gårdagens utprovare nångång kände under sadeln utan bara framme vid manken... Kan det skilja från modell till modell, eller är det troligt att den nya, om jag nu köper den, kommer vara för rak också? Det är enligt uppgift samma bomvidd (32) och samma sitsstorlek (16,5) på båda sadlarna.
Så här såg min kompis sadel ut på min häst:
Och så här ser hästen ut nu, inte lika fet som på sadelbilderna:
Det är en allroundsadel på bilden, okänt tillverkningsår. Vet inte riktigt vad det var för modell på sadeln jag provade igår, h*n sa bara att det var den modellen som de som köpte allroundsadlar förr köpte nu istället. Hjälp en nojjig själ att reda ut sina trassliga tankar...
När jag kom hem efter utprovningen så började jag dock fundera lite på hur sadeln egentligen låg. (Omöjligt att svara på i efterhand, jag vet...) Jag har lånat en kompis M & N sadel tidigare och upplevde att den var för rak och ev för smal. Kan inte komma ihåg att gårdagens utprovare nångång kände under sadeln utan bara framme vid manken... Kan det skilja från modell till modell, eller är det troligt att den nya, om jag nu köper den, kommer vara för rak också? Det är enligt uppgift samma bomvidd (32) och samma sitsstorlek (16,5) på båda sadlarna.
Så här såg min kompis sadel ut på min häst:
Och så här ser hästen ut nu, inte lika fet som på sadelbilderna:
Det är en allroundsadel på bilden, okänt tillverkningsår. Vet inte riktigt vad det var för modell på sadeln jag provade igår, h*n sa bara att det var den modellen som de som köpte allroundsadlar förr köpte nu istället. Hjälp en nojjig själ att reda ut sina trassliga tankar...