morrande hund med problemöron- långt

Tussemaja

Trådstartare
Har en omplaceringshund - korsning dalmatiner bearded collie, nu snart två år, tog över honom som drygt 1-åring. Alltså haft honom i 9 månader ca. Omplacerades pga. att familjen inte klarade honom - var allmännt vild och tog för sig i alla lägen. Nu vet jag i och för sig inte om familjen var hundvan innan. Han var i alla fall totalt ouppfostrad när jag fick honom. Kastrerades strax innan omplaceringen. Det var en förutsättning för att jag skulle kunna ta honom - har en 9 årig hane innan som är snäll, schysst och lugn. Det har väl egentligen aldrig varit problemfritt med den här hunden, svårfostrad, stressad, nyckfull, mycket labil. Utmanat min gamling redan från början men den äldre väljer att inte gå i "svaromål". Vaktar grejer och mat. Har på sista tiden börjat morra åt husfolket, har en blick och ett uttryck i ögonen som jag inte gillar. Osäker i grund och botten tror jag, men stirrar en stint i ögonen och lägger nästan aldrig bak öronen. Jag har ganska stor hunderfarenhet men den här jycken blir jag inte klok på eftersom han visar så motstridiga sidor. Well, i augusti upptäckte jag att han var konstant skitig i öronen - främst det ena. Gjorrde rent några gånger och tänkte att han har väl varit och grävt i gödselstacken... Men i augusti förstod jag att nåt var fel - obs att hunden aldrig visat några tecken på obehag från öronen typ skakat på huvudet, försökt klia i öronen etc. - och sökte vet. Därefter har han gått på ett otal antibiotika- och sköljbehandlingar. Visar sig att han har en pseudomonas- infektion (heter det så) som är resistent mot i princip allt! Nu är vi inne på säkert 5-6 omgången behandling och det verkar inte bli bättre samtidigt som han blir alltmer problematisk att hantera - framförallt att han blir mer och mer labil och det går mest ut över min gamla hund. Jag har en teori - och ett hopp - om att han ska bli bättre psykiskt när - eller OM - vi blir av med öronpromblemen. Det är ju rätt vanligt att beteendeförändringar beror på fysiska orsaker. Vad tror ni på forumet? Jag mår jättedåligt av detta. Jag älskar den här hunden, men jag älskar åxå min gamling och vi kan inte ha det så här i längden.
 
Sv: morrande hund med problemöron- långt

Eftersom han tydligen har en resistent infektion så är utsikterna till läkning rätt dåliga. Det är inte ens säkert att det är öronproblemen som ligger till grund för de mentala problemen. Jag skulle avliva hunden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: Dino
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 596
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 284
Senast: Gnist
·
X
Övr. Hund Hej har ett problem min bror har en beagle, som nu är ca 1 år och har börjat bli könsmogen. Han måste ha något fel i huvet... han har...
Svar
10
· Visningar
1 337
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp