Wilfa

Trådstartare
Flera hästägare i min omgivning har börjat fodra med stora mängder morötter, ca 1-2 kg/dag. Ingen av dem räknar på sina foderstater trots att de alla har analyserat grovfoder. Är det egentligen bra med så mycket morötter? Vilka värden kan man räkna med om man vill använda det? Någon annan som har erfarenhet av att använda morötter på det här viset?

Sv: Morötter

morötter innehåller 1,5 MJ och 7 g smrp (0,4 g ca, 0,3 g P) per kg foder.. så det innehåller juh inte mycket, och 4,6 i kvot.. men 3 mj är juh ingen superförändring i foderstaten.. har man ett bra hö som täcker alla behov så kan man juh ge morötter istället för kraftfoder om hästen vill ha skrammel i krubban och något att tugga på en stund.. :)

Hej! Morötter är helt ofarligt i sådana mängder. Det är bara nyttigt och bra för magen :) Bra om man inte ger hästen så mycket kraftfoder, då har den lite annat att tugga på.

Kan bara instämma med ovanstående. Bra skrivet/förklarat.
Finns inget som är så bra att ge som morötter när hästen vill ha skrammel i krubban. Kan ge ganska så stora mängder utav det, och som ovan har skrivit, att det innehåller inte ngt värst mkt, så det blir ingen dramatisk ändring i foderstaten. Sen så gör det ju inget, att räkna ny foderstat, om man vill, så man vet exakt:)

Förresten:idea: Vi ger det till våra tjocka (inte bara förstås, de äter även krafftfoder) damer, som inte klarar av att stå på mera mat än en shettlandsponny. De blir lika nöjda me morötter i krubban, som med krafftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama