Morötter!

flurrizen

Trådstartare
Antar att det inte bara jag här skaraborgs län som ger mina hästar x antal kg morötter i månaden? :P
Hitills har min mamma fixat 25 kg säckar varannan vecka, men hon bor 15 mil bort. Så det vore smidigare att hitta nåt ställe att köpa fina morötter i minst 15 kg säckar häromkring.

Har ni några tips på vart man kan få tag på några?
Kanske ni ska pm:a så det inte blir nåt knas med reklam. :)

Sv: Morötter!

Finns det ingen gårdshandel i närheten där du kan fråga?

Själv hämtar jag 1-2st potatislådor åt gången, de rymmer några 100kg/st.

KL

Bara ett inlägg ang morötter generellt. Lyssnade på en agronom häromdagen som rekommenderade att man inte skulle ge mer än 1 kg orötter per dag till en normal häst, pga det höga sockerinnehållet.

vi gick till mat affären och bad dem beställa hem fodermorötter, sedan fick vi komma och hämta dem när de annlänt. kolla runt där du bor, oftast har de lite mindre butikerna bättre survis på sådant.

Källa på det? Var det ett forskningsreslutat hon refererade till eller en personlig åsikt?
Och varför skulle det lilla sockret som finns i morötter i jämförelse med betfor och melass (vanligt bindningsmedel i färdigfoder) vara sämre på något sätt?

Låter lite taget ur luften och något som jag verkligen inte väljer att tro på förrän jag fått ordentlig fakta på det.

Min unghäst får 2kg/ dagen i 1,5 års tid och hon har varken dött eller blivit dålig.

Jo, det kan de visst.

"I vissa försök har fruktan i form av inulin, eller OF framställd från inulin används (Nilsson et al., 1988; Böhmer et al., 2005; Milinovich et al., 2006; Van Eps & Poll2006). Inulin är uppbyggt av fruktosenheter sammanlänkade genom β-2,1-bindningar (Suzuki & Chatterton, 1993), medan fruktaner i C3 gräs främst är sammanlänkade i β-2,6-bindningar. Polymerer innehållande β-bindningar inte kan brytas ned av kroppens egna enzymer, utan måste brytas ner mikrobiellt (McDonald et al., 2002). Fruktaner meβ-2,6-bindningar kan även brytas ner genom sur hydrolys (Larsson & Bengtsson, 1983). β-2,6-bunden fruktan börjar därför troligen brytas ner redan i magsäckens körteldel hos hästen, där födan når ett pH-värde på ungefär 2,5 då födan är gräsbaserad (McDonald et al., 2002). Förekomst av mikroorganismer före grovtarmen kan också vara involverade ifruktannedbrytning."

Läs gärna hela uppsatsen, den var intressant! Den pekar även på att det skall till ganska abnorma mängder fruktan innan det finns risk för fång. Däremot hästar med en "normal" bakterieflora i tarmen skall klara fruktan i rimliga mängder. Att morötter skulle innehålla särskilt höga mängder fruktan jämfört med andra fodermedel är jag väldigt tveksam till. (Jo, fruktan finns i hö/ silage också)

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Senast ändrad:

Källa på det? Var det ett forskningsreslutat hon refererade till eller en personlig åsikt?
Och varför skulle det lilla sockret som finns i morötter i jämförelse med betfor och melass (vanligt bindningsmedel i färdigfoder) vara sämre på något sätt?

Låter lite taget ur luften och något som jag verkligen inte väljer att tro på förrän jag fått ordentlig fakta på det.

Min unghäst får 2kg/ dagen i 1,5 års tid och hon har varken dött eller blivit dålig.

Eftersom hon var och föreläste i egenhet av att hon är Agronom med inrikting häst så får man anta att det inte var hennes egna hjärnspöken som talade utan att det var evedensbaserad fakta hon lade fram.

Vad du väljer att göra är upp till dig, jag förmedlar bara vad jag har hört en agronom säga.

Jo, det kan de visst.

"I vissa försök har fruktan i form av inulin, eller OF framställd från inulin används (Nilsson et al., 1988; Böhmer et al., 2005; Milinovich et al., 2006; Van Eps & Poll2006). Inulin är uppbyggt av fruktosenheter sammanlänkade genom β-2,1-bindningar (Suzuki & Chatterton, 1993), medan fruktaner i C3 gräs främst är sammanlänkade i β-2,6-bindningar. Polymerer innehållande β-bindningar inte kan brytas ned av kroppens egna enzymer, utan måste brytas ner mikrobiellt (McDonald et al., 2002). Fruktaner meβ-2,6-bindningar kan även brytas ner genom sur hydrolys (Larsson & Bengtsson, 1983). β-2,6-bunden fruktan börjar därför troligen brytas ner redan i magsäckens körteldel hos hästen, där födan når ett pH-värde på ungefär 2,5 då födan är gräsbaserad (McDonald et al., 2002). Förekomst av mikroorganismer före grovtarmen kan också vara involverade ifruktannedbrytning."

Läs gärna hela uppsatsen, den var intressant! Den pekar även på att det skall till ganska abnorma mängder fruktan innan det finns risk för fång. Däremot hästar med en "normal" bakterieflora i tarmen skall klara fruktan i rimliga mängder. Att morötter skulle innehålla särskilt höga mängder fruktan jämfört med andra fodermedel är jag väldigt tveksam till. (Jo, fruktan finns i hö/ silage också)

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Om man tittar på innehållet i morötter så kommer 82% av energin från kolhydrater och av dessa 82% är ca 90% sockerarter.

Min häst blir lös i magen både av morötter och betfor, kan det finnas nåt samband där tro? 1-2 morötter klarar han, men 4-5 är för mycket.

Jo, förvisso. Men det intressanta är ju hur stor denna mängd är dvs 90% av vad då? 90% av ingenting är ingenting.
Morötter är väldigt energifattigt i färsk form, dvs mycket är vatten. Pratar man däremot mängden fruktan/ kg TS så får man ju helt andra siffror.

har hört och läst samma sak. stor giva morötter kan ge fång och man ska inte ge mer än max 1 morot/dag till hästar som haft fång/är fångbenägna.

btw så kan man skölja bort melassen i betfor eller köpa omelasserad.

Jo, förvisso. Men det intressanta är ju hur stor denna mängd är dvs 90% av vad då? 90% av ingenting är ingenting.
Morötter är väldigt energifattigt i färsk form, dvs mycket är vatten. Pratar man däremot mängden fruktan/ kg TS så får man ju helt andra siffror.

56 g kolhydrater/ kg färska morötter det ger 112 g /2 kg varav 90% är sockerarter = 100 g socker

Tror inte nån hade fått för sig att mata sin häst med 100 g sockerbitar efter ridpasset.

Nu ger ju inte jag min 2kg vid samma tillfälle, utan uppdelat på tre mål.

Men det finns ju de som gladerligen petar i sina hästar samma mängd socker i form av betfor/ lucern med melass/ pellets el. müsli med melass, så att just vara rädd för morötter känns obefogat i min värld.
Och sen gäller det också att skilja på socker och socker. Olika typer av sockerarter spjälkas olika i kroppen.

Däremot så har man ju sett att man skall vara försiktig med hästar som har tendeser att lätt få fång, då deras bakterieflora i tarmen lätt kommer i obalans och gör att sockret inte kan omhändertas ordentligt. Där skulle jag aldrig försöka peta i kusen stora mängder morötter/ äpplen/ betfor/ melass.

Nu ger ju inte jag min 2kg vid samma tillfälle, utan uppdelat på tre mål.

Men det finns ju de som gladerligen petar i sina hästar samma mängd socker i form av betfor/ lucern med melass/ pellets el. müsli med melass, så att just vara rädd för morötter känns obefogat i min värld.
Och sen gäller det också att skilja på socker och socker. Olika typer av sockerarter spjälkas olika i kroppen.

Däremot så har man ju sett att man skall vara försiktig med hästar som har tendeser att lätt få fång, då deras bakterieflora i tarmen lätt kommer i obalans och gör att sockret inte kan omhändertas ordentligt. Där skulle jag aldrig försöka peta i kusen stora mängder morötter/ äpplen/ betfor/ melass.

Ja folk stoppar i sina hästar allt möjligt som de inte är evolutionärt anpassade för att äta. Med de risker som det finns för störd tarmflora och skador r/t till det känner jag inte att det finns nån anledning att ge större mängder av socker och stärkelserika fodersorter. Har en vän som fick ta bort sin 20-åriga häst idag pga hovbenssänkning/rotation till följd av fång. Den hästen ska inte ha haft några fångtendenser tidigare.

Några morötter eller äpplen visst, men varför överdriva, det är inte så att det inte finns bra hästmat att tillgå. Varför nånsin peta i hästen stora mängder av ovanstående? Betfor finns dessutom melassfri att köpa.

För att åter hänvisa till agronomen jag nämnde så hävdade hon att betfibrer var bättre än morotsfibrer för tarmen, varför minns jag inte.

Hästar är evolutionärt anpassade för att äta färskt gräs. Punkt. Så med ditt resonemang så ska vi varken ge spannmål, proteinkoncentrat eller ensilerat grovfoder? Visst vore det drömmen att slippa, men tyvärr ser inte alltid verkligheten ut så utifrån de premisser vi håller hästar idag.

Sen ang. "bra hästmat att tillgå", vad som är bra är olika utifrån individen, därför måste man vara kritisk och själv avgöra vad som funkar. Personligen ger jag 2kg morötter i "oförädlad" form, som sysselsättning och extra vitaminer till en unghäst som inte får mer kraftfoder än att det går att svälja i tre tuggor.´
Andra väljer att proppa i sin hästar socker i form av melasserad färdigfoder. Det får stå för dom. Jag tänker inte sluta ge morötter.

Hästar är evolutionärt anpassade för att äta färskt gräs. Punkt. Så med ditt resonemang så ska vi varken ge spannmål, proteinkoncentrat eller ensilerat grovfoder? Visst vore det drömmen att slippa, men tyvärr ser inte alltid verkligheten ut så utifrån de premisser vi håller hästar idag.

Sen ang. "bra hästmat att tillgå", vad som är bra är olika utifrån individen, därför måste man vara kritisk och själv avgöra vad som funkar. Personligen ger jag 2kg morötter i "oförädlad" form, som sysselsättning och extra vitaminer till en unghäst som inte får mer kraftfoder än att det går att svälja i tre tuggor.´
Andra väljer att proppa i sin hästar socker i form av melasserad färdigfoder. Det får stå för dom. Jag tänker inte sluta ge morötter.

Som sagt du väljer helt själv vad du stoppar i din häst. Som tur är behöver man bara bry sig om vad man stoppar i sin egen häst, och som tur är betalar man bara veterinärräkningarna för de egna kritterna. Sen har du fel i att hästar bara äter gräs. De tuggar i sig allt från tistlar till bark.

Men du har helt rätt i att jag anser att i möjligaste mån ska hästen bara ha grovfoder. Av samma evolutions-vetenskapliga skäl som jag blandar egen kattmat och ger hunden ett svenskt färskfoder. Jag har mina åsikter om människoföda också men jag är tyvärr lite för matglad för att följa dem fullt ut. Lättare med djur som inte har nåt val....

Det är ingen som tvingar nån annan att köpa eller ge sina hästar hö med dåliga värden, vi lever i ett fritt land. JAG väljer att komplettera med för hästen så naturliga fodersorter som bara möjligt, vad andra anser att de är tvungna att göra av ett skäl eller ett annat är deras sak. Däremot har jag rätt att uttrycka min syn på saker och ting. Och det fina i kråksången är att ingen behöver läsa eller lyssna om de inte vill.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 131
Senast: AraSlei
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö I maj gjorde jag en beställning, av X ton hösilage. Med följande kriterier: Förstaskörd. TS halt inte överstigande 55%, idealiskt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 191
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka